sâmbătă, 28 decembrie 2019
joi, 12 decembrie 2019
Testare OSP (orientare scolara si profesionala)
Pana la aceasta data au fost testati 140 de elevi din clasele 8 A, 8 B, 8 C, 8 D, 8 E, 8 F (13 grupe).
A fost utilizat instrumentul educational TEST TOOLKIT.
A fost utilizat instrumentul educational TEST TOOLKIT.
luni, 9 decembrie 2019
Studiul privind orientarea şcolară şi profesională a elevilor din clasele a VIII-a
Dragi
elevi, parinti, profesori diriginti,
Aici
http://www.cmbrae.ro/2017/wp-content/uploads/Raport_OSP_Bucure%C8%99ti_2019-2020.pdf
gasiti Studiul
privind orientarea şcolară şi profesională a elevilor din clasele a VIII-a,
realizat la nivelul Municipiului Bucuresti. La acest studiu au participat si
elevii scolii noastre (clasele a VIII-a A, B, C, D, E si F).
In
speranta ca veti gasi interesante si folositoare datele acestei cercetari, va
multumim pentru colaborare.
marți, 22 octombrie 2019
Studiul privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor de clasa a VIII-a
In aceasta perioada se desfasoara
la clasele 8 A, B, C, D, E. F
Studiul privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor de clasa a VIII-a
(ISMB, CMBRAE, AMN ASSESSMENT.RO).
Etapele activitatii:
1. Elevii completeaza chestionare privind optiunile scoalare si profesionale
2. Introducerea datelor in platforma AMN Insight
3. Statistica datelor
4. Analiza datelor
5. Intocmirea raportului de cercetare
6. Disemninarea raportului
la clasele 8 A, B, C, D, E. F
Studiul privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor de clasa a VIII-a
(ISMB, CMBRAE, AMN ASSESSMENT.RO).
Etapele activitatii:
1. Elevii completeaza chestionare privind optiunile scoalare si profesionale
2. Introducerea datelor in platforma AMN Insight
3. Statistica datelor
4. Analiza datelor
5. Intocmirea raportului de cercetare
6. Disemninarea raportului
luni, 21 octombrie 2019
Brosura de admitere in invatamantul liceal, profesional si dual (!!! DE ANUL TRECUT!!!)
duminică, 6 octombrie 2019
Preadolescența, o provocare pentru părinți
1. A fi părinte…
Nimeni nu a
pretins că a fi părintele unui preadolescent e ușor. Cu toate acestea, până
copiii ajung la acest stadiu, fiecare părinte este tentant să creadă că familia
lui va fi imună la probleme de comportament specifice preadolescenței. Nu, își spune, preadolescentul lui nu
va trânti furios ușa camerei sale, nu va sta prea târziu pe-afară sau nu-l va
privi încruntat. Sigur, puteți spera toate acestea…
Preadolescenții
sunt, practic, într-un război cu părinții lor, spune Stuart Goldman.
"Preadolescența este o perioadă de schimbări rapide pentru copii, atât în
plan fizic, cât și în plan psihic", explică el. "Este sarcina părintelui
să devină consultant, mai degrabă
decât manager."
Unii autori definesc competența parentală ca fiind abilitatea de a răspunde adecvat
nevoilor de dezvoltare ale propriului copil. La ieșirea din copilărie și începutul adolescenței, ca și în tot
decursul acestei perioade, avem în fața noastră dezvoltarea impetuoasă a unei
personalități cu trasături în plină formare.
2.
Copilul meu preadolescent…
În literatura de specialitate, perioada şcolară
mijlocie sau
preadolescenţa, pubertatea (10/11 – 14/15
ani) este prezentată din două
perspective diferite: o perspectivă pozitivă, optimistă care concepe preadolescentul,
respectiv, adolescentul ca pe nişte persoane echilibrate, deschise şi sincere
şi o altă perspectivă predominant negativă, pesimistă conform căreia
preadolescentul și adolescentul sunt mai degrabă persoane impulsive, cu
comportamente deseori dezechilibrate, cu tulburări emoţionale de factură
sexuală.
Adolescenţa, inclusiv preadolescenţa, se
caracterizează prin transformări fizice, emoţionale şi cognitive extreme, prin
accelerarea pulsiunilor sexuale, prin intensitatea stărilor afective, prin instabilitatea
şi violenţa lor, prin trebuinţa de a face diverse alegeri, precum şi prin
nevoia de a se conforma aşteptărilor grupului de aceeaşi vârstă. Toţi aceşti
factori exercită o presiune asupra adolescentului contribuind la sporirea
emoţionalităţii specifice acestei vârste.
Majoritatea teoriilor dezvoltării, dar în special
teoriile psihanalitice, descriu această perioadă ca fiind încărcată de
frământări şi stres, de „agitaţie şi revoltă”, de „criză”, „dezechilibru” şi
negaţie”, de „contestaţie”, „nonconformism” şi „opoziţie”. Contestarea este o consecinţă directă a
tendinţei de afirmare a personalităţii, o nevoie a adolescentului de a se
distinge faţă de adult, nu de a-l imita.
Respectarea şi satisfacerea nevoilor
preadolescenţilor asigură o dezvoltare armonioasă a personalităţii acestora şi
reprezintă o garanţie pentru o adaptare flexibilă la viața de zi cu zi. Există
patru mari categorii de nevoi în strânsă legătură cu echilibrul emoţional al
copilului (Ana Muntean, 2009): nevoia de dragoste şi securitate, nevoia de
experienţe noi, de stimulare, nevoia de a fi lăudat şi recunoscut ca fiind
capabil, nevoia de responsabilităţi.
În
cazul acestei perioade de dezvoltare, criza
este considerată a fi calea către maturizare, de aceea absenţa ei ar avea
semnificaţie patologică. Crizele severe pot fi distinse ca fiind cu aspect de dezechilibru psihic (adolescentul pare închis în sine) sau cu aspecte disociative (imaginea de sine nu
este acceptată, poate fi prezentă uneori o scindare a personalităţii, însoţită
de elemente bizare care depăşesc limitele originalităţii simple). Atitudinea mediului familial faţă de diferitele forme ale crizei
determină într-o măsură semnificativă modul în care aceasta se derulează.
3.
“Copilul meu are probleme”…
Fiind părintele unui preadolescent cu probleme
emoționale sau comportamentale se adaugă noi provocări pentru sarcina deja
dificilă de a crește un copil. Preadolescenții devin tulburați pentru varii motive
și atunci când se întâmplă acest lucru părinții sunt obligați să învețe noi
strategii de supraviețuire de zi cu zi, în timp ce, în același timp, trebuie să
caute soluții pentru a ajuta preadolescentul în rezolvarea problemelor sale.
Părinții
preadolescențior cu probleme au nevoie de consiliere de specialitate și sprijin.
În literatura de specialitate s-au creionat câteva principii generale care respectate ajută părinții să stea pe drumul
cel bun.
J
Conectați-vă
cu preadolescentul dvs.
Păstrați o legătură puternică cu preadolescentul dvs., inclusiv o
comunicare eficientă.
J
Priviți situația preadolescentului dvs.
dintr-o perspectivă diferită. O
abordare des folosită de către terapeuți, tehnica reîncadrării, este de a
vizualiza o situație sau un comportament diferit de ceea ce ați făcut până în
acel moment. Uitându-se la situație cu alți ochi, părinții și preadolescenții
pot descoperi cauzele comportamentului și modalitățile de acțiune.
J
Apelați la ajutor profesionist. Avantajele
de a căuta ajutor profesionist pentru un preadolescent cu probleme includ:
expertiză în depistarea cauzelor care declanșează comportamentul, în
identificarea tipului de intervenție necesar, sprijin în rezolvarea problemelor
semnalate.
J
Recunoașteți atunci când preadolescentul
are probleme. Ceea ce au în comun preadolescenții cu
probleme emoționale sau comportamentale este faptul că necazurile lor sunt
declanşate de dureri de creștere, normale în dezvoltarea lui. Acceptarea
faptului că aveți un preadolescent care are nevoie de o atenție suplimentară și
de îngrijire este un pas important în
obținerea controlului situației.
J Știu să acționez în
cazul unei crize! Cele mai
dese situații de criză sunt declanşate de instabilitatea emoţională a
preadolescentului. Copilul poate fi învăţat din timp cum să facă faţă situaţiilor
stresante.
J Ai grijă de tine! Poate părea un paradox, dar atunci când un părinte se
ocupă de un preadolescent cu probleme emoționale sau de comportament
focalizarea nu poate fi pe acesta tot timpul. Sigur, acesta are
nevoie de ajutor, de atenție și intervenție, dar, în scopul de a oferi aceastea
zi de zi, este important pentru părinte să-și ofere timp pentru a se reenergiza și regrupa.
Cristina
Frank descrie câteva probleme de
comportament ale preadolescenţilor, conturând modalităţi de abordare a acestora.
J Preadolescentul
pare că te urăște. Nu cu mult timp în urmă copilul
tău era dulce și te implora să vii în excursie cu clasa. Aparent peste noapte,
el începe să te trateze urât, comentând orice sugestie venită de la tine. Rememorând,
vei vedea că ați mai trecut prin asta înainte, atunci când la 2 ani striga
"nu!", acum , în schimb, pare că te privește cu ură. E foate greu
pentru părinți atunci când acest lucru se întâmplă. Dar o caracteristică a
adolescenței este tendința de separare și de căutare a identității, și mulți
copii au nevoie să-și respingă părinții, cu scopul de a-și găsi propria
identitate. Adolescenții se concentreză pe prietenii lor mai mult decât pe familiile
lor, ceea ce este normal.
Modalitate de abordare: Uneori, părinții se simt atât de răniți de tratamentul preadolescentului
lor încât răspund prin respingere, ceea ce este o greșeală. "Adolescenții
știu că au încă nevoie de părinții lor, chiar dacă ei nu pot admite",
spune Goldman. Ca părinte, trebuie să stai calm și să încerci să reziști
acestei faze de rebeliune, care de obicei trece (spre 16 sau 17 ani). Bineînțeles
că, dacă preadolescentul are comportamente inacceptabile, trebuie intervenit. O
soluție bună, de modă veche, e abordarea : "Dacă nu poți spune ceva
frumos, nu spune nimic." Părintele trebuie să-i permită preadolescentului să
știe că este aici pentru el, indiferent
de situație, și cel mai probabil acesta va lăsa garda jos și va avea
încredere în el.
J Dispozitivele de comunicare sunt viața lor. Este
ironic faptul că formele de comunicare de genul telefonie mobilă, mail,
Facebook etc te fac mai puţin comunicativ, cel puțin cu oamenii cu care trăieşti
. "Să fie în rețea cu prietenii lor este esențial pentru majoritatea
adolescenţilor," spune Goldman.
Modalitate de abordare: Problema trebuie privită în ansamblu,
în sensul observării modului de funcţionare a preadolescentului acasă, la
şcoală, în asumarea responsabilităţilor. De asemenea trebuie impuse restricţii
în utilizarea acestor dispozitive: ex. oprirea computerului cu cel puțin o oră
înainte de culcare, contolul parental în online pentru a monitoriza utilizarea
unor site-uri web discutabile.
J
Nu respectă ora de venit acasă. "Adolescenţii pun limitele la
încercare", explică Goldman. "Dar adevărul e că ei doresc, de fapt
limite, astfel încât părinții trebuie să păstreze regulile stabilite."
Modalitate de abordare: Ar fi util ca părintele să afle, prin
comparaţie cu regulile impuse de părinţii prietenilor copilului, dacă ora stabilită de acesta este rezonabilă.
Goldman sugerează ca părintele să ofere preadolescentului o perioadă de grație
de 10 minute, iar în cazul în care acesta sfidează regula în continuare trebuie
aplicate consecințele stabilite în prealabil împreună cu acesta (ex: nu iese
afară în următoarele 2 zile) .
J Stă cu copii
care nu vă plac. Preadolescentul tău este
prieten cu copii îmbrăcaţi în haine ciudate, cu
piercing-uri
pe corp, gălăgioşi…
Modalitate de abordare: Specialiştii sfătuiesc părinţii să
nu evalueze prietenii copilului lor după aspectul exterior. Adolescenții sunt
foarte atașaţi de prietenii lor aşa că orice critică la adresa acestora e o
critică personală. Dacă ştiţi că a intrat într-un grup de adolescenţi cu
probleme, o convorbire sinceră cu copilul este necesară. Puteţi solicita şi
ajutor profesionist: consiliere sau terapie de familie.
J Totul e un teatru. Orice lucru mărunt stârneşte suspine, strigăte,
trântitul uşii… Preadolescentul simte lucrurile intens, astfel încât ceea ce
poate părea că nu e mare lucru pentru tine este extrem de important pentru el.
Modalitate de abordare: Părinții au tendința de a banaliza
importanța lucrurilor în viața adolescenților. "Ascultă și
simpatizează", spune Bartell. Și “pune-te în locul lui - pentru că, la urma
urmei, ai fost o dată acolo şi tu”.
Bibliografie:
Badea, Victor. Tehnici de
intervenţie în consilierea psihologică a preadolescenţilor. Suport de curs - Consilieri şcolari mai bine pregătiţi pentru
elevii de gimnaziu – program de formare
continuă de specialitate de tip „blended learning” (POSDRU/87/1.3/S/63906).
Cristina, Frank. Probleme de comportament ale
adolescenţilor. Parenting Center
Lane David, Miller, Andrew. Child and adolescent therapy: a handbook.
Open University Press, Buckingham 1997
Marcelli, Daniel, Braconnier, Alain. Tratat de psihopatologia adolescenţei.
Bucureşti: Editura Fundaţiei Generaţia, 2006
Mitrofan Iolanda
(coord.). Psihopatologia, psihoterapia şi
consilierea copilului. Bucureşti: Editura SPER, 2001
Muntean, Ana. Psihologia dezvoltării umane. Iaşi: Editura Polirom, 2009
Jacques, Salome. Mami, tati, mă auziţi?. Bucureşti: Editura Curtea Veche, 2007
Ursula Şchiopu,
Verza, E. Psihologia vârstelor.
Bucureşti: Editura Didactică şi Pedagogică, 1995
A Parent's
Guide to Surviving the Teen Years. kidshealth.org
vineri, 4 octombrie 2019
Asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări de învăţare (TSI – dislexie, disgrafie, discalculie)
Legislație în vigoare: Ordinul 3124/2017 și Ordinul 5805/2016 - reglementează
procedurile de evaluare adecvate pentru depistarea tulburărilor de învăţare (dislexie, disgrafie şi discalculie) ale
elevilor, precum şi tipul de intervenţie pentru asigurarea învăţării
individualizate şi personalizate în cazul acestora.
Beneficiarii acestor reglementări sunt elevii înscrişi
în sistemul de învăţământ preuniversitar, depistaţi cu tulburări de
învăţare.
Evaluarea capacităţii de învăţare în vederea
depistării tulburărilor de învăţare este realizată de către specialişti.
În înţelesul acestei problematici, termenii şi
expresiile utilizate au următoarele semnificaţii:
a) tulburări de învăţare, denumite în continuare tulburări specifice de învăţare (TSI) -
desemnează un grup eterogen de tulburări ce afectează procesul tipic de
achiziţie a abilităţilor şcolare (de citire, exprimare în scris şi matematice):
dislexie, disgrafie (inclusiv disortografia), discalculie.
Aceasta nu este o consecinţă a lipsei
oportunităţilor de învăţare sau a lipsei motivaţiei pentru învăţare, nu este
rezultatul unei dizabilităţi intelectuale, a unui intelect liminar, deficit
senzorial (de exemplu, auditiv, vizual, motor), a tulburărilor afective şi
emoţionale de natură psihiatrică, a altor tulburări de (neuro) dezvoltare (de
exemplu, TSA - tulburări de spectru autist, ADHD - tulburarea de deficit de
atenţie şi hiperactivitate) şi nu este cauzată de nicio formă de traumă
cerebrală sau maladie de achiziţie.
Dislexia, disgrafia şi
discalculia pot apărea izolat sau se pot asocia.
Acestea reprezintă o
tulburare de origine biologică, nefiind o consecinţă a absenţei oportunităţilor
de învăţare, a existenţei unor condiţii incapacitante sau a unor condiţii
defavorabile învăţării;
b) dislexia este o tulburare specifică a abilităţilor de
citire (în privinţa corectitudinii, fluenţei, comprehensiunii), care nu sunt
dezvoltate la nivelul aşteptat prin raportare la nivelul de dezvoltare
intelectuală, nivelul de şcolarizare şi vârsta persoanei;
c) disgrafia cuprinde toate formele de perturbări ale
procesului tipic de achiziţie a exprimării în scris (erori la nivelul
literelor, erori sintactice şi erori de punctuaţie, organizarea grafică a
paragrafelor);
d) discalculia este o tulburare specifică de învăţare care se
exprimă prin perturbări ale procesului tipic de achiziţie a abilităţilor
matematice (simţ numeric, memorarea tablei adunării şi înmulţirii, calcul
corect sau fluent, raţionament matematic acurat);
e) risc de dezvoltare a tulburărilor specifice de
învăţare - prezenţa unor semne, în preşcolaritate şi debutul micii şcolarităţi,
care să indice posibilitatea dezvoltării unor tulburări specifice de învăţare.
Indicatorii sunt reprezentaţi de anumite deficite/disfuncţii la nivelul unor
abilităţi considerate preachiziţii ale citit-scrisului, numeraţiei şi
calculului matematic. Indicatorii riscului de dezvoltare a acestor tulburări
pot fi observabili în diferite domenii: limbaj (expresiv, la nivel de
vocabular, complexitate morfosintactică, pragmatică, articulare; receptiv, sub
aspectul percepţiei sau înţelegerii vorbirii, inclusiv al procesărilor
fonologice; dislalia prelungită, persistentă), motor (coordonare, mişcări
grosiere şi fine, echilibru, coordonare oculomotorie, grafomotorie), psihomotor
(ritm, schemă corporală, orientare spaţiotemporală, inclusiv lateralitate),
cognitiv (atenţie, percepţie, memorie vizuală sau auditivă, memorie de lucru
sau de lungă durată, învăţare intermodală, operaţii cognitive);
f) dificultăţile de învăţare desemnează o categorie de
cerinţe educaţionale speciale (CES) ca urmare a intervenţiei unor factori
extrinseci (şcolari, familiali, sociali), dar şi a unor factori intrinseci
psihoafectivi. Dificultăţile de învăţare pot fi remediate şi, de cele mai multe
ori, se exprimă sub forma unor întârzieri şi nu a unor perturbări ale
procesului tipic de achiziţie. Dificultăţi de învăţare pot apărea şi secundar
unui nivel intelectual liminar, prezenţei deficienţelor senzoriale, prezenţei
ADHD, tulburărilor emoţionale severe, bilingvism;
g) adaptarea curriculară - orice măsură prin care
se accesibilizează curriculumul naţional în raport cu nevoile
speciale/cerinţele educaţionale speciale ale elevilor. În acest context se pot
stabili mai multe niveluri de adaptare, de la adaptarea contextului fizic, a
metodelor de predare şi până la adaptarea conţinuturilor şi a cerinţelor
curriculare;
h) augmentarea curriculară - presupune îmbogăţirea
standardelor curriculare cu strategii de procesare executivă care facilitează
achiziţia şi generalizarea informaţiei. Metodele de augmentare a curriculumului
includ: strategii de învăţare sau cognitive, strategii de învăţare orientate pe
elev, strategii de stimulare a autodeterminării. Modificarea curriculumului
presupune ca echipa implicată în elaborarea planului educaţional personalizat
(PEP) să adauge în conţinutul formal al curriculumului elevului ceea ce nu se
află în curriculumul general;
i) grad de severitate - un specificator al TSI
care cuprinde trei grade (uşor, moderat şi sever) şi care indică nivelul de
extindere a tulburării de învăţare în raport cu abilităţile şcolare afectate şi
cu nivelul de intensitate a sprijinului necesar;
j) evaluare adaptată - diferenţiere care se realizează la nivelul
practicilor de evaluare pedagogică a elevilor, pentru a răspunde cerinţelor
educaţionale speciale ale acestora. Evaluarea pedagogică adaptată comportă mai
multe niveluri, de la flexibilitatea pedagogică la acomodarea şi modificarea de
substanţă a conţinutului evaluării, niveluri care se vor stabili în urma unei
evaluări a nevoilor educaţionale speciale ale elevului. Adaptarea evaluării, în
raport cu nivelul la care se produce, poate fi realizată de către cadrul
didactic de la clasă (dacă este vorba de flexibilitate pedagogică sau adaptare)
sau de către echipa multidisciplinară care se ocupă de caz (prin intermediul
unui plan educaţional personalizat). Evaluarea adaptată se face în raport cu
gradul de severitate al TSI, cu gradul de afectare a unei abilităţi sau a mai
multor abilităţi şcolare;
k) terapii specifice - demersuri prin care abilităţile şcolare
afectate, fie direct, fie prin prisma caracteristicilor psihologice care susţin
învăţarea sunt reabilitate. Acestea includ, dar nu se limitează la: terapie
logopedică, terapie psihomotorie, terapie psihologică, terapie educaţională de
stimulare cognitivă, terapie ocupaţională;
l) măsuri compensatorii - strategii de adaptare
curriculară instrucţională care îi vor permite elevului să compenseze, din
punct de vedere funcţional, carenţele determinate de prezenţa tulburării
specifice de învăţare. Cuprind măsuri, materiale adaptate, tehnologii asistive.
Aceste măsuri şi instrumente de adaptare instrucţională respectă principiul
egalităţii de şanse, astfel încât elevul cu TSI să participe autonom la
activitatea instructiv-educativă;
m) instrumente compensatorii - instrumente didactice şi
tehnologice care substituie sau facilitează performanţa în condiţiile
existenţei unei abilităţi deficitare. Instrumentele compensatorii absolvă
elevul cu TSI de o prestaţie care devine dificilă din cauza tulburării, fără să
îi faciliteze, din punct de vedere cognitiv, sarcina de lucru. Utilizarea unor
asemenea instrumente nu se realizează la nivelul întregii clase. Cadrele
didactice, pe baza indicaţiilor psihologului clinician/profesorului de
sprijin/profesorului psihopedagog/logopedului/profesorului consilier şcolar,
permit utilizarea acestor instrumente doar elevilor cu TSI;
n) măsurile de dispensare
sunt intervenţii care permit elevului să nu realizeze anumite activităţi care,
din cauza tulburării specifice de învăţare, devin extrem de dificile şi care nu
îmbunătăţesc procesul de învăţare.
Intervenţia în cazul elevilor cu TSI
Elevii cu TSI sunt integraţi în învăţământul
de masă.
Planului
educaţional personalizat (PEP), la care va avea acces elevul în şcoală şi
obiectivele specifice de intervenţie psihopedagogică în cadrul şi în afara
şcolii, cuprinde:
a) datele
personale ale elevului;
b) tipologia
tulburării (conform diagnosticului);
c) recomandări
cu privire la intervenţia individualizată şi personalizată;
d) instrumente
compensatorii utilizate;
e) măsuri
de dispensare adoptate;
f) forme
de evaluare/verificare personalizate pe parcursul semestrelor şi la evaluările
naţionale/bacalaureat.
Obligaţia de
a adapta procesul educativ-formativ la nevoile elevului cu TSI revine unităţii
de învăţământ, doar pentru elevii pentru care a fost depus certificatul de orientare şcolară şi profesională.
Cu acordul
prealabil al consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ şi la
recomandarea specialistului, pentru fiecare caz în parte, elevii cu tulburări
specifice de învăţare pot folosi materiale sau instrumente compensatorii,
inclusiv tehnologii asistive şi de acces, şi vor beneficia de evaluare adaptată
pe parcursul semestrelor.
Măsurile compensatorii care se pot asigura
elevilor cu TSI sunt:
a) computer/tabletă
cu sofware - sintetizator vocal, care transformă tema de citire într-o temă de
ascultare;
b) aparat
de înregistrare care permite elevului să îşi completeze notiţele în timpul
lecţiei (tabletă, reportofon etc.), cu respectarea prevederilor legale în
vigoare;
c) hărţi
mentale, mape conceptuale ale unităţii de studiu;
d) manuale
şi cărţi în format digital (audio-book);
e) dicţionare,
vocabulare digitale;
f) tabele
cu: lunile anului, anotimpurile, zilele săptămânii, alfabetul, formule,
definiţii etc.;
g) texte
cu imagini, sinteze, scheme;
h) prezenţa
cadrului didactic care să citească itemii textului din manual, sarcinile de
rezolvat, chestionarele cu răspunsuri multiple;
i) computer
cu program de scriere video, cu corector ortografic, care permite realizarea
unor texte suficient de corecte fără un efort suplimentar de recitire şi de
corectare a eventualelor greşeli;
j) sofware
pentru realizarea hărţilor mentale, mape conceptuale;
k) fotocopii
adecvate ale unităţii de studiu;
l) dicţionar
digital (sub formă de tabletă sau pe computer);
m) calculator
care să faciliteze operaţiile de calcul;
n) alte
instrumente tehnologice mai puţin evoluate, cum ar fi tabela pitagoreică, de
măsuri, tabel cu formule matematice, scheme conceptuale etc.;
n) altele, la decizia cadrului
didactic.
Măsurile
de dispensare care se pot asigura elevilor cu TSI sunt:
a) dispensarea
cititului cu voce tare în faţa clasei;
b) dispensarea
citirii autonome a unor texte a căror lungime şi complexitate nu sunt
compatibile cu nivelul de abilitate al copilului;
c) cantitatea
excesivă de teme pentru acasă;
d) memorarea
poeziilor, formulelor, tabelelor, definiţiilor;
e) dispensarea
studierii limbilor străine în forma scrisă sau citită;
f) efectuarea
mai multor teste/evaluări la puţină vreme unele după altele;
g) dispensarea
scrierii rapide după dictare;
h) dispensarea
luării de notiţe scrise;
i) dispensarea
copierii de pe tablă, recopierea textelor;
j) dispensarea
respectării timpilor pentru realizarea sarcinilor de lucru în scris;
k) scrierea
de mână a temelor pentru acasă pentru cazurile severe de disgrafie (se acceptă
scrierea pe calculator sau transcriere de către părinte.);
l) dispensarea
memorării tablei înmulţirii;
m) dispensarea
copierii textelor (de exemplu, probleme matematice) de pe tablă sau manuale -
compensare cu texte pregătite anticipat, printate şi lipite pe caiete (sau
lucru direct pe fişe);
o) altele, la decizia cadrului
didactic.
Evaluarea
elevilor cu TSI se adaptează în funcţie de evoluţia particulară a acestora.
Recomandări de evaluare adaptată în raport cu gradul
de severitate al TSI:
a) TSI
uşoară - abordare prin prisma flexibilităţii pedagogice, adaptări minimale ale
instrumentelor şi modalităţilor de evaluare;
b) TSI
moderată - adaptări care sunt concordante cu adaptările curriculare pe care le
reclamă nevoile educaţionale ale elevului şi care sunt specifice
tipului/tipurilor de abilitate şcolară perturbată/perturbate;
c) TSI
severă - adaptări şi modificări ample, care reclamă un proces decizional
complex cu mai mulţi factori de decizie. Decizia este luată în echipă
multidisciplinară cu un profesor psihopedagog/de sprijin care să realizeze
managementul cazului, împreună cu profesorul de la clasă.
Recomandarea pentru un anumit tip de evaluare
nu va exclude punerea în lucru de către cadrul didactic de la clasă şi a altor
tipuri de evaluare adaptată.
Evaluarea
adaptată este asigurată pe parcursul semestrelor astfel:
a) testele
şi verificările se anunţă cu cel puţin 24 de ore înainte;
b) se
asigură timp suplimentar (30-60 de minute) pentru execuţia probelor sau se
asigură verificări cu mai puţine cerinţe;
c) se
introduc probe informatizate;
d) se
asigură citirea cu voce tare de către profesor a sarcinilor de efectuat în
timpul verificărilor. Subiectele se citesc pe rând, în ordinea în care se
elaborează lucrarea;
e) se
asigură folosirea instrumentelor compensatorii atât la probele scrise, cât şi
la cele orale;
f) se
vor prevedea verificări orale ca alternativă la cele scrise (mai cu seamă la
limbile străine);
g) în
notarea la probele orale se va ţine cont de capacităţile lexicale şi expresive
ale elevului;
h) în
funcţie de situaţie, evaluările vor fi concepute astfel încât să limiteze
scrisul (de exemplu, exerciţii cu spaţiu de completat, exerciţii de bifat, unit
etc.);
i) la
notarea/evaluarea testelor scrise se va ţine cont de conţinut, nu de formă;
j) se
asigură folosirea calculatorului de buzunar/birou, tablă pitagoreică sau tabele
cu formule.