sâmbătă, 25 iunie 2011

Căpşunica pleacă în vacantă! Jocuri pentru un drum lung


Luni “Căpşunica” se porneşte la un drum lung spre Deltă – ore în şir pe tren, apoi cu vaporul. Acum îşi pregăteşte bagajele: tricouri, fustiţe, rochiţe, mărgele, inele şi brăţara cea roz pentru ţânţari, cărţi de colorat şi smoc de creioane colorate.

Părinţii se încumetă să facă predicţii despre drum: „călătoria cu vaporul îi va plăcea, va fi captivată de păsări şi valuri, dar cum ne-om petrece timpul în tren?”

Pe lângă desene, cântat şi clasicul Fazan, ar mai fi câteva jocuri care merită încercate pentru ca drumul să treacă mai repede şi „Căpşunica” să rămână veselă.

”Căpşunica pleacă în vacanţă”

Primul jucător începe spunând: ”Căpşunica a pleacat în vacanţă și a luat cu ea un… ” căţel sau orice altceva, chiar dacă nu are legătură cu realitatea. Următorul jucător repetă ce a spus cel dinainte și adaugă un obiect. Jucătorii iau cuvântul pe rând, repetând tot ce s-a spus înainte și adăugând câte un obiect. Cu cât lista va fi mai lungă, cu atât va fi mai greu de reținut. Jucătorul care greșește lista de obiecte este eliminat. Jocul continuă până când rămâne o singură persoană.

Eu văd cu ochii mei...

Primul jucător alege un obiect pe care îl poate vedea și spune: ”Eu văd cu ochii mei ceva care... începe cu litera … (sau “... are culoarea X”, sau “....este pufos” etc). Ceilalți jucători se uită în jur și caută obiecte care-ncep cu acea literă. Jucătorul care ghicește alege următorul obiect.

Tenis cu vorbe

Unul dintre jucători alege un domeniu general (ex. animale, fructe, flori, culori etc). Ceilalţi jucători trebuie să spună, pe rând, un nume din categoria respectivă. Jocul se contină, adăugând nume noi. Jucătorii care nu mai găsesc denumiri din categoria respectivă ies din joc.

Ghicitori

Creaţi singuri ghicitori de genul: “Ce este alb, face spumă şi ne spălăm cu el?” ; “Ce este galben, stă pe cer şi ne încălzeşte?” etc. Pe rând, fiecare jucător creează o ghicitoare, iar ceilalţi caută răspunsul.

Păpuşi din aţă

Luaţi un ghem de lână sau bumbac şi învăţăţi “Căpşunica” să facă o păpuşă din fire de aţă (imagine AICI).

Pasul 1. Înfăşuraţi firul pe un carton de 15 cm lungime (sau, pur şi simplu, înfăşuraţi pe un deget, lăsând 15 cm lungime)

Pasul 2. Introduceţi o aţă printre firele înfăşurate şi legaţi-o.

Pasul 3. Formaţi o sferă pentru cap şi legaţi-o.

Pasul 4. Tăiaţi aţa pentru a forma franjuri.

Pasul 5. Formaţi mâini/picioare, legaţi-le la capete.

Ornaţi!

Căpşunica va fi încântată şi va avea şi un tovarăş de călătorie! (în zilele următoare, puteţi confecţiona mai multe păpuşi şi improviza un teatru de păpuşi!)

Vacanţă plăcută, Căpşunico! Multe amintiri frumoase!

vineri, 24 iunie 2011

“Supă de pui pentru Suflet “



Mi-amintesc cu plăcere o frumoasă seară de vară acum 2 ani. Stăteam cu nepoţica mea în faţa unei cărţi de colorat, înconjurate de o mulţime de creioane colorate. Şi ea îmi arăta ce frumos desenează căluţul, alegând creionul de un roz aprins. Râdea veselă în timp ce foaia se acoperea de urmele roz.

Zilele trecute a închis cel de-al treilea an de grădiniţă... Stăm împreună la măsuţă, ea sfătoasă, povestindu-mi năzdrăvănii de peste an. Lângă noi – o carte de colorat şi zeci de creioane. Eu îi spun: “Hai să colorăm un căluţ roz!” Ea sare contrariată: “Cum roz?!? Cine a mai văzut, Eta, căluţ roz?!?”

Băieţelul – de Helen E. Buckley


Din cartea “Supă de pui pentru Suflet “ de Jack Canfield şi Mark Hansen, Editura Amaltea, 2002


Odată un băieţel s-a dus la şcoală.
Era un baietel chiar foarte mic.
Iar scoala era chiar foarte mare.
Dar cand baietelul
Vazu ca poate intra in clasa lui
Direct pe usa de-afara
Fu foarte fericit.
Si scoala nu mai paru
Chiar atat de mare.
Intr-o dimineata,
Cand baietelul se afla la scoala de ceva vreme,
Invatatoarea a spus:
"Astazi o sa facem un desen".
"Bine!", se gandi baietelul.
Ii placea sa deseneze.
Putea sa faca tot felul de lucruri:
Lei si tigri,
Trenuri si barci -
Asa ca scoase creioanele colorate
Si incepu sa deseneze.
Dar invatatoarea spuse:
"Asteptati! Inca nu puteti sa incepeti!"
Si astepta pana cand toti erau pregatiti.
"Acum", spuse invatatoarea,
"O sa desenam niste flori".
"Bun!", gandi baietelul,
Lui ii placea sa faca flori,
Asa ca incepu sa deseneze flori frumoase
Cu creioanele roz, portocaliu si albastru.
Dar invatatoarea spuse,
"Asteptati! Si o sa va arat eu cum".
Si desena o floare pe tabla.
Era o floare rosie cu tulpina verde.
"Gata", spuse invatatoarea.
"Acum puteti incepe".
Baietelul se uita la floarea invatatoarei.
Apoi se uita la floarea sa,
Ii placea mai mult a lui.
Dar nu spuse nimanui,
Intoarse foaia pe partea cealalta
Si facu o floare ca a invatatoarei lui.
Era rosie, cu tulpina verde.
Intr-o alta zi,
Cand baietelul deschise singur
Usa de la intrare,
Invatatoarea spuse,
"Astazi o sa facem ceva din lut".
"Bine!", gandi baietelul.
Ii placea lutul.
Putea sa faca tot felul de lucruri din lut:
Serpi si oameni de zapada,
Elefanti si soricei,
Masini si camioane -
Asa ca incepu sa framante si sa intinda
Bucata lui de lut.
Dar invatatoarea spuse,
"Asteptati! Inca nu e timpul sa incepeti!"
Si astepta pana cand toti ceilalti fura gata.
"Acum", spuse profesoara,
"O sa facem o farfurie".
"Bun!", gandi baietelul,
Ii placea sa faca farfurii,
Asa ca incepu sa modeleze
Tot felul de farfurii.
Dar invatatoarea spuse,
"Asteptati! Si va voi arata eu cum".
Si le arata cum sa faca
O farfurie adanca.
"Iata," spuse profesoara,
"Acum puteti incepe."
Baietelul se uita la farfuria invatatoarei
Apoi se uita la a sa.
Ii placeau mai mult ale lui,
Dar nu spuse nimanui,
Ci amesteca din nou lutul,
Si facu o farfurie ca a invatatoarei lui.
Era o farfurie adanca.
Foarte curand
Baietelul invata sa astepte
Si sa priveasca
Si sa faca lucruri ca ale invatatoarei lui.
Foarte curand,
Nu mai facu nici un lucru asa cum ii placea lui.
Apoi se intampla
Ca familia lui se muta in alta casa,
Intr-un alt oras.
Iar baietelul
Trebui sa mearga la alta scoala.
Scoala asta era si mai mare
Decat cealalta,
Si in clasa lui nu mai intra direct de afara
Si strabatea un hol lung sa ajunga la clasa lui.
Chiar in prima zi
Profesoara spuse,
"Astazi o sa facem un desen".
"Bine!", se gandi baietelul,
Si astepta ca invatatoarea
Sa-i spuna ce sa faca.
Dar invatatoarea nu-i spuse nimic.
Se plimba incet printre elevi.
Cand ajunse langa el,
Ii spuse, "Nu vrei sa faci un desen?"
"Ba da," spuse baietelul.
"Ce o sa desenam?"
"Nu stiu pana cand nu o sa-l faceti", spuse invatatoarea.
"Cum sa-l fac?" intreba baietelul.
"Oricum iti va place tie", spuse invatatoarea.
"Si cu orice culoare vreau?" intreba baietelul.
"Cu orice culoare", spuse profesoara,
"Daca toata lumea ar face acelasi desen,
Si ar folosi aceleasi culori,
Cum as mai sti cine l-a facut,
Si care cui apartine?"
"Nu stiu", spuse baietelul.
Si incepu sa deseneze flori
Rosii, portocalii si albastre.
Ii placea noua lui scoala,
Chiar daca nu intra in clasa
Direct de afara.
Notă: Orice asemănare cu fapte şi personaje reale NU este pură coincidenţă!

joi, 23 iunie 2011

Predarea-învăţarea interactivă centrată pe elev


Cum să faci un elev să înveţe „pe cont propriu”? Iată o întrebare la care răspunde noul curent din educaţie intitulat „învăţarea centrată pe elev”.

De ce „învăţare centrată pe elev”?

Menţionăm doar câteva din argumentele implementării unei astfel de strategii: promovează descoperirea / învăţarea activă; pune accentul pe responsabilitatea pentru propriul proces de învăţare; întăreşte motivaţia elevilor; promovează comunicarea deschisă; construieşte relaţii eficiente profesor-elev; reduce comportamentele indezirabile.

Puteţi citi mai multe despre „învăţarea centrată pe elev” Aici, Aici şi Aici.

sâmbătă, 18 iunie 2011

Emisiunea de ştiri











Lucrând în echipă, elevii trebuie să realizeze o emisiune de ştiri.

Ghiceşte poza






Se formează echipe. Fiecare echipă trebuie să creeze o poză. Celelalte echipe ghicesc.


(în imagini: Albă ca zăpada şi cei "7" pitici)

Moneda în cerc








Se formează echipe. Fiecare concurent trebuie să parcurgă un traseu, ducând între genunchi o monedă. La finalul traseului moneda trebuie "pusă" într-un cerc. Fiecare "drum" corect executat primeşte un punct. Câştigă echipa care are cele mai multe puncte.




Fabrica de avioane







Se formează doua echipe - 2 fabrici de avioane aflate în concurenţă.

Cele două fabrici trebuie să realizeze avioane performante - să zboare şi să fie colorate cu minim 3 culori.

Fiecare echipă are acces la urmatoarele resurse: echipa 1 - 5 foi, echipa 2 - 1 lipici (scotch) şi 5 creioane colorate.

Se creează o "bancă" care are aceleaşi resurse: foi, creioane colorate, lipici. Fiecare echipă poate negocia cu banca sau cu cealaltă echipa pentru a primi alte resurse.

Câştigă echipa care realizează producţia cea mai mare de avioane în timpul alocat (20 minute).


Marea aglomeraţie










Echipa trebuie să reuşească să încapă pe suprafaţa indicată de trainer, fără ca vreunul dintre membri să atingă solul. După ce au încăput în suprafaţa indicată, aceasta se micşorează şi jocul se reia.


Câştigă echipa care a reuşit să stea împreună pe o bucată cât mai mică. Pentru a primi punctajul, trebuie să îşi menţină echilibrul pe suprafaţa respectivă timp de 10 de secunde, cronometrate şi anunţate de trainer.

luni, 6 iunie 2011

Ţara lui Andrei



Dragi prieteni,

Vă invit să votaţi AICI proiectul şcolii noastre pentru a călători şi în acest an prin Ţara lui Andrei!

Mulţumim!

vineri, 3 iunie 2011

Primăvara Şcolilor








A zecea ediţie a competiţiei de educaţie ecologică „Primăvara şcolilor” s-a încheiat.

Sub sloganul „Şi nouă ne pasă!”, concursul a avut ca obiective derularea unor activităţi precum: amenajarea zonelor verzi din parcurile Sectorului 2; organizarea unor acţiuni pe teme ecologice, expoziţii tematice, sesiuni de comunicări, spectacole cu mesaj ecologic; realizarea unor portofolii privind activitatea echipelor şcolare pe perioada concursului; realizarea de panouri publicitare privind activitatea de protecţie a mediului, referate, filme, sondaje de opinie, dezvoltarea conştiinţei elevilor şi a spiritului civic prin exemplul dat de cei mici tuturor trecătorilor…

De-acum ne mutăm în Ţara lui Andrei! Detalii în curând!