sâmbătă, 10 decembrie 2011

Recunoașteți ADHD

în lunile noiembrie și decembrie am reluat formarea Recunoașteți ADHD.

Cursul este parte componentă a Programului educaţional “Recunoaşteţi ADHD” care are drept scop implementarea unui sistem integrat de servicii complexe de sănătate şi educaţie, adresat copiilor cu ADHD şi familiilor acestora. Programul se desfăşoară în conformitate cu Protocolul încheiat între Ministerul Educaţiei Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS), Centrul Naţional de Sănătate Mintală şi Luptă Antidrog (CNSMLA) şi Eli Lilly România.

ADHD este o afecțiune comportamentală, de natură neurobiologică.

ADHD este caracterizată de un set de manifestări implicând lipsa de atenție, agitația excesivă și impulsivitatea.

Pentru ca aceste probleme să fie diagnosticate ca ADHD, ele trebuie să depăşească nivelul normal corespunzător vârstei şi dezvoltării copilului.

Specialiștii estimează că ADHD afectează 3-5% din copiii de vârsta școlară, băieții fiind mai susceptibili a suferi de ADHD decât fetele.


Criteriile DSM IV pentru Tulburarea Deficitului de Atenţie cu Hiperactivitate


A. (1) sau (2)

1) Şase sau mai multe din următoarele simptome ale neatenţiei persistă pentru cel puţin 6 luni într-un grad care este dezadaptativ şi nu corespunde nivelului de dezvoltare al copilului:

Neatenţie:

1. adesea nu reuşeşte să acorde atenţie detaliilor sau face greşeli la şcoală, muncă, sau în alte activităţi

2. adesea are dificultăţi în a-şi menţine atenţia asupra sarcinilor sau a activităţilor de joacă

3. adesea pare că nu ascultă când i se vorbeşte direct

4. adesea nu respectă instrucţiunile şi nu reuşeşte să-şi termine temele sau sarcinile la locul de muncă (nu din comportament opoziţional sau deficienţe de înţelegere)

5. adesea evită, nu îi place sau respinge angajarea în sarcini care cer un efort mental susţinut (cum ar fi activităţile şcolare sau temele)

6. adesea pierde lucrurile necesare pentru îndeplinirea sarcinilor sau activităţilor la şcoală sau acasă (jucării, creioane, teme)

7. este adesea uşor distras se stimuli externi

8. este adesea uituc în activităţile zilnice


2) Şase sau mai multe dintre următoarele simptome ale hiperactivităţii – impulsivităţii persistă pentru cel puţin 6 luni într-un grad care este dezadaptativ şi nu corespunde nivelului de vârstă:

Hiperactivitate

1. adesea îşi agită mâinile şi picioarele sau se foieşte pe scaun

2. adesea părăseşte scaunul în clasă sau în alte situaţii în care se aşteaptă să rămână aşezat

3. adesea aleargă sau se caţără excesiv în situaţii nepotrivite (la adolescenţi sau adulţi, poate fi limitat la sentimental subiectiv de nelinişte)

4. adesea are dificultăţi în a se juca sau in a se angaja în activităţi de relaxare liniştit

5. adesea vorbeşte excesiv

6. este adesea “pe picior de plecare” sau adesea actionează ca şi cum “ar fi împins de un motor”


Impulsivitate

7. adesea are dificultăţi în a-şi aştepta rândul în jocuri sau în situaţiile de grup

8. adesea se repede să răspundă la întrebări înainte ca acestea să fie puse în întrgime

9. adesea îi întrerupe pe ceilalţi, deranjează jocurile altor copiii


B. Apariţie înaintea vârstei de 7 ani.

C. Apariţii ale simptomeleor în prezent în mai multe de două sau mai multe situaţii (la şcoală, la muncă sau acasă)

D. Semnificaţia clinică a neadaptării funcţionale sociale, şcolare sau ocupaţionale trebuie să fie evidentă


Altele:

· probleme legate de somn

· inabilitate de a amâna gratificarea

· dificultăţi sociale sau singurătate (posibil o inabilitate de a se juca în grup, dar poate avea performanţe într-o situaţie de unu la unu)

· aparentă nepăsare faţă de propria siguranţă

· comportament nemodificat în mod obişnuit de recompense sau pedepse

· poate avea alte deficienţe specifice de învăţare


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu