vineri, 10 februarie 2012

Obiectivele de dezvoltare specifice vârstei 5 – 6 ani




Extras din chestionarul pentru scara de dezvoltare Portage realizat după „Ghidul Portage pentru Educaţia Timpurie”
SOCIALIZARE
Numeşte sentimentele pe care le încearcă: furie, bucurie, iubire
Se joacă cu 4-5 copii cooperând într-o activitate, fără a fi supravegheat
Explică altora regulile unui joc sau ale unei activităţi
Imită roluri de adulţi
Participă la conversaţie în timpul mesei
Respectă regulile unui joc de raţionament verbal
Îşi consolează prietenii de joacă atunci când aceştia sunt supărați
Îşi alege singur prietenii
Planifică şi construieşte folosind unelte simple (planuri înclinate, pârghie, scripete, suport de sprijin)
Îşi stabileşte singur obiective de îndeplinit şi duce la bun sfârşit activitatea
Joacă el însuşi sau folosind marionete, roluri din poveşti
LIMBAJ
Poate indica: „câteva”, „multe” sau „mai multe” obiecte.
Îşi spune adresa.
Îşi spune numărul de telefon.
Indică: cel mai mult, cel mai puţin, câteva (puţine) obiecte
Spune glume simple
Relatează întâmplări din experienţa sa zilnică
Descrie locaţia sau mişcarea folosind prepoziţiile: de la, care, peste, departe de
Răspunde cu o explicaţie la întrebarea „de ce?”.
Aşează 3-5 imagini reprezentând o poveste în ordinea corectă şi spune povestea.
Defineşte cuvinte.
Poate spune opusul (antonimul) unui cuvânt
Poate răspunde la întrebări de genul „ce se întâmplă dacă ... (scapi un ou din mână)”
Foloseşte corect noţiunile de „ieri” şi „mâine”
Întreabă ce înseamnă cuvintele noi sau nefamiliare lui
AUTOSERVIRE
Este responsabil pentru o sarcină gospodărească săptămânală
Îşi alege îmbrăcămintea potrivită în funcţie de temperatură şi ocazie
Se opreşte la bordură, priveşte în ambele părţi şi traversează strada fără să i se dea instrucţiuni verbale
Se serveşte singur la masă şi dă mai departe platoul de servit
Îşi prepară singur o mâncare simplă din fulgi de cereale
Este responsabil pentru o sarcină gospodărească zilnică (aşezarea mesei, aruncarea gunoiului)
Îşi potriveşte temperatura apei pentru duş sau baie.
Îşi prepară singur sandvişul.
Taie alimente moi cu cuţitul (banane, cartofi fierţi).
Găseşte WC-ul potrivit cu sexul într-un loc public.
Ridică, duce, aşează tava de servit (în autoservire sau cantină).
Leagă şnurul la glugă.
Îşi încheie singur centura de siguranţă la maşină.
COGNITIV
Numără până la 20 de obiecte şi spune câte sunt
Numeşte 10 numerale scrise
Numeşte stânga şi dreapta raportat la propriul corp
Spune în ordine literele alfabetului
Îşi scrie numele cu litere de tipar
Citeşte 5 litere ale alfabetului
Aranjează obiecte în ordine, după lungime şi lăţime
Citeşte literele mari ale alfabetului
Aşază cifrele de la 1 la 10 în ordinea adecvată
Numeşte poziţiile obiectelor: primul, al doilea, al treilea
Citeşte literele mici ale alfabetului
Asociază literele mari cu cele mici ale alfabetului
Arată (indică) numerele numite de la 1 la 25
Copiază un romb.
Completează un labirint simplu.
Numeşte în ordine zilele săptămânii
Face adunări şi scăderi cu numere până la 3
Îşi spune data naşterii (ziua şi luna)
Recunoaşte 10 cuvinte scrise
Poate prevedea ce va urma (după situaţie)
Arată obiecte întregi şi jumătăţi
Numără de la 1 la 100
MOTOR
Scrie litere de tipar mari, disparate, la întâmplare pe hârtie
Merge în echilibru pe bârnă, înainte, înapoi, lateral
Ţopăie
Se dă în leagăn, iniţiind şi menţinând mişcarea
Desface degetele şi cu cel mare le atinge pe celelalte în parte
Poate copia litere mici
Urcă scările de lemn sau treptele unui tobogan înalt de 3 m
Bate cu ciocanul un cui
Driblează mingea cu direcţie
Colorează în interiorul conturului 95%
Poate decupa poze din reviste fără a depăşi mai mult de 0,5 cm de la contur
Foloseşte ascuţitoarea de creioane
Copiază desene complicate
Rupe forme simple de hârtie
Îndoaie un pătrat de hârtie de 2 ori pe diagonală, prin imitaţie
Prinde o minge moale sau un săculeţ cu nisip cu o mână
Poate sări singur coarda
Loveşte mingea cu paleta sau cu băţul
Ridică de jos un obiect în timp ce aleargă
Patinează înainte aproximativ 3 m
Merge pe bicicletă
Se dă cu sania
Merge sau se joacă într-un bazin cu apă până la nivelul taliei
Conduce un vehicol de jucărie (camion) împingându-se cu un picior
Sare şi se învârteşte într-un picior
Îşi scrie numele cu litere de tipar pe o foaie liniată
Sare de la înălţimea de 30 cm şi aterizează pe tălpi
Stă într-un picior fără sprijin cu ochii închişi, 10 sec
Stă atârnat de o bară orizontală 10 secunde susţinându-şi propria greutate în braţe

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu