Dragi elevi, parinti si profesori,
Va invitam sa cititi AICI un interesant studiu realizat de CMBRAE despre optiunile scolare si profesionale ale elevilor claselor a VIII-a, ale parintilor si ale profesorilor diriginti.
http://www.cmbrae.ro/legi/Studiu_OSP_2012_2013_site.pdf
sâmbătă, 24 noiembrie 2012
vineri, 23 noiembrie 2012
Consilieri scolari mai bine pregatiti pentru elevii de gimnaziu” – program de formare continua de specialitate de tip „blended learning”
Codul proiectului: 63906
Titlul proiectului: Consilieri scolari mai bine
pregatiti pentru elevii de gimnaziu” – program de formare continua de
specialitate de tip „blended learning”
Beneficiar : CMBRAE
Beneficiar : CMBRAE
1
Obiectivul general al proiectului:Îmbunătățirea accesului și a participării profesorilor psihopedagogi din învățământul gimnazial la oportunități de formare continuă specifică în domeniul consilierii școlare pentru elevi aflați la vârsta pubertății, prin intermediul unui program de studii postuniversitare, bazat pe resurse digitale și instruire de tip “blended learning”.
In cadrul cursului postuniversitar, cursantii grupei 2 (20 de consilieri scolari din sectorul 2, Bucuresti) au parcurs cele 6 module de formare:
- Tehnici de interventie in consiliere (22-23 septembrie)
- Consiliere si psihoterapie (29-30 septembrie)
- Strategii de implicare și de lucru a consilierilor cu părinții și cu alți profesioniști" (13-14 octombrie 2012)
- Managementul instruirii la elevii de gimnaziu (27-28.10.2012)
- Educatia pentru dezvoltare durabila si egalitatea de sanse in consiliere (3-4.11.2012)
- Atitudinile si abilitatile consilierului scolar (10-11.11.2012).
Cursurile face-to-face sunt sustinute si de activitatea în online - parcurgerea activitatilor specifice de formare pe platforma proiectului.
marți, 13 noiembrie 2012
Calatorie catre tine insuti. Curs de dezvoltare personala
Dragii mei elevi de la clasele a VII-a si a VIII-a,
Va astept la cursul de dezvoltare personala Calatorie catre tine insuti!
Inscrieri, in limita locurilor disponibile, la Cabinetul de Consiliere!
PS. Azi am primit cel mai frumos compliment de la o eleva de clasa a VIII-a venita sa se inscrie la curs!
Eu: Stii despre ce e vorba (in curs)?
Ea: Nu conteaza! Daca e cu dumneavoastra e ca lumea!
:) Multumesc mult!!!
Asa ca… va astept si pe voi! Sa vedeti cum e! :)
duminică, 11 noiembrie 2012
COMUNICAREA
VREAU SĂ COMUNIC!
…………………………………………………………………………………………………………………….
“Dacă faci ceea ce
întotdeauna faci, vei avea rezultatele pe care întotdeauna le ai.
Dacă îţi doreşti alte
rezultate, trebuie să faci ceva nou.”
Proverb danez
Este important să studiem
comunicarea când noi comunicăm de când
ne ştim?
Iată câteva motive pentru care cineva ar studia
comunicarea:
- Pentru a mă înţelege mai bine cu cei apropiaţi
- Pentru a câştiga mai
mulţi bani făcând vânzări prin
telefon
- Pentru a afla cum pot să cuceresc
o fată/ un băiat
- Pentru a fi privit cu respect de către oamenii de vază
- Pentru a deveni faimos şi recunoscut
în public
- Pentru a putea convinge pe cineva (părinţi,
profesori, posibili angajatori)
Care sunt
motivele tale pentru care ai studia comunicarea?
Cineva însă ar putea să nu găsească nici un
motiv, a comunica însemnând pentru el ceva firesc, precum respiraţia: “eu ştiu deja
cum să comunic, bunul simţ îmi spune cum trebuie să procedez, nu?”
Comunicarea este baza
tuturor relaţiilor
noastre. Viaţa
personală, viaţa profesională şi o măsură considerabilă a fericirii noastre depind de felul în care comunicăm. Cu cât reuşeşti să comunici mai bine, cu atât e mai probabil să ai succes în relaţiile cu familia, cu prietenii sau în cele de afaceri. Pentru că eşti nevoit
să intri în contact cu
oamenii, trebuie să te faci
înţeles, să încerci să înţelegi ce doresc alte persoane pentru a te putea
relaţiona cu ele şi pentru a putea rezolva anumite situaţii de viaţă. Oricât
ar părea de ciudat, chiar şi rezolvarea unei probleme tehnice presupune bune
abilităţi de comunicare. Spre
exemplu, pentru a construi un pod, trebuie să negociezi cu diverse instituţii, cu
proprietarii terenului, să discuţi cu furnizorii, să organizezi echipa cu care vei lucra etc. Achiziţionarea unor abilităţi de
comunicare înseamnă mai mult
decât învăţarea şi aplicarea strictă a unor reguli. Nu există o reţetă, o
formulă magică. Nu devii un dansator mai bun desenând nişte paşi pe o
podea, în ordinea corectă şi
petrecându-ţi restul
vieţii păşind pe acei paşi. Pentru a fi bun, trebuie să te
adaptezi ritmului muzicii, dar şi
ritmului partenerului tău.
Similar, o bună comunicare
presupune stăpânirea
solidă a cunoştinţelor despre
comunicare, dar şi
capacitatea de a te adapta caracteristicilor mereu în schimbare ale
partenerului de comunicare (receptivitate, deschidere). Ai nevoie, aşadar, de cunoştinţe, dar şi de abilităţi de comunicare.
Comunicarea dă o formă vieţii noastre. Înainte de a afla cum funcţionează comunicarea,
trebuie să ştim ce este comunicarea.
Comunicarea este procesul
de trimitere, receptare şi
interpretare a mesajelor prin care noi ne relaţionăm unii cu
ceilalţi şi ne adaptăm la
mediul înconjurător.(Robert
Smith, 1992). Virginia Satir
descrie ”comunicarea ca pe “o umbrelă uriaşă care acoperă şi influenţează tot ceea
ce se întâmplă” între
fiinţele umane. O dată ce fiinţa umană a sosit pe pământ, comunicarea este cel mai important factor şi singurul care determină ce fel de
relaţii realizează ea cu alţii şi ce se întâmplă cu ea în lume.”
Omul înseamnă comunicare, prin tot ceea ce spune, face, gândeşte şi simte.
Chiar din zorii unei zile obişnuite, de
la ritualul igienii zilnice, la rugăciunea de
dimineaţă, la firescul unei urări de „Bună dimineaţa!” adresat persoanelor apropiate sau necunoscute, la
vârtejul accelerat al ritmului de la şcoală sau de la locul de muncă, şi… până la momentele de linişte, relaxare şi somn.
Oamenii comunică zilnic,
eficient şi ineficient, verbal şi nonverbal, artistic şi ştiinţific.
Componentele comunicării
Comunicarea porneşte de la o sursă numită şi emiţător. De obicei, sursa este o fiinţă umană care doreşte să transmită ceva, un mesaj, altei
persoane. Într-un dialog, rolurile de emiţător şi receptor se schimbă alternativ.
Între emiţător şi
receptor se realizează un schimb
de mesaje, alcătuite din
idei, simboluri, coduri. Canalul este un “purtător” al mesajului.
Receptorul este cel care
primeşte mesajul transmis de emiţător, îl decodifică şi îl supune unei interpretări personale.
Orice comunicare are loc
intr-un context.
Procesul comunicării implică: -
corpurile noastre, - valorile personale- aşteptări, - simţuri, - experienţe
Aţi mai adăuga şi alte elemente?
Formele comunicării:
Verbală 7%
Paraverbală
38% - expresivitate, - accent, - intonaţie, - topică, - timbru
Nonverbală 55% - mimică, - gesturi,
- postură
Proxemica este ştiinţa folosirii spaţiului în relaţiile
dintre oameni. Au fost descrise patru tipuri de distanţe:
- zona intimă: 15 - 46 cm
- zona personală: 46 - 1,22 cm
- zona socială: 1,22 -
3,60 cm
- zona publică: peste 3,60 cm
Stiluri de comunicare sunt: - cooperant
- rezolutiv
- bazat pe negociere
- asertiv
- directiv
- agresiv
Feedback-ul este un “ecou” ce dă de veste
partenerului dacă este
acceptat, înţeles sau
nu.
Lumea înconjurătoare reprezintă o oglindă – toate
reacţiile acesteia înseamnă feedback, care ne ajută să ne înţelegem pe noi înşine.
A da şi a primi feedback pozitiv:
“A da” -Începeţi întotdeauna cu ceva
pozitiv
- Fiţi concret
- Referiţi-vă întotdeauna la ceva ce
poate fi schimbat
- Încercaţi să oferiţi alternative
- Fiţi descriptiv şi mai puţin evaluativ
- Oferiţi feedback-ul la persoana
întâi
-
Feedback-ul pe care îl oferiţi spune
întotdeauna ceva şi despre
voi
“A primi” - Nu fiţi defensiv, încercaţi să ascultaţi şi să înţelegeţi ceea ce vi se transmite
- Cereţi/ ascultaţi părerea mai multor persoane înainte de a accepta/ respinge feedback-ul
Regulile ascultării active
-
Focalizează-te pe vorbitor
- Păstrează contactul vizual
- Acordă atenţie sentimentelor
vorbitorului
- Ia în
considerare atât sentimentele prietenoase, cât şi cele neprietenoase
- Arată că înţelegi ce ţi se spune
- Fii un
ascultător “dificil” (pune întrebări)
- Nu
eticheta vorbitorul
- Când
asculţi activ, trimiţi următorul mesaj celuilalt: “eşti important pentru mine;
vreau să te înţeleg.”
Asertivitatea
Asertivitatea este
abilitatea de a ne exprima emoţiile şi convingerile fără a afecta şi ataca drepturile celorlalţi, fără a fi agresiv sau pasiv.
A fi
asertiv presupune :
- a spune
NU fără să ai sentimentul vinovăţiei
- a avea
încredere în tine şi în
ceilalţi
- a
comunica opiniile şi
experienţele personale cu ceilalţi
- a face
complimte şi a şti să le accepţi
- a
recunoaşte şi a respecta drepturile
celorlalţi
Este
dreptul fiecăruia de a avea valori,
convingeri, opinii proprii.
Este
dreptul de a fi acceptat ca imperfect.
Este
dreptul de a spune NU sau NU ŞTIU sau
NU ÎNŢELEG sau NU MĂ INTERESEAZĂ.
Este
dreptul de a te schimba, de a-ţi
dezvolta viaţa aşa cum îţi doreşti.
Puncte de
sprijin pentru o comunicare eficientă:
- Ţine cont de discrepanţele
dintre comunicarea verbală şi de cea
nonverbală!
- Respectă unicitatea celorlalţi!
- Fii pozitiv în
comunicare!
- Fii un bun ascultător!
- Renunţă la idei preconcepute!
- Comunicarea se face în
ambele sensuri: dai, primeşti şi invers!
ACTIVITATEA 3
1. „CE ESTE
COMUNICAREA?”
Obiective: - realizarea unei liste cu posibile cuvinte
sugerate de conceptul de comunicare
- exersarea
brainstorming-ului ca metodă activ-participativă
Concepte-cheie: - creativitate, - deschidere, - originalitate, -
libertatea exprimării, - imaginaţie
Materiale necesare: markere, flipchart
Durata: 10 min.
Scenariul activităţii: Formatorul propune afirmaţia: ”Când aud
cuvântul comunicare mă gândesc la…” Timp de 5 minute, participanţii vor
spune toate cuvintele care le trec prin minte, ştiind că nu vor fi
criticaţi, fără teama de a greşi. Toate
ideile se vor nota pe flipchart. Acestea se discută pentru a
fi conştientizate notele definitorii ale comunicării. Se fac
precizări teoretice.
2. “GHICEŞTE HOBBY-UL!”
Obiective: - Folosirea întrebărilor
deschise pentru a ghici hobby-ul mimat
- Comunicarea nonverbală, cât mai
expresivă
- Conştientizarea
importanţei comunicării nonverbale
Concepte-cheie: - comunicare nonverbală, - autocunoaştere, - intercunoaştere, -
atitudini
Durata: 20 min.
Scenariul activităţii: Participanţii se
împart în grupuri, după componentele comunicării: emiţătorii, receptorii, canalele, feedback-urile,
mesajele, contextele.
Fiecare participant din
grup se gândeşte timp de un minut la hobby-ul personal, pe care-l
va mima în faţa celorlalţi într-o manieră cât mai
originală şi plină de umor. Ceilalţi membri
vor încerca să ghicească ceea ce s-a mimat. Se face o listă comună cu
hobbyurile grupului. Apoi, timp de şapte minute, se discută despre
istoriile acestor pasiuni. Rezultatele se comunică grupului
mare. Se analizează punctele comune şi diferenţele dintre
membrii grupului.
Analiza activităţii: - Cum ţi-ai descoperit hobby-ul?, - Ţi-a fost
greu sau uşor să mimezi hobby-ul?, - Cum te-ai simţit
exprimându-te nonverbal în faţa grupului?, - Cum a fost să descoperi
că şi alţi colegi au acelaşi hobby ca
şi tine?, - Ce elemente ale exprimării
nonverbale te-au ajutat să-ţi construieşti jocul
de mimă?
3. “SPATE ÎN
SPATE”
Obiective: - Conştientizarea comunicării
nonverbale de tipul “face to face” în alegerea carierei
- Optimizarea comunicării
verbale şi nonverbale
Concepte-cheie: - comunicare nonverbală, - mimică, gestică, - comunicarea
faţă în faţă, - atitudine, - comportament
Durata: 20 min.
Scenariul activităţii: Participanţii se
împart în diade, se aleg persoane care nu s-au cunoscut foarte bine până atunci.
Aceştia vor sta pe două scaune,
spate în spate şi fiecare va povesti, timp de cinci minute, cea mai
frumoasă experienţă a lui: un film drag, o întâmplare sau ceea ce
doresc membrii diadei. Apoi, timp de cinci minute, scaunele se vor aşeza faţă în faţă şi se va
repeta „povestirea” reciprocă despre cea mai reuşită experienţă trăită din
ultima săptămână.
Analiza activităţii:
- Cum te-ai simţit în
cele două situaţii?
- Care tip de comunicare ţi-a plăcut mai
mult? De ce?
- Ce consecinţe are
primul tip de comunicare? În familie? La şcoală? La
viitorul loc de muncă?
- Care sunt avantajele
comunicării “faţă în faţă”,faţă de comunicarea spate în spate?
- Ce este mai important în
comunicarea dintre doi sau mai mulţi oameni?
- Care sunt punctele tari
ale comunicării în alegerea unei cariere?
- Cum poate fi antrenată comunicarea
“faţă în faţă” pentru a fi eficientă?
- În ce situaţii de viaţă se
întâmplă să întâlneşti comunicarea “faţă în faţă”? Dar
celălalt tip de comunicare?
4. “CE POATE FACE UN ZÂMBET?”
Obiective: - Conştientizarea importanţei
modalităţilor de comunicare interpersonală
- Optimizarea comunicării verbale
şi nonverbale
Concepte-cheie: - comunicare nonverbală, - mimică, gestică, - mesaj,-
atitudini, -imagine de sine
Materiale necesare: oglindă, un coşuleţ, coli de hârtie
Durata: 10 min.
Scenariul activităţii: Formatorul activităţii are o
oglindă ascunsă într-un coşuleţ. Acesta se plimbă pe la
fiecare membru al grupului şi îi solicită să privească în
interiorul coşuleţului în tăcere şi să observe ce vede acolo, să constate
cum este ceea ce vede. Timp de 2 minute fiecare scrie pe o foaie de hârtie ce a
văzut în coşuleţ, dacă îi place ce a observat. Apoi este rugat să zâmbească la
colegul din stânga şi din dreapta sa, dar şi la
colegul din el însuşi. Remarcă efectul pozitiv produs de zâmbetul tău asupra
celorlalţi. Spune un banc, o glumă grupului
mare!
Analiza activităţii: - Am făcut acest exerciţiu şi am
constatat că …
- Ce poate face un zâmbet
în cariera ta?
- Ce modalităţi putem
folosi pentru a armoniza starea noastră interioară cu cea exterioară pentru a
fi cât mai autentici?
Jurnal
În această
sarcină am realizat ....................................................
Cred că am
învăţat .................................................................
Cred că vreau
să mai insist asupra ................................................