miercuri, 4 iunie 2014

Ora de consiliere: Prietenia. Cum îmi aleg prietenii. A da şi a primi: regula de aur a prieteniei. Cum mă influenţează deciziile celorlalţi? Influenţa părinţilor




1. Realizati o descriere şi apoi o definiţie a prieteniei. Incercaţi să obţineţi  un inventar al semnificaţiilor acesteia . Puneţi în discuţie câteva din expresiile curente, aşa cum sunt ele utilizate în limbajul lor comun: "mi-e coleg dar nu prieten",  "prietenul la nevoie se cunoaşte", "m-am certat cu prietenul meu", "ies afară cu un prieten", "mă duc cu un prieten la un bairam" etc.

2. Discuţie asupra utilizării termenului "prieten" atunci când se referă la conţinutul anterior discutat, "lumea mea".
·         Cei care se află în lumea imediată sunt cu adevărat prieteni?
·         Pot fi părinţii prieteni cu adolescentul? De ce?
·         Işi prezintă părinţilor prietenii? De ce?
·         Ce înseamnă să fii mândru de prietenii tăi?
·         Ce ar face dacă prietenii ar fi în dificultate? Dar prietenii dacă ei ar fi în aceiaşi situaţie?

3. Discuţie asupra unora din problemele curente ale prieteniei în adolescenţă. Teme:
·         Ce este prietenia pentru tine?
·         Ce au prietenii în comun?
·         Cum se clădeşte o prietenie?
·         Cât durează o prietenie?
·         Ce înseamnă "mi-a oferit prietenia?"
·         Cine şi cum poate strica o prietenie?
·         "…ne despărţim dar rămânem prieteni…"
·         Ce avem de câştigat dintr-o prietenie?
·         Ce diferenţe există între prieteniile de acelaşi sex şi prieteniile dintre sexe diferite?

4. O nouă definiţie a prieteniei. Este ea diferită faţă de definiţia iniţială? Privesc elevii altfel ceea ce credeau ei că înseamnă prietenia? Se schimbă poziţia celor pe care I-au declarat prieteni în harta lumilor personale? Cât de multe persoane din lumea lor îndeplinesc, acum, condiţiile unei prietenii? Cât de multe persoane de acelaşi sex şi câte de sex opus  pot fi considerate, acum, prieteni?

5. Lectură.  Mihai şi Marian sunt nedespărţiţi de când au intrat în şcoală. Stând foarte aproape unul de celălalt şi învăţând în clase paralele, cei doi sunt foarte des văzuţi împreună. Au şi foarte multe preocupări comune. Amândoi au câini, joacă fotbal la acelaşi club sportiv, îşi petrec ore întregi la sala de jocuri mecanice din cartier. Colegii lor sunt invidioşi pe prietenia lor şi socotesc că nimic nu i-ar putea despărţi.  Nici măcar faptul că Mihai  are părinţi  înstăriţi, iar Marian are tatăl şomer de mai multă vreme. In semestrul al doilea, apare în clasa lui Mihai o fată, Anda. Ea se mutase de puţină vreme în acelaşi bloc cu el şi fusese repartizată în clasa în care învăţa şi el. Fiind frumuşică şi dezgheţată, Mihai începe să-i arate că o place. In scurtă vreme, grupul de doi, Mihai şi Marian, devine un grup de trei, Anda devenind nedespărţită de ei.  Curând însă, Anda dă semne că îl place pe Marian. Cei doi chiar încep să iasă împreună doar ei, fără Mihai. Mihai dă semne de nervozitate şi începe să-l ameninţe pe Marian. Acesta ii răspunde că nu e vina lui, că Anda l-a ales şi că nu vede că această relaţie poate să le strice prietenia. Mihai se enervează şi declară că între ei nu mai e nimic. Ba mai mult, îi promite că o să se răzbune. Anda nu intervine, spunându-i lui Marian că el singur trebuie să aleagă: Mihai sau ea. Marian nu ştie ce să facă . După câteva zile, în care cei doi nu se mai văd decât la şcoală, el se desparte de Anda.

6.  Aceasta povestioară poate avea un alt final.
·         Care ar putea fi acesta?
·         Care din cei doi băieţi a procedat corect, având în vedere ceea ce s-a discutat deja despre prietenie?
·         Cât de corect a procedat Anda atunci când l-a pus pe Marian să aleagă între ea şi Mihai?
·         Cum a tratat Marian prietenia cu Mihai? Dar Mihai prietenia cu Marian?
·         Care pare a fi o prietenie mai adevărată, cea dintre cei doi băieţi sau cea dintre fată şi oricare dintre cei doi?
·         Au fost cei doi cu adevărat prieteni dacă prezenţa unei fete le-a afectat prietenia?
·         Se întâmplă şi între fete aşa ceva? Care este cauza: prieteniile de acelaşi sex sunt mai puternice sau prieteniile dintre sexe diferite?

7. Trageţi concluziile privind modul în care se construieşte o prietenie, timpul cât aceasta durează, motivele pentru care se poate destrăma, reacţiile prietenilor la ameninţarea cu pierderea unei prietenii,  prieteniile din copilărie şi prieteniile de adolescenţă.

 8. Propuneţi spre discuţie clasei una din caracteristicle unei prietenii ideale: principiul simetriei. Intr-o prietenie, regula de aur poate fi formulată în modul următor: prietenii dau de la la ei şi primesc de la ceilalţi în măsură egală. Este oare adevărat în cazul poveştii de mai sus?
·         Mihai şi Marian şi-au dat unul altuia ceea ce au primit unul de la celălalt?
·         Dintre cei doi, cine a dat mai mult şi a primit mai puţin?
·         Dacă două fete îşi împrumută reciproc hainele, în funcţie de diferite ocazii înseamnă că sunt bune prietene?
·         Dacă doi prieteni sau două prietene au acelaşi fel de a-şi petrece timpul liber, înseamnă că sunt prieteni/prietene?
·         Dacă doi prieteni sau două prietene îşi împărtăşesc reciproc secretele înseamnă că sunt prieteni sau prietene?
·         Ce semnificaţie are expresia "prietenul la nevoie se cunoaşte"?
·         Ce înseamnă a da şi a primi într-o prietenie? Dar într-o relaţie de dragoste? Există diferenţe în existenţa acestui principiu în cele două situaţii? De ce?

9.  Sintetizaţi, prin punerea în discuţia clasei, cunoştinţele dobândite şi încercaţi să trageţi câteva concluzii:
·         Este prietenia un paşaport de acces la "lumea mea imediată"?
·         Sunt diferite prieteniile de acelaşi sex faţă de prieteniile de sexe opuse? In ce constau diferenţele? In care din aceste prietenii se dă şi se primeşte mai mult? De ce?
·         In ce condiţii poţi fii prieten cu părinţii? Ce dau şi ce nu dau părinţii? Ce dau şi ce nu dau copii? Poate exista un principiu al simetriei în relaţiile cu părinţii? In ce ar consta el?
·         Când se vorbeşte de grupul de prieteni, există între toţi membrii acestui grup relaţii reciproce de prietenie?
·         Ce diferenţe există, din punctele de vedere discutate până acum, între colegi, cunoştinte, prieteni?
·         Ce prietenii celebre pot elevii evoca din  cărţile citite sau din filmele văzute? Ce au special aceste exemple? 

(extras din Programul  educaţional Decizia e a mea; consiliere de grup - cls a VII-a)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu