1. Realizati o descriere şi apoi o
definiţie a prieteniei. Incercaţi să obţineţi
un inventar al semnificaţiilor acesteia . Puneţi în discuţie câteva din
expresiile curente, aşa cum sunt ele utilizate în limbajul lor comun:
"mi-e coleg dar nu prieten",
"prietenul la nevoie se cunoaşte", "m-am certat cu
prietenul meu", "ies afară cu un prieten", "mă duc cu un
prieten la un bairam" etc.
2. Discuţie asupra utilizării termenului
"prieten" atunci când se referă la conţinutul anterior discutat,
"lumea mea".
·
Cei
care se află în lumea imediată sunt cu adevărat prieteni?
·
Pot
fi părinţii prieteni cu adolescentul? De ce?
·
Işi
prezintă părinţilor prietenii? De ce?
·
Ce
înseamnă să fii mândru de prietenii tăi?
·
Ce
ar face dacă prietenii ar fi în dificultate? Dar prietenii dacă ei ar fi în
aceiaşi situaţie?
3. Discuţie asupra unora din problemele
curente ale prieteniei în adolescenţă. Teme:
·
Ce
este prietenia pentru tine?
·
Ce
au prietenii în comun?
·
Cum
se clădeşte o prietenie?
·
Cât
durează o prietenie?
·
Ce
înseamnă "mi-a oferit prietenia?"
·
Cine
şi cum poate strica o prietenie?
·
"…ne
despărţim dar rămânem prieteni…"
·
Ce
avem de câştigat dintr-o prietenie?
·
Ce
diferenţe există între prieteniile de acelaşi sex şi prieteniile dintre sexe
diferite?
4. O nouă definiţie a prieteniei. Este ea
diferită faţă de definiţia iniţială? Privesc elevii altfel ceea ce credeau ei
că înseamnă prietenia? Se schimbă poziţia celor pe care I-au declarat prieteni
în harta lumilor personale? Cât de multe persoane din lumea lor îndeplinesc, acum, condiţiile unei prietenii? Cât de
multe persoane de acelaşi sex şi câte de sex opus pot fi considerate, acum, prieteni?
5. Lectură. Mihai şi Marian sunt
nedespărţiţi de când au intrat în şcoală. Stând foarte aproape unul de celălalt
şi învăţând în clase paralele, cei doi sunt foarte des văzuţi împreună. Au şi
foarte multe preocupări comune. Amândoi au câini, joacă fotbal la acelaşi club
sportiv, îşi petrec ore întregi la sala de jocuri mecanice din cartier. Colegii
lor sunt invidioşi pe prietenia lor şi socotesc că nimic nu i-ar putea
despărţi. Nici măcar faptul că
Mihai are părinţi înstăriţi, iar Marian are tatăl şomer de mai
multă vreme. In semestrul al doilea, apare în clasa lui Mihai o fată, Anda. Ea
se mutase de puţină vreme în acelaşi bloc cu el şi fusese repartizată în clasa
în care învăţa şi el. Fiind frumuşică şi dezgheţată, Mihai începe să-i arate că
o place. In scurtă vreme, grupul de doi, Mihai şi Marian, devine un grup de
trei, Anda devenind nedespărţită de ei.
Curând însă, Anda dă semne că îl place pe Marian. Cei doi chiar încep să
iasă împreună doar ei, fără Mihai. Mihai dă semne de nervozitate şi începe să-l
ameninţe pe Marian. Acesta ii răspunde că nu e vina lui, că Anda l-a ales şi că
nu vede că această relaţie poate să le strice prietenia. Mihai se enervează şi
declară că între ei nu mai e nimic. Ba mai mult, îi promite că o să se răzbune.
Anda nu intervine, spunându-i lui Marian că el singur trebuie să aleagă: Mihai
sau ea. Marian nu ştie ce să facă . După câteva zile, în care cei doi nu se mai
văd decât la şcoală, el se desparte de Anda.
6.
Aceasta povestioară poate avea un alt final.
·
Care
ar putea fi acesta?
·
Care
din cei doi băieţi a procedat corect, având în vedere ceea ce s-a discutat deja
despre prietenie?
·
Cât
de corect a procedat Anda atunci când l-a pus pe Marian să aleagă între ea şi
Mihai?
·
Cum
a tratat Marian prietenia cu Mihai? Dar Mihai prietenia cu Marian?
·
Care
pare a fi o prietenie mai adevărată, cea dintre cei doi băieţi sau cea dintre
fată şi oricare dintre cei doi?
·
Au
fost cei doi cu adevărat prieteni dacă prezenţa unei fete le-a afectat
prietenia?
·
Se
întâmplă şi între fete aşa ceva? Care este cauza: prieteniile de acelaşi sex
sunt mai puternice sau prieteniile dintre sexe diferite?
7. Trageţi concluziile privind modul în
care se construieşte o prietenie, timpul cât aceasta durează, motivele pentru
care se poate destrăma, reacţiile prietenilor la ameninţarea cu pierderea unei
prietenii, prieteniile din copilărie şi
prieteniile de adolescenţă.
8. Propuneţi spre
discuţie clasei una din caracteristicle unei prietenii ideale: principiul
simetriei. Intr-o prietenie, regula de aur poate fi formulată în modul următor:
prietenii dau de la la ei şi primesc de
la ceilalţi în măsură egală. Este oare adevărat în cazul poveştii de mai
sus?
·
Mihai
şi Marian şi-au dat unul altuia ceea ce au primit unul de la celălalt?
·
Dintre
cei doi, cine a dat mai mult şi a primit mai puţin?
·
Dacă
două fete îşi împrumută reciproc hainele, în funcţie de diferite ocazii
înseamnă că sunt bune prietene?
·
Dacă
doi prieteni sau două prietene au acelaşi fel de a-şi petrece timpul liber,
înseamnă că sunt prieteni/prietene?
·
Dacă
doi prieteni sau două prietene îşi împărtăşesc reciproc secretele înseamnă că
sunt prieteni sau prietene?
·
Ce
semnificaţie are expresia "prietenul la nevoie se cunoaşte"?
·
Ce
înseamnă a da şi a primi într-o
prietenie? Dar într-o relaţie de dragoste? Există diferenţe în existenţa
acestui principiu în cele două situaţii? De ce?
9. Sintetizaţi, prin punerea în discuţia clasei, cunoştinţele
dobândite şi încercaţi să trageţi câteva concluzii:
·
Este
prietenia un paşaport de acces la "lumea mea imediată"?
·
Sunt
diferite prieteniile de acelaşi sex faţă de prieteniile de sexe opuse? In ce
constau diferenţele? In care din aceste prietenii se dă şi se primeşte mai
mult? De ce?
·
In
ce condiţii poţi fii prieten cu părinţii? Ce dau şi ce nu dau părinţii? Ce dau
şi ce nu dau copii? Poate exista un principiu al simetriei în relaţiile cu
părinţii? In ce ar consta el?
·
Când
se vorbeşte de grupul de prieteni, există între toţi membrii acestui grup
relaţii reciproce de prietenie?
·
Ce
diferenţe există, din punctele de vedere discutate până acum, între colegi,
cunoştinte, prieteni?
·
Ce
prietenii celebre pot elevii evoca din
cărţile citite sau din filmele văzute? Ce au special aceste exemple?
(extras din Programul educaţional Decizia e a mea; consiliere de grup - cls a VII-a)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu