Structura înseamnă informaţie şi comunicare clară şi respectuoasă. Ea oferă
copiilor instrumentele de care au nevoie pentru a reuşi atunci când tu nu eşti lângă
ei.
Noi suntem mai dornici să învăţăm dacă ni se oferă
informaţiile de care avem nevoie şi dacă cineva discută calm cu noi despre
greşelile noastre şi ne arată cum să nu le repetăm data viitoare. Dacă
profesorii noştri nu ne oferă informaţiile de care avem nevoie, nu ne explică
cum stau lucrurile şi ne pedepsesc când greşim, nu putem învaţa cum să ne
dezvoltăm abilităţile. Dacă ne simţim răniţi sau umiliţi când facem greşeli, avem
tendinţa de a le ascunde. Dacă profesorii noştri sunt mai degrabă agresivi
decât empatici, suntem mai predispuşi să devenim revoltaţi şi să învăţăm că
violenţa este bună. Dacă stabilim reguli pentru copii pe care noi nu le
respectăm sau ne aşteptăm să îşi dea seama de unele lucruri şi îi pedepsim când
fac greşeli, ei vor simți confuzie şi anxietate. Dacă încercăm să îi forţăm să
adopte un anumit comportament, ei se vor opune. Dacă îi rănim când fac greşeli,
ei se vor teme să mai încerce. La fel ca noi, copiii învaţă cel mai bine când
au informaţia, când sunt ajutaţi să găsească cele mai potrivite metode pentru
a-şi atinge scopurile şi când înţeleg motivele pentru care sunt stabilite
reguli şi limite. Asta înseamnă structură. Structura înseamnă informaţie şi
comunicare clară şi respectuoasă. Structura nu este coerciţie, control sau
pedeapsă. Structura oferă copiilor instrumentele de care au nevoie pentru a reuşi
atunci când tu nu eşti lângă ei.
Cum pot să ofere părinţii structură copiilor lor?
Ei pot face asta astfel:
fiind un model pozitiv pentru ei şi ghidându-i;
explicându-le motivele pentru stabilirea regulilor și implicând copiii în
stabilirea regulilor;
explicându-le propriul punct de vedere şi ascultând punctul de vedere al
copiilor;
ajutând copiii să găsească mijloace prin care să îşi repare greşelile,
într-un mod care să
îi ajute să înveţe;
învăţându-i despre efectele acţiunilor lor asupra celorlalte persoane;
purtând des discuţii cu ei;
fiind oneşti şi flexibili;
controlându-şi furia şi evitând amenintările;
pregătind copiii pentru situaţiile dificile;
spunându-le ce se aşteaptă de la ei şi cum pot face faţă;
oferind copiilor informaţia de care au nevoie pentru a lua decizii bune;
evitând ameninţările cu bătaia, monştrii sau alte lucruri de care copiii
se tem;
Construirea unei relaţii
sănătoase părinte-copil presupune o combinaţie de căldură şi structură pe tot
parcursul dezvoltării copilului – de la naştere până la maturitate.
Despre oferirea căldurii în familie
citeşte AICI: http://econsiliere.blogspot.ro/2015/01/o-atmosfera-plina-de-caldura-acasa.html
Pentru realizarea acestei combinaţii este nevoie
de un mod de gândire concentrat pe obiectivele pe termen lung, pe oferirea unui
climat cald de învăţare şi pe informaţia de care este nevoie pentru a atinge
acele obiective pe tot parcursul dezvoltării copilului.
Toţi copiii, ca şi adulţii, învaţă cel mai bine
când sunt sprijiniţi şi informaţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu