Metoda piramidei
sau metoda bulgărelui de zăpadă
are la bază împletirea activităţii individuale cu cea desfăşurată în mod
cooperativ, în cadrul grupurilor.
Ea constă în încorporarea activităţii
fiecărui membru al colectivului într-un demers colectiv mai amplu, menit să
ducă la soluţionarea unei sarcini sau a unei probleme date.
Această metodă are
mai multe faze: faza introductivă – învăţătorul enunţă problema, faza lucrului
individual – fiecare elev lucrează individual timp de 5 minute la soluţionarea
problemei, faza lucrului în perechi – elevii se consultă cu colegul de bancă,
sunt notate toate soluţiile apărute, faza reuniunii în grupuri mai mari –
elevii de consultă asupra soluţiilor în grupuri alcătuite dintr-un număr egal
de perechi, faza raportării soluţiilor în colectiv şi faza decizională.
Ca şi
celelalte metode care se bazează pe lucrul în perechi şi în colectiv, metoda
piramidei are avantajele stimulării învăţării prin cooperare, al
sporirii încrederii în forţele proprii prin testarea ideilor emise individual,
mai întâi în grupuri mici şi apoi în colectiv.
Dezavantajele sunt de
ordin evaluativ, deoarece se poate stabili mai greu care şi cât de însemnată a
fost contribuţia fiecărui participant.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu