joi, 2 iunie 2016

Grupul de dezvoltare personala

La Grupul de dezvoltare copilul învaţă:

-      Să aibă încredere în sine şi în ceilalţi;
-      Să afle cine este – identitatea personală;
-      Să comunice eficient în viaţa de zi cu zi;
-      Să exprime şi să experimenteze sentimente, comportamente, atitudini;
-      Să exerseze strategii de rezolvare a conflictelor;
-      Să înţeleagă modalităţile şi linia de acţiune a altor persoane;
-      Să fie creativ, spontan şi autentic în relaţiile cu ceilalţi;
-      Să conştientizeze cum să realizeze cât mai mult, dezvoltându-se pe sine însuși;
-      Să aibă succes şi idei care îl vor mobiliza;
-      Să înveţe limbajul responsabilităţii şi să-și asume responsabilitatea;
-      Să-și îmbunătăţească viaţa: forma fizică, aspectele emoţionale, rezultatele; școlare, relațiile cu familia și prietenii, timpul liber;
-      Să-și definească scopurile de progres personal şi social.

Antrenamentul abilităţilor sociale: Abilităţi conversaţionale

Abilităţi conversaţionale: salutul şi prezentările, iniţierea şi întreţinerea unei conversaţii

Salutul, auto-prezentarea şi prezentarea altora

Când saluţi pe cineva cunoscut este politicos să îi spui şi numele: „Bună, Andrei!”

Când spui „salut” sau „la reverdere”, nu uita să utilizezi şi limbajul corpului şi abilităţile legate de caracteristicile vocii, cum ar fi contactul vizual, vocea clară şi puternică, zâmbetul şi tonul prietenos.

Când salutăm pe cineva, de multe ori adăugăm şi: „Ce mai faci?” sau „Cum îţi merge?”

Când întâlneşti pe cineva pentru prima dată, s-ar putea să trebuiască să te prezinţi: „Salut, eu sunt Emil.”

Când eşti într-o situaţie în care prietenii tăi nu se cunosc între ei, va trebui să îi prezinţi unii altora.




 Iniţierea şi menţinerea conversaţiilor

Unul dintre cele mai bune moduri de a începe o conversaţie este de a pune întrebări celeilalte persoane. Cele mai bune întrebări sunt cele deschise: „Care sunt sporturile tale preferate?” mai degrabă decât „Îţi place forbalul?”

Când cunoşti pe cineva nou, pune-i întrebări despre el sau ea, cum ar fi: ce îi place să facă în timpul liber, ce muzică îi place, unde locuieşte şi unde merge la şcoală sau unde merge în vacanţă etc.

Când cineva vorbeşte, transmiteţi şi că îl ascultaţi, prin sunete de genul „mmmm”, „aaaa”, „aaaha”, „oh”, „hmmm” etc. Acest lucru este cu atât mai important atunci când vorbeşi la telefon şi cealaltă persoană nu îţi poate vedea limbajul trupului.

În timpul unei conversaţii, menţine-te la subiect şi ai grijă să nu deviezi, deoarece acest lucru poate fi obositor şi greu de urmărit de către cealaltă persoană.

Încearcă să schimbaţi rolurile din când în când în timpul unei conversaţii, astfel încât să nu vorbeşti doar tu sau cealaltă persoană. Atunci când schimbaţi rolurile, va trebui să aştepţi până cealaltă persoană termină de vorbit, înainte să începi tu să vorbeşti. Nu uita să laşi cealaltă persoană să termine ceea ce are de spus.

Încearcă să nu răspunzi doar printr-un cuvânt, deoarece s-ar putea să laşi celeilalte persoane impresia că nu doreşti să discuţi cu ea. Încearcă să găseşti şi alte lucruri pe care le poţi discuta despre subiectul respectiv.

Uneori s-ar putea să trebuiască să opreşti pe cineva în mijlocul unei conversaţii, pentru a-i transmite un mesaj. Cel mai simplu mod de a face acest lucru este să aştepţi o pauză naturală în conversaţie, să te scuzi că întrerupi şi să transmiţi mesajul tău.

Nu uita: în timpul conversaţiilor, utilizează limbajul corporal şi abilităţile legate de caracteristicile vocii (contactul vizual, vorbirea cu o voce clară şi tare, nu prea repede, nici prea încet, postura prietenoasă, zâmbetul şi tonul prietenos).


Antrenamentul abilităţilor sociale: Abilităţi legate de caracteristicile vocii

Abilităţi legate de caracteristicile vocii: tonul, volumul, înălţimea, frecvenţa vorbirii şi claritatea

Tonul

Tonul reprezintă felul în care sunetul vocii tale variază, astfel încât să exprime emoţii diferite.
Tonul vocii se referă şi la accentul pus pe diferite cuvinte.
Un ton serios se utilizeză atunci când transmitem un mesaj serios. Un ton relaxat poate fi utilizat pentru a povesti ceva amuzant.
Când oamenii vorbesc pe un ton monoton, ceea ce spun nu sună interesant şi astfel pierd atenţia celeilalte persoane

Volumul şi frecvenţa

Volumul se referă la cât de puternică sau de liniştită este vocea când vorbeşti.
Frecvenţa se referă la cât de repede sau de încet vorbeşti.
Uneori oamenii vorbesc atât de încet, încât nu pot fi auziţi bine de ceilalţi şi celelalte persoane îşi pierd interesul.
Dacă vorbeşi prea repede, celeilalte persoane îi este dificil să te urmărească şi să înţeleagă ceea ce vorbeşti; aceasta îi face să îşi piardă din nou interesul.
Dacă vorbeşti prea încet/rar, s-ar putea ca cealaltă persoană să se plictisescă.

Claritatea

Claritatea se referă la cât de uşor este de înţeles vorbirea ta.
Când mormăi, celorlalte persoane le este greu să te asculte şi să înţeleagă ceea ce încerci să spui.
A vorbi clar presupune a pronunţa clar toate cuvintele pe care le rosteşti şi a nu uita să termini finalul cuvintelor.

Antrenamentul abilităţilor sociale: Expresiile faciale

Expresiile faciale

Expresiile faciale le permit oamenilor să ştie cum te simţi.
Zâmbetul arată că eşti mulţumit şi fericit. În timpul unei conversaţii, zâmbetul poate să indice că eşti interesat de ceea ce are de spus cealaltă persoană şi că îţi place conversaţia respectivă.
Uneori, atunci când sunt stresaţi, oamenii zâmbesc şi râd prea mult. Acest lucru poate fi deranjant pentru cealaltă persoană.
Privirea goală sau privirea încruntată poate să transmită că eşti plictisit, trist sau furios.
Faţa nonexpresivă nu este interesantă şi este foarte probabil să ducă la pierderea atenţiei ascultătorului.



Antrenamentul abilităţilor sociale: Postura

Postura

Postura reprezintă modul în care ne poziţionăm corpul.
Postura diferă în funcţie de situaţia în care te afli.
Postura diferă în funcţie de ceea ce simţi.
Atunci când, în timpul unei conversaţii, umerii sunt căzuţi şi capul îţi este în piept, este posibil să laşi impresia că nu eşti interesat.
Dacă îţi ţii capul aplecat atunci când vorbeşti, este dificil pentru cealaltă persoană să audă ceea ce spui.
Agitaţia poate să transmită mesajul că eşti plictisit sau nervos.
Atunci când stai drept şi ţeapăn, arăţi ca şi cum ai fi stresat şi jenat.
A sta în picioare sau jos, într-o postură relaxată, dar dreaptă, în timpul conversaţiei, va lăsa impresia că eşti interesat şi atent.


Antrenamentul abilităţilor sociale: Contactul vizual

Contactul vizual

Contactul vizual înseamnă a privi în ochi persoana cu care discuţi.
Contactul vizual transmite mesajul că te interesează ceea ce are de spus cealaltă persoană şi că asculţi.
Contactul vizual îţi permite să înţelegi mesajul pe care cealaltă persoană îl comunică prin expresia sa facială.
Lipsa contactului vizual în timpul unei conversaţii comunică celeilalte persoane faptul că nu eşti interesat sau că te plictiseşti şi nu asculţi.
Contactul vizual insistent poate fi intimidant şi cealaltă persoană se poate simţi inconfortabil.


Turnul

Consiliere de grup - clasa a VIII-a D

 

Esti o valoare!

Consiliere de grup - clasa a V-a B