Abilităţi conversaţionale:
salutul şi prezentările, iniţierea şi întreţinerea unei conversaţii
Salutul, auto-prezentarea şi prezentarea altora
Când saluţi pe cineva cunoscut
este politicos să îi spui şi numele: „Bună, Andrei!”
Când spui „salut” sau „la
reverdere”, nu uita să utilizezi şi limbajul corpului şi abilităţile legate de
caracteristicile vocii, cum ar fi contactul vizual, vocea clară şi puternică,
zâmbetul şi tonul prietenos.
Când salutăm pe cineva, de multe
ori adăugăm şi: „Ce mai faci?” sau „Cum îţi merge?”
Când întâlneşti pe cineva pentru
prima dată, s-ar putea să trebuiască să te prezinţi: „Salut, eu sunt Emil.”
Când eşti într-o situaţie în care
prietenii tăi nu se cunosc între ei, va trebui să îi prezinţi unii altora.
Iniţierea şi menţinerea conversaţiilor
Unul dintre cele mai bune moduri
de a începe o conversaţie este de a pune întrebări celeilalte persoane. Cele
mai bune întrebări sunt cele deschise: „Care sunt sporturile tale preferate?”
mai degrabă decât „Îţi place forbalul?”
Când cunoşti pe cineva nou,
pune-i întrebări despre el sau ea, cum ar fi: ce îi place să facă în timpul
liber, ce muzică îi place, unde locuieşte şi unde merge la şcoală sau unde
merge în vacanţă etc.
Când cineva vorbeşte, transmiteţi
şi că îl ascultaţi, prin sunete de genul „mmmm”, „aaaa”, „aaaha”, „oh”, „hmmm”
etc. Acest lucru este cu atât mai important atunci când vorbeşi la telefon şi
cealaltă persoană nu îţi poate vedea limbajul trupului.
În timpul unei conversaţii,
menţine-te la subiect şi ai grijă să nu deviezi, deoarece acest lucru poate fi
obositor şi greu de urmărit de către cealaltă persoană.
Încearcă să schimbaţi rolurile
din când în când în timpul unei conversaţii, astfel încât să nu vorbeşti doar
tu sau cealaltă persoană. Atunci când schimbaţi rolurile, va trebui să aştepţi
până cealaltă persoană termină de vorbit, înainte să începi tu să vorbeşti. Nu
uita să laşi cealaltă persoană să termine ceea ce are de spus.
Încearcă să nu răspunzi doar
printr-un cuvânt, deoarece s-ar putea să laşi celeilalte persoane impresia că
nu doreşti să discuţi cu ea. Încearcă să găseşti şi alte lucruri pe care le
poţi discuta despre subiectul respectiv.
Uneori s-ar putea să trebuiască
să opreşti pe cineva în mijlocul unei conversaţii, pentru a-i transmite un
mesaj. Cel mai simplu mod de a face acest lucru este să aştepţi o pauză
naturală în conversaţie, să te scuzi că întrerupi şi să transmiţi mesajul tău.
Nu uita: în timpul
conversaţiilor, utilizează limbajul corporal şi abilităţile legate de caracteristicile
vocii (contactul vizual, vorbirea cu o voce clară şi tare, nu prea repede, nici
prea încet, postura prietenoasă, zâmbetul şi tonul prietenos).