Decizia care sta la baza actului de interventie este una
dificila. Decizia este un proces de alegere in mod deliberat a unei linii de
actiune,pentru a ajunge la un anumit rezultat,obiectiv.Ea reprezinta selectarea
unui anumit curs al actiunii dintr-un numar de alternative.O definitie
operationala a deciziei este data de Ioan Jinga
(Jinga,Ioan,Conducerea invatamantului,E.D.P,Bucuresti,1993),conform careia
aceasta prezinta ca “activitate constienta de alegere a unei modalitati de
actiune,din mai multe alternative posibile,in vederea realizarii obiectivelor
propuse.” La nivelul invatamantului,decizia are
un caracter mai complex decat in alte domenii,pentru ca procesul condus vizeaza
omul in formare.
Consecintele deciziilor au influenta
directa asupra personalitatii viitorului adult,elevul in formare.
Semnificatiile generale ale deciziei educationale sunt:
-in plan social,indivizii pregatiti
pentru scoala vor active dupa absolvire intr-o colectivitate in care se vor
integra dupa maniera in care au fost
socializati;
-in plan moral,decizia educationala poate
schimba in bine sau in rau un destin scolar sau uman pentru o lunga perioada a
existentei.
Deciziile se pot
clasifica,dupa urmatoarele criterii:
A.dupa gradul de cunoastere a efectelor:
-decizii de
rutina:
-decizii
creatoare
B.dupa campul de actiune,nivel ierarhic
implicat:
a.decizii
strategice;
b.decizii
tactice
Decizia este socotita ca un moment-cheie in
orice activitate de conducere si consta in alegearea unei modalitati de actiune
din mai multe posibile.
Ea are un
caracter procesual si cuprinde o succesiune de activitati etapizate:
-pregatirea deciziei include:identificarea problemelor,obtinerea informatiilor necesare despre
aceste problem,selectionarea,organizarea si prelucrarea
informatiilor,elaborarea variantelor de actiune si a proiectelor planurilor de
masuri;
-adoptarea deciziei
–implica o activitate de analiza si comparare a avantajelor si dezavantajelor
fiecarei variante,urmata de alegerea variantei celei mai avatajoase sau celei
mai putin avantajoase. Dupa exprimarea optiunii,se trece la stabilirea
masurilor prin care se asigura aplicarea deciziei.
-aplicarea deciziei-implica
o succesiune de activitati de natura organizationala si motivationala,intre
care trebuie mentinate:comunicarea deciziei,explicarea si argumentarea
ei,organizarea actiunii practice,controlul deciziei si reglarea actiunii atunci
cand apar abateri de le “traseul” stability,adoptarea unor decizii de corectare
a deciziei initiale.
Situatiile de
criza sunt caracterizate printr-un grad foarte ridicat de risc .
Riscul este definit de Jean Marie Choffray,ca fiind o variatie
a valorilor reale fata de valorile medii
sau cele pe care le asteptam,variatii care sunt datorate unor cauze
intamplatoare.
Incertitudinea este definita, in acelasi context bibliografic, ca o
variatie a valorii reale cauzate de erorile de estimare si aceasta datorita
putinelor informatii asupra factorilor de influenta sau a imposibilitatii de a
lua in considerare toti acesti factori.
Atunci cand avem
de-a face cu o decizie in situatii de risc
sau de incertitudine este recomandabil sa se determine in ce masura
modificarile dintr-o estimare ar afecta decizia, deci este importanta
descifrarea sensibilitatii unei situatii la modificarile unui anumit factor ce
nu este cunoscut cu rigurozitate stiintifica. O situatie este certa, atunci
cand nu exista nici un dubiu fata de rezultatul asteptat.
Parametri dupa care poate fi analizata o situatie care
implica dintr-un punct de vedere finalist, interventia sau noninterventia, in
asemenea cazuri sunt:
-durata abaterii
comportamentale;
-frecventa
abaterilor;
-susceptibilitatea
de "contaminare" la nivel de
grup;
-structurile
personalitare afectate;
-consecintele in planul evolutiei longitudinale a
elevului respectiv
Toate elementele
anterior prezentate sunt dependente si de ceea ce noi numim in sens
psihopedagogic, copii cu tulburari comportamentale.
Exista mai multe subtipuri ale tulburarilor de
conduita.
Unul se refera la tendinta
tanarului de a comite acte antisociale prin coalizarea cu altii - fiind capabil
sa mentina relatii sociale - sau de a comite
actele antisociale singur - nefiind capabil sa stabileasca raporturi sociale cu altii.
O a doua distinctie se realizeaza intre cei
care au tulburari de conduita insotite de
agresivitate si cei neagresivi.
Combinatia intre
tendinta de a comite acte antisociale singuri si agresivitate prezinta cea mai mare rezistenta la tratament
(Ollendick,1998).
Manifestarile
comportamentale opozante sunt relationate cu tulburarea
de conduita. Cele doua tulburari au o serie de puncte comune sub raportul
etiologiei, al factorilor de mentinere si al manifestarii.
In ce priveste caracteristicile comportamentelor
opozante, putem spune ca nu ar fi de
dorit ca un copil sa nu fie niciodata agresiv. La unii copii insa,
problemele sunt mai accentuate decat la
cei de aceeasi varsta si afecteaza semnificativ relatiile cu ceilalti (Dopfner, 2004).
Manifestarile comportamentale opozante sunt definite printr-un
comportament negativist, de nesupunere, neascultare si ostilitate fata de o
figura autoritara.
COMPORTAMENTE
PROBLEMATICE IN TULBURARILE DE CONDUITA
Comportamentele
violente la copii si adolescenti
Copiii
pot prezenta comportamente violente de la varsta prescolara. Cu toate ca pot fi
trecatoare, nu trebuie neglijate. Preventia este cu atat mai eficienta, cu cat
este mai timpurie.
Comportamentele
violente la copii si adolescenti pot include un spectru larg:crize de furie violente, agresivitate fizica, batai,
amenintari de a rani alte persoane ,folosirea armelor, cruzime fata de animale, incendierea,distrugerea intentionata a proprietatii si vandalismul.
Factori care cresc
riscul comportamentelor violente
Numeroase
studii au concluzionat ca o interactiune complexa sau o combinare de factori
duce la un risc crescut pentru comportamente violente la copii si adolescenti. Acesti
factori includ:
• comportament
violent sau agresiv anterior;
•
a fi victima abuzului fizic
sau sexual;
• expunerea
la violenta, acasa sau in comunitate;
• factori
genetici;
• expunerea la violenta
prin mass-media (TV, filme etc.);
•
consumul
de alcool si alte droguri;
• detinerea
unor arme acasa;
•
combinare a unor factori socio-economici care
genereaza stres in familie (saracia,
destramarea
familiei, somajul, lipsa suportului social);
• leziuni
cerebrale care apar in urma unor raniri.
Semnalele
de alarma ale comportamentelor violente la copii
Copiii care sunt sub
incidenta unor factori de risC prezinta:
• furie
intensa;
• pierderea
frecventa a calmului;
• iritabilitate
extrema;
• impulsivitate
crescuta;
• toleranta
scazuta la frustrare.
Furtul
O alta
categorie de copii care creeaza probleme este cea a copiilor/adolescentilor care fura. Parintii
se intreaba ce ii determina pe copii sa fure si in ce masura copilul lor este un «delincvent» datorita acestui
comportament.
Pentru
un copil mic, este normal sa isi insuseasca ceva care ii starneste interesul.
Acest lucru
nu trebuie privit ca flirt pana cand copilul nu are 3-5 ani, cand poate
intelege ca a lua ceva ce apartine
altei persoane este gresit. Educatorii trebuie sa ii invete pe copii despre dreptul la proprietate si respectarea
celorlalti. De asemenea, parintii reprezinta modele pentru copiii lor. Ei nu
trebuie sa le dea copiilor exemple negative de tipul: a aduce pixuri sau diverse obiecte de la
serviciu acasa, a se lauda cu greseala unei vanzatoare care a dat un ,,rest" mai mare
decat trebuia iar parintele nu a atentionat-o.
ETIOLOGIA
TULBURARILOR DE CONDUITA :
Dupa factorii de mediu
a.Disfunctii in interactiunile
din cadrul familiei
Influenta familiei
asupra aparitiei simptomelor tulburarii de conduita se manifesta bidirectional:
copilul este influentat
de factori cauzali sau de risc din familie (ex. depresia parintelui, metodele disciplinare folosite,
abuzul de alcool si criminalitatea in familie etc.), iar comportamentul copilului influenteaza contextul
familial. De exemplu, cercul vicios
reprezentat prin intarirea comportamentului negativ al copilului de catre parinti (parintele nu mai pretinde
copilului sa respecte regulile pentru a evita crizele de nervi manifestate de acesta) si prin intarirea
comportamentului inadecvat al parintelui de catre copil (copilul asculta doar
dupa ce este pedepsit aspru).
b.Respingerea
din partea celorlalti si asocierea cu grupuri de delincventi
Exista o corelatie puternica intre comportamentul
antisocial al copilului si comportamentul
antisocial adoptat de cei din grupul sau de apartenenta. Nu se poate sti exact daca asocierea cu grupul este o cauza sau o
consecinta a comportamentului antisocial . O explicate ar fi faptul ca o persoana cu tulburari de
conduita este respinsa de cei care
adopta comportamente prosociale. Aceasta respingere o determina sa caute acceptarea din partea persoanelor care au
un comportament antisocial, ceea ce va duce la cresterea
frecventei si severitatii conduitei antisociale proprii.
c.Mediul
in care traieste copilul/ adolescentul
Saracia si mediul saturat cu probleme
de delincventa pot influenta comportamentul antisocial al copilului, chiar daca nu constitute
intotdeauna un factor cauzal al tulburarilor de conduita. Acesti factori actioneaza
direct, sau pot media doar aparitia simptomelor, prin impactul lor asupra
functionarii relatiilor din cadrul familiei.
INTERVENTIILE IN TULBURARILE DE CONDUITA
Rezultatele cele mai
bune se regasesc in randul copiilor care prezinta tulburari
de conduita la nivel mediu (comportamente opozante,
lipsa compliantei si agresivitate de intensitate medie) si care provin din familii
lipsite de probleme majore (care nu sunt familii dezavantajate socio-economic, in care nu este prezenta o psihopatologie
accentuata a parintilor, nu exista conflicte maritale sau un nivel
scazut al suportului social).
Factorii care asigura succesul
interventiei in tulburarile de conduita sunt:
1.
orientarea interventiei spre franarea
influentei cat mai multor factori care determina
sau favorizeaza tulburarile de conduita;
2.
tratamentul
este suficient de flexibil incat sa raspunda nevoilor specifice ale copilului:
3. interventia este orientata inspre prevenirea
agravarii tulburarii si a comportamentelor
cu risc antisocial.
Dupa Ollendick, 1998, cele mai eficiente metode de
interventie in tulburarile conduita sunt
urmatoarele:
1. Training-ul parintilor
Cercetarile au demonstrat eficacitatea acestui tip
de interventie, intrucat e printre putinele modalitati
prin care comportamentul copilului este adus intre limite.
Training-urile
pentru parinti in scopul remedierii tulburarilor de conduita ale copiilor se axeaza pe invatarea de catre parinti a
unor abilitati care sunt importante in socializarea copilului. Astfel,
parintele este incurajat:
•
sa fie implicat cat mai mult in relatia cu
copilul;
•
sa utilizeze recompensele pentru incurajarea comportamentului prosocial;
•
sa utilizeze metode de disciplinare nepunitive
pentru a reduce probabilitatea
ocurentei comportamentelor problematice;
•
sa ii invete pe copii sa isi asume responsabilitatea pentru comportamentul
lor;
• sa
invete metode de monitorizare a comportamentului copilului.
Training-ul se poate face individual sau in grup.
Factorii care
influenteaza eficienta training-urilor pentru parinti sunt:
- focalizarea pe insusirea
in paralel a metodelor prin care este incurajat comportamentul dezirabil si a celor care asigura
scaderea frecventei, intensitatii si duratei comportamentului problematic;
- cunoasterea unor
principii generale
legate de modul in care se insusesc anumite
comportamente prosociale;
- insusirea metodelor
de management al comportamentului copilului;
- organizarea unor sedinte de urmaire a progresului (follow-up);
- dezvoltarea unor abilitati generale de relationare ale
parintelui: tehnici de rezolvare a confictului (ex.
exprimarea emotiilor, ascultarea reflexiva, negocierea) si de autocontrol (ex. stabilirea de scopuri, automonitorizarea,
autoadministrarea de recompense);
- abordarea problemelor psihice/psihiatrice cu care se confrunta parintii (depre-
sie, abuz de substante etc.), a conflictelor maritale, a stresorilor extrafamiliali
(ex. lipsa unui loc de munca, suport social scazut).
2. Antrenament in rezolvarea de
probleme
Antrenamentul in
rezolvarea de probleme (ARP) este una dintre cele mai eficiente metode care pot fi utilizate direct cu copilul.
Aceasta metoda se bazeaza pe asumptia ca
distorsiunile de gandire aparute in atribuirile pe care copilul le face in
situatiile sociale pot duce la
comportamente agresive si antisociale. Programul ARP vizeaza
modificarea acestor distorsiuni.
In demersul ARP, copiii
sunt asistati in:
• identificarea
situatiei problematice;
•
utilizarea
unor formule verbale prin care sa isi poata controla raspunsurile
impulsive;
• generarea
cat mai multor solutii la problemele cu care se confrunta;
• evaluarea posibilelor
consecinte ale comportamentului;
• observarea
si luarea in considerare a perspectivei altor persoane intr-o situatie data.
Prin aceasta metoda, efectele
pozitive pot persista in medie un an. In schimb, eficienta ei este limitata in ceea ce priveste aducerea comportamentul
copilului intre limitele
functionarii normale.
3. Combinarea interventiilor la
nivel familial cu cele efectuate la nivelul scolii
Programul
de interventie la nivel familial si scolar este conceput pentru copiii cu
probleme comportamentale si de relationare
cu alti copii. In acest scop, sunt implicate persoanele care pot avea un impact
pozitiv asupra copilului in ceea ce priveste socializarea lui.