Următoarele metode de sunt prezentate în
succesiunea metodă-definirea metodei-exemplu.
Întăririle pozitive (Prezentarea unui stimul după producerea
unui comportament, cu scopul creşterii ratei şi intensităţii acestuia.)
Profesorul oferă elevilor 5 min. pauză după realizarea unor sarcini. Dacă după
oferirea pauzei creşte calitatea realizării sarcinii, pauza devine întărire
pozitivă.
Pedeapsa (Un stimul
care urmează unui răspuns, cu scopul scăderii frecvenţei
sale de manifestare.) Unui elev din clasa a doua i se reducea perioada
dejoacă cu 5 min. în urma unui comportament inadecvat. Dacă după această regulă
scade frecvenţa comportamentelor disruptive, scăderea pauzei cu 5 min.
reprezintă o pedeapsă.
Întăririle primare
(Un stimul poate fi definit ca o întărire primară, dacă satisface o nevoie
fiziologică.) Alimentele sunt un exemplu de întărire primară.
Întăririle secundare
(Un stimul poate fi definit ca o întărire secundară dacă satisface o nevoie
materială sau socială.) Notele, banii, popularitatea sunt întăriri secundare
frecvent utilizate
Planificare a întăririlor (Realizarea unei scheme de întărire.)
Oferirea unei întăriri la un interval stabilit sau după un număr de răspunsuri
corecte. Exemplu, profesorul oferă întărire după 4 răspunsuri corecte.
Modelarea ( Învăţarea
unor comportamente noi prin întărirea succesivă a secvenţelor comportamentului.)
Profesorul Z are un elev care este foarte timid când răspunde oral. Prima dată
îi oferă o recompensă după contactul vizual cu elevul. In următoarea etapă
oferă întăriri pentru că acesta ridică mâna, apoi doar după ce răspunde prin da
sau nu la întrebările sale şi în fine după ce răspunde utilizând mai multe
cuvinte etc.
Eliminarea gradată a stimulilor (Eliminarea gradată a întăririlor prin introducerea unor stimuli noi care
cresc frecvenţa comportamentului ţintă.) Înlocuirea unei întăriri materiale
(dulciuri) cu întăriri sociale (încurajarea).
Time-out (Este o metodă de întărire negativă prin care
elevul este scos dintr-un mediu în care nu-şi poate controla comportamentul
(primind multe întăriri pozitive pentru comportamentul nedorit) şi plasat
într-un alt mediu, pentru un interval de timp stabilit.) Spaţiul pentru
"time - out" este stabilit în clasă, fiind evitate locurile
întunecoase sau răcoroase şi denumirile tendenţioase de genul "banca
măgarului". Elevul nu trebuie să aibă o altă preocupare în această
perioadă (nu scrie sau desenează) şi nu trebuie să devină centrul
atenţiei. Altfel acest timp devine
întărire pozitivă pentru acel comportament. Timpul pentru time-out să fie între
5 şi 10 min.
Extincţia (Retragerea unui comportament ca urmare a lipsei de întărire.) De exemplu,
dacă pentru un elev acordarea atenţiei este întărirea pozitivă pentru
comportamentul disruptiv, şi nu i se mai acordă această întărire, după o
perioadă, comportamentul nu mi apare.
Penalizarea (Retragerea
unor privilegii ca metodă de scădere a frecvenţei de apariţie a unui
comportament.) Se retrage un număr de credite oferite anterior de profesor
pentru că a apărut comportamentul nedorit.
Bibliografie:
A. Băban, (coordonator)(2001): Consilierea
educaţională. Ghid metodologic
pentru orele de dirigenţie şi consiliere, Ed. Presa universitară clujană, Cluj
Napoca, p. 2001
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu