Caracteristici ale copiilor supradotați și/sau talentați
BARBE, RENZULLI, 1975
Notă: Această listă de caracteristici trebuie interpretată mai degrabă ca un model posibil și nu ca un inventar exhaustiv de însușiri ale acestor copii. Puțini copii supradotați și/sau talentați au toate caracteristicile sau comportamentele enumerate mai jos.
Caracteristici generale ale copiilor supradotați și/sau talentați:
1. In mod tipic acestia invata sa citeasca de timpuriu si cu o mai buna intelegere a nuantelor limbii. Mai mult de jumatate dintre copiii supradotati si/sau talentati au invatat sa citeasca inainte de scoala. Toti acesti copii citesc mai mult, mai repede si au un vocabular mai bogat decat altii.
2. Achizitioneaza deprinderile de baza mai bine, mai repede si cu mai putin exercitiu.
3. Sunt mai capabili sa construiasca si sa utilizeze abstractiuni decat colegii lor de varsta.
4. Sunt mai capabili sa observe si sa interpreteze coduri nonverbale si sa traga concluzii, care altor copii ar trebui sa li se explice.
5. Sunt mai putin dispusi sa accepte totul pe incredere, cautand ei insisi raspuns la intrebarile de tipul: de ce? cum?
6. Au o mai buna abilitate de a lucra independent, de la o varsta mai mica si pentru perioade mai lungi de timp decat alti copii.
7. Au perioade mai lungi de concentrare sustinuta a atentiei decat altii.
8. Adesea au interese atat foarte focalizate cat si foarte largi.
9. Au adesea atat de multa energie incat, uneori, sunt in mod gresit diagnosticati ca “hiperactivi”.
10. Au bune relatii si dialoguri cu parintii, profesorii sau alti adulti. Prefera compania copiilor mai mari sau a adultilor, celei a copiilor.
Caracteristici ale creativității
1. Au o gandire fluenta, fiind capabili sa gaseasca sau sa produca o mare cantitate de idei inrudite, consecinte si posibilitati.
2. Au o gandire flexibila, fiind capabili sa utilizeze mai multe alternative sau abordari in rezolvarea problemelor.
3. Au o gandire originala, cautand mereu noul, neobisnuitul, facand asociatii sau combinatii neconventionale ale informatiilor pe care le detin. Au abilitatea de a vedea relatii sau legaturi intre obiecte, idei sau fapte aparent neinrudite.
4. Au o gandire care elaboreaza noi pasi, idei, raspunsuri sau imbunatatiri ale ideilor de baza, situatiilor, problemelor.
5. Sunt dornici de a se confrunta cu situatii complexe si cauta sa rezolve problemele dificile.
6. Formuleaza rapid ipoteze sau isi pun imediat intrebarea in multe situatii “ce-ar fi daca?”
7. Sunt adesea constienti de propria lor impulsivitate si de irationalul din ei si au multa sensibilitate emotionala.
8. Au o vie curiozitate pentru obiecte, idei, situatii sau evenimente.
9. Au o bogata imaginatie si fantezie si le place jocul intelectual.
10. Sunt mai putin inhibati intelectual de colegi in exprimarea opiniilor si ideilor lor si isi manifesta, adesea, dezacordul intr-un mod spiritual.
11. Au sensibilitate pentru frumos si sunt atrasi de dimensiunile estetice ale realiatii.
Caracteristici ale învățării
1. Au o mare capacitate de observatie patrunzatoare, de a sesiza semnificativul si detaliile importante.
2. Citesc adesea o multime de carti, pentru a-si satisface propria curiozitate, preferand, lucrari si reviste destinate celor mai mari ca ei.
3. Activitatile intelectuale le fac o mare placere.
4. Au o mare putere de abstractizare, conceptualizare si de sinteza.
5. Au o rapida intuitie in gasirea relatiei cauza-efect.
6. Au tendinta de a indragi structura, organizarea si constanta mediului lor.
7. Pot fi nemultumiti de violarea structurilor si regulilor.
8. Isi pun intrebari si cauta informatii noi atat de dragul de a le avea, cat si pentru valoarea lor instrumentala.
9. Sunt adesea sceptici, critici si evaluativi. Sesizeaza rapid inconsecventele.
10. Au un bogat bagaj de informatii despre o gama variata de teme, la care pot rapid face apel si utiliza.
11. Au o rapida intelegere a principiilor de baza si pot face ganeralizari valide despre evenimente, oameni sau lucruri.
12. Percep rapid similitudinile, diferentele si anomaliile.
13. Se implica in probleme complexe, separandu-le in componente si analizandu-le sistematic.
14. Au o buna dezvoltare a simtului comun.
Caracteristici comportamentale
1. Sunt dornici sa examineze tot ce este neobisnuit si au o mare curiozitate.
2. Comportamentul lor este adesea bine organizat, directionat spre scop, eficient si cu respect pentru sarcini si probleme.
3. Au o motivatie intrinseca pentru invatare, descoperiri si explorare, fiind in acelasi timp si foarte perseverenti. O atitudine de tipul: ”as face mai degraba eu insumi/insami” este pentru ei comuna.
4. Le place sa invete lucruri noi si cauta noi cai pentru a face ceva.
5. Au un timp de atentie si concentrare mai lung decat colegii lor.
6. Sunt mai independenti si se lasa mai putin supusi presiunilor decat colegii lor de varsta.
7. Pot fi conformisti sau nonconformisti, dupa cum o cer situatiile.
8. Au un foarte dezvoltat simt moral si etic.
9. Pot integra in ei insisi impulsuri opuse, cum sunt comportamentele destructive si constructive.
10. Sunt visatori.
11. Isi ascund uneori aptitudinile lor deosebite, pentru a nu “iesi in frunte”.
12. Au o bine dezvoltata imagine de sine si idei realiste despre capacitatile si potentialele lor”.