Frumosul nostru GRUP DE DEZVOLTARE PERSONALA. 💜💜💜
LUCRU ÎN ECHIPĂ
VREAU SĂ LUCREZ ÎN ECHIPĂ! …………………………..
“Spune-mi şi voi uita, arată-mi şi poate îmi voi aduce aminte, implică-mă şi voi înţelege”
Proverb chinezesc
Deseori, pe traiectoria vieţii noastre colaborăm cu alte persoane pentru a realiza diverse activităţi, cooperăm pentru a obţine anumite rezultate. Putem chiar considera că în orice moment al vieţii noastre suntem (sau nu) membrii unei echipe care încearcă să trăiască împreună.
Ce înseamnă o echipă?
Răspunsul cel mai sugestiv îl oferă imaginea celor 5 degete ale mâinii care, funcţionând laolaltă, fac întreaga mână un instrument fără de care adaptarea nu ar fi posibilă. Un alt exemplu îl reprezintă mecanismul unui ceasornic, cu multiplele sale roţi dinţate, învârtindu-se una prin cealaltă, una lângă alta, şi numai toate măsurând timpul. Echipa înseamnă ansamblul de elemente/ persoane care funcţionează împreună pentru atingerea anumitor obiective, în virtutea unor roluri specifice, a unor reguli de comunicare şi comportament şi între care se stabilesc relaţii de respect, cooperare, toleranţă, diversitate în unitate. Echipa este necesară, oportună, serveşte atingerii unui scop precis, obţinerii unor rezultate. Contextul general în care membrii ei îşi desfăşoară activitatea este unul de
motivaţie pentru atingerea scopului.
Cum se formează o echipă?
Echipa nu se formează de la sine, are un lider formal şi unul informal; înseamnă un proces de construcţie, care trece prin diferite faze şi care necesită timp pentru a fi finalizat. Formarea echipei eficiente are în vedere că fiecare individ trebuie să aibă un rol precis, specific, o anumită responsabilitate care să îl diferenţieze de ceilalţi. Ca parte a unei echipe, prin interacţiunea cu ceilalţi, individul învaţă ceva nou: despre el însuşi, despre ceilalţi, comunică, ascultă, primeşte feedback. Astfel, învăţăm să ne socializăm într-o lume a individualităţilor, învăţăm să cerem sprijin şi să oferim ajutor, să comunicăm eficient şi să explorăm noi modele relaţionale. Echipa oferă siguranţă, căldură pentru că apartenenţa la un grup, ca şi apariţia în sine a grupurilor răspund unor motivaţii fundamentale, bazale ale comportamentului uman - nevoia de siguranţă şi afiliere – condiţie esenţiala a evoluţiei umane. Lucrând împreună cu alţii, alături de ei, având un scop comun şi atingându-l, ai treptat sentimentul propriei valori, a unicităţii tale, a încrederii de sine.
Faze în dezvoltarea unei echipe: 1. Confuzie - legată de nevoia de management, responsabilităţi şi scopuri; 2. Relaţii de tip atracţie-respingere; 3. Nemulţumire; 4. Formarea de minigrupuri; 5. Autoacceptare şi empatie; 6. Coeziune; 7. Feedback şi relaţii suportive; 8. Autenticitate şi eficienţă
Roluri posibile ale membrilor unei echipei:
- Conducătorul echipei: atribuie sarcini, controlează rezultatele
- Organizatorul: impune modele, administrează, stabileşte drumul până la atingerea obiectivelor
- Promotorul: vine permanent cu idei noi, inovează (“Dar dacă am face în alt fel!”)
- Supraveghetorul: evaluează activitatea colegilor săi pentru a-i aduce pe calea cea bună (“Ei, cum stăm?”)
- Executantul: face tot ce i se cere, aplică efectiv
- Susţinătorul: ridică moralul celorlalţi în situaţii dificile
- Investigatorul: explorează ideile pe toate părţile, în toate amănuntele
- Finalizatorul: trage concluziile, retuşează rezultatul final
Activități
- Din fericire - din nefericire
- Emisiunea TV: “LUMEA ÎN CARE TRĂIM”
Obiectiv: - experimentarea situaţiei de a fi parte a unei echipe, de a colabora cu ceilalţi pentru realizarea unui scop comun.
Concepte - cheie: - echipă; - responsabilităţi; - organizare; - motivaţie; - scop comun
Materiale necesare: “ecranul” TV
Durata: 30 min.
Scenariul activităţii: Imaginaţi-vă că alcătuiţi colectivul de redacţie al unei emisiuni TV şi că aveţi de realizat pentru mâine ediţia specială “Lumea în care trăim”. Puteţi redacta emisiunea aşa cum doriţi, realizând reportaje sau dezbateri, stiri, divertisment etc (imaginare). Obligatoriu este ca fiecare dintre voi să-şi aducă contribuţia într-un fel sau altul”.
Analiza activităţii: - Cum s-a organizat echipa?
- A încercat cineva să preia rolul de lider?
- Cum v-aţi simţit ca parte componentă a echipei?
- Care a fost poziţia ta în grup?
- Cum credeţi că v-au privit ceilalţi?
Uneori ne este foarte greu să lucrăm împreună cu alţii, să ne adaptăm stilului de muncă în grup. Există persoane care se simt bine de la început şi funcţionează cu mare eficienţă în compania celorlalţi, iar alţii care cooperează mai dificil. Ca eficienţă, lucrul în echipă depăşeşte rezultatele unei activităţi solitare, de aceea este necesar să învăţăm, să exersăm şi să experimentăm cât mai des colaborarea cu ceilalţi.
- Eu în ochii celorlalți
- Feedbackul cursului și înmânarea diplomelor de participare
- Planuri de viitor… la finalul cursului de dezvoltare personală.
Dezvoltarea BRAND‐ului PERSONAL constituie o condiție a succesului pentru fiecare dintre noi, nu numai pentru VIP‐uri.
Planul de dezvoltare personală în viață și carieră urmează pași cunoscuți în marketing, precum: formularea misiunii personale, analiza factorilor personali (interni), analiza factorilor externi, identificarea obiectivelor, formularea strategiei, elaborarea programului de marketing personal.
Nu este de ajuns să visăm că putem deveni cunoscuți, ci trebuie să muncim pentru perfecționare și să luptăm pentru promovarea ideilor noastre. Brandul personal nu este viabil și credibil decât dacă ne regăsim în el atât în public, cât și în momentele noastre de solitudine.
PAŞAPORT PENTRU SUCCES (temă!!!)
Realizează planul tău de dezvoltare personală!
Mobilizează toate forţele necesare pentru a îndeplini ceea ce ţi-ai propus!
Uşa către progresul personal se deschide numai dinăuntru.
Burke Hedges