Tehnica
6/3/5 este asemănătoare branstorming-ului. Ideile noi însă se scriu pe foile de
hărtie care circulă între participanţi, şi de aceea se mai numeşte şi metoda
brainwriting. Tehnica se numeşte 6/3/5 pentru că există:
− 6 membri în
grupul de lucru, care notează pe o foaie de hârtie câte
− 3 soluţii fiecare,
la o problemă dată, timp de
− 5 minute (însumând
108 răspunsuri, în 30 de minute, în fiecare grup)
Etapele metodei 6/3/5:
I.
Împărţirea clasei în grupe a câte 6 membri fiecare.
II.
Formularea problemei şi explicarea modalităţii
de lucru.
Elevii/studenţii
primesc fiecare câte o foaie de hârtie împărţită în trei coloane.
III.
Desfăşurarea activităţii în grup.
În acestă
etapă are loc o îmbinare a activităţii individuale cu cea colectivă. Pentru
problema dată, fiecare dintre cei 6 participanţi, are de notat pe o foaie, 3
soluţii în tabelul cu 3 coloane, într-un timp maxim de 5 minute. Foile migrează
apoi de la stânga spre dreapta până ajung la posesorul iniţial. Cel care a
primit foaia colegului din stânga, citeşte soluţiile deja notate şi încearcă să
le modifice în sens creativ, prin formulări noi, adaptându-le, îmbunătăţindu-le
şi reconstruindu-le continuu.
IV. Analiza
soluţiilor şi reţinerea celor mai bune.
Se
centralizează datele obţinute, se discută şi se apreciază rezultatele.
Avantajele aplicării tehnicii 6/3/5 sunt următoarele:
- oferă elevilor mai puţin comunicativi posibilitatea de a se exprima;
- similar brainstorming-ului, stimululează construcţia de „idei pe idei”;
- încurajează solidaritatea în grup şi competiţia între grupuri, îmbinând munca
individuală cu cea de echipă;
- are
caracter formativ-educativ, dezvoltând atât spiritul de echipă cât şi procesele
psihice superioare (gândirea cu operaţiile ei: analiza ideilor emise de
ceilalţi, comparaţia, sinteza, generalizarea şi abstractizarea; dezvoltă
imaginaţia,
creativitatea,
calităţile atenţiei etc);
Dezavantajele rezultă din constrângerea participanţilor de a
răspunde într-un timp fix. De asemenea, pot exista fenomene de contagiune
negativă între răspunsuri.
Elevii
pot fi influenţaţi de soluţiile anterioare, intrând într-un blocaj creativ.