Aplicând acest model în predare se obţin: o lectură
activă, rată crescută a retenţiei informaţiei, creşterea capacităţii de a
realiza categorizări, interes pentru lectură şi învăţare.
La parcurgerea
unui text cu conţinut informaţional bogat, elevilor li se cere să marcheze
textul, însemnând pasajele care confirmă ceea ce deja ştiau (Ö) sau contrazic ceea ce credeau că ştiu
(-), pasajele care oferă idei noi, neaşteptate (+), şi pasajele în legătură cu
care au întrebări (?).
Instruiţi-i pe elevi în felul următor: “În timpul
lecturii, va trebui să faceţi câteva lucruri. Pe măsură ce citiţi, faceţi nişte
semne pe marginea articolului.
Semnele vor fi precum urmează:
“√”Puneţi un "√" pe
margine dacă ceva din ce aţi citit confirmă ceea ce ştiaţi sau credeaţi că
ştiţi.
"-" Puneţi un "-" dacă o anumită
informaţie pe care aţi citit-o contrazice sau diferă de ceea ce ştiaţi sau
credeaţi că ştiţi.
"+"
Puneţi un "+" pe margine dacă o informaţie pe care aţi întâlnit-o
este nouă pentru dvs.
"?" Puneţi un "?" pe margine dacă
găsiţi informaţii care vi se par confuze sau dacă doriţi să ştiţi mai mult
despre un anumit lucru.”
Astfel, pe măsură ce citesc, elevii vor pune
pe margine patru semne diferite în funcţie de cunoştinţele şi înţelegerea lor.
Nu e nevoie să însemneze fiecare rând sau fiecare idee prezentată, ci să
folosească semnele astfel încât să fie relevante pentru reacţia lor la
informaţiile prezentate în general. S-ar putea să fie nevoie decât de unul sau
două semne pentru fiecare paragraf, sau mai multe, sau mai puţine.
SINELG este o metodă de monitorizare a înţelegerii (Vaughan şi
Estes, 1986). Numărul de semne pe care le vor face elevii în clasă va depinde
de vârsta şi maturitatea lor. Pentru elevii din clasele primare se recomandă
folosirea a cel mult două semne. Vă sugerăm folosirea semnului "√ ",
"asta ştiu", şi "?" sau "-" pentru "asta nu
ştiam". Semnele pe care le fac elevii variază, de asemenea, în funcţie de
scopul lecturii şi de experienţa pe care o au în folosirea sistemului de
adnotare.
SINELG este un
instrument util pentru că le permite elevilor să-şi urmărească în mod activ
înţelegerea a ceea ce citesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu