Extras din manualul DECIZIA E A MEA!
Autori: Aurora Liiceanu, Andrei Popescu
Pasul 1. Propuneţi
elevilor o discuţie despre conţinutul unui sentiment omenesc foarte firesc,
teama. Ce este teama, cum apare şi cum se manifestă? Puteţi avansa câteva
exemple pentru a facilita discuţiile următoare:
·
"mi-e teamă că nu o să reuşesc la examenul
de capacitate"
·
"mi-e teamă că se va întâmpla ceva rău
dacă…"
·
"mi-e teamă că nu o să mă placă dacă…"
Pasul 2. De unde provine teama? Din lipsa de încredere
în sine, din lipsa de cunoaştere a contextului, din necunoaşterea celorlalţi?
Solicitaţi elevilor să evalueze gradul lor de implicare într-o situaţie care
generează teamă. Cât este contribuţie personală, cât este contribuţia
celorlalţi factori care contribuie la situaţie?
Pasul 3.
Incercaţi să determinaţi prin discuţii de grup dacă teama este un sentiment
subiectiv sau dacă elevii tind să supraevalueze evenimentele puse în discuţie.
Luaţi cazul examenului de capacitate drept exemplu. Propuneţi pentru discuţii unele întrebări.
·
De cine depinde reuşita la acest examen?
·
Ce condiţii s-ar cere îndeplinite pentru ca
acest obiectiv şcolar să poată fi atins de către oricine? Ce contribuţie ar trebui să aducă fiecare
adolescent în parte pentru ca teama de nereuşită să fie controlată?
·
Reuşesc la acest examen doar cei care nu
împărtăşesc această teamă?
·
Cei care nu reuşesc sunt doar cei nu reuşesc să
scape de această teamă?
Propuneţi, drept concluzie a discuţiilor, ideea după care
teama este o chestiune de implicare a
propriei persoane. Cu cât persoana elevului este mai puţin implicată în
situaţie cu atâta cantitatea de necunoscut este mai mare şi dorinţa de a-l
controla tinde să scadă. Teama este în fapt frică de propria persoană în
situaţii noi şi necunoscute. Şi are ca suport o lipsă, care poate deveni cronică,
de încredere în sine, în propriul potenţial şi în propriile resurse. Teama este
un sentiment difuz, în care nu apar persoane sau situaţii ostile ci doar
reticenţa nemărturisită de a recunoaşte că persoana elevului nu are suficientă
putere sau voinţă de a depăşi situaţia în cauză.
Pasul 4. Puneţi
în discuţie un alt sentiment la fel de firesc şi foarte prezent la vârsta
elevilor respectivi, frica. Spre deosebire de teamă, în care situaţia şi
actorii ei nu aveau un contur precis, frica are ca obiect persoane, acţiuni,
situaţii. Solicitaţi o definiţie preliminară pentru starea de frică, plecând de
la câteva exemple"
·
"mi-e frică de tata"
·
"mi-e frică de injecţii"
·
"mi-e frică singur/ă noaptea în casă"
Pasul 5. De
unde provine frica? Ce bază are ea, ce antecedente? Au existat anumite
evenimente sau situaţii în care adolescentul consideră că a păţit ceva neplăcut
sau ceva neaşteptat, care l-a făcut să să se
simtă în nesiguranţă? Sau l-a făcut să nu poată avea reacţii normale?
Frica de părinţi poate avea antecedente autoritare, violente sau rezultate din
impunerea unor restricţii. Dar frica de injecţii, de câini sau de întuneric
sunt, foarte probabil, lipsite de antecedente personale. Aici se poate vorbi de
o teamă generică fixată pe anumite contexte determinate. Precum, de exemplu,
filmele de groază sau filmele "dure". Propuneţi discuţiei cu
sprijinul unuia dintre elevi un scurt
scenariu de film de groază în care să fie "adunate" fricile care au
fost incluse în discuţii până la acel moment ( de exemplu, frica de: întuneric
fantome, strigoi, hoţi, criminali; frica de câini sau alte animale; frica de
doctor, de boală sau de intervenţii chirurgicale etc). O dată expus scenariul, propuneţi clasei să
demonteze, pe rând, fiecare situaţie generatoare de frică, cu argumente
raţionale. Aveţi în vedere că filmul este doar o convenţie, o ficţiune, cu
care spectatorul cade de acord. şi de
multe ori este extrem de depărtată de realitate.
Pasul 6.
Sintetizaţi, împreună cu elevii, ideea după care singura sursă raţională de
frică este experienţa personală, experienţa trăită. Experienţa altora sau
împrumutul de sentimente de frică din alte contexte (filmele sau romanele , de
exemplu) nu se justifică în a provoca frică numai prin extensia unora sau
altora din situaţiile în care diverşi factori agresivi acţionează asupra
persoanei.
Pasul 7. Puneţi
în discuţie, în continuare, evidenţa
după care atât teama cât şi frica au în comun un acelaşi element şi anume
necunoscutul. Solicitaţi elevilor câteva definiţii ale acestui termen general.
De exemplu, ce cantitate de necunoscut se găseşte în situaţia în care suntem
nevoiţi să stăm o zi într-o localitate în care nu am mai fost niciodată? Sau:
urmând o indicaţie greşită, ne rătăcim într-un cartier pe care nu-l cunoaştem.
Cum procedăm în aceste situaţii? Cereţi elevilor să găsească soluţii în acest
tip de situaţii.
Pasul 8. Urmând
aceeaşi idee, treceţi la un alt nivel al
discuţiei. Necunoscutul include de mai multe ori persoane decât situaţii. Cum
cercul de oameni pe care-l cunoaşte fiecare este, în măsură mai mică sau mai
mare, restrâns, rămân destui alţii în afara sa. Oamenii cărora ne adresăm în
cele două situaţii de mai sus sunt, la rândul lor, necunoscuţi. Cum procedăm ca
să ne rezolvăm interesele de moment? Le expunem cine suntem, ce vrem şi le
solicităm bunăvoinţa de a ne oferi informaţii ca să putem ieşi din
necunoscut. Există, deci, o intenţie şi
o atitudine normală. A solicita pe cineva să îţi ofere o informaţie utilă,
atunci când eşti în nevoie, este un comportament firesc, care se spirijină pe
o nevoie reală, aceea de a ieşi din situaţie. Facem de multe ori apel la astfel
de gesturi pentru a reduce cantitatea de necunoscut. In alte situaţii însă avem de-a face cu
oameni necunoscuţi care ne adresează ei, la rândul lor cereri de informaţie.
Pentru că ştim deja că ei (la rândul lor) au nevoie de informaţie (aşa cum am
avut şi noi nevoie) pentru a ieşi din situaţie, le-o oferim dacă o deţinem.
Există, însă, în categoria de oameni necunoscuţi, persoane care nu au nevoie de informaţie dar
care ni se adresează sub alte motive. Aici schema noastră de cunoaştere nu mai
funcţionează. In acest tip de situaţii există un potenţial agresiv, sau un
risc. Ei pot fi hoţi, violatori, răufăcători de orice fel care sub masca unui
gest binevoitor, aparent dezinteresat şi eventual politicos, ne pot produce
neplăceri.
Solicitaţi elevilor să relateze situaţii de acest gen pe
care le-au trăit sau pe care le-au auzit, relatate de cunoştinţe. Pot fi
incluse aici şi situaţii în care elevele au fost "agăţate" de către
necunoscuţi. Solicitaţi, în continuare, să fie descrise reacţiile elevilor şi
comportamentul necunoscuţilor la aceste reacţii.
·
Există posibilitatea să construim o regulă
pentru a preîntâmpina riscurile potenţiale ale unor astfel de contacte
întâmplătoare cu persoane necunoscute?
·
Avem posibilitatea să evaluăm în ce tip de
situaţii pot exista asemenea riscuri?
·
Cum putem evita să cădem în capcana
necunoscutului, pentru care nu avem răspunsuri fixate deja în experienţa
noastră?
·
Cum procedăm dacă suntem agresaţi de astfel de
persoane?
Solicitaţi elevilor
a răspunde la aceste întrebări şi
trageţi împreună concluzii pentru
fiecare dintre acestea. De precizat că există şi violatori de băieţi, nu numai
de fete.
Exerciţiul Timiditatea.
NOTA FORMATORULUI
In multe din situaţiile anterioare există un
factor care blochează sau, cel puţin, reduce capacitatea de reacţie a
adolescentului. Acesta este concentrat într-o trăsătură psihologică specifică
vârstei, timiditatea. Ca efect, timiditatea este un amestec de teamă, frică şi
reţinere în faţa necunoscutului. Timiditatea este alcătuită, în principal, din
ezitarea de a intra în situaţii noi, din lipsă de încredere în sine, din
reţinerea de a prezenta altora
imaginea sinelui şi din temerea de
sancţiuni (fie ele şi simbolice) din partea celorlalţi. Timidul este, vorbind
la modul foarte general, un retras, un copil care evită contactele cu ceilalţi,
de vârsta lui sau de vârste mai mari, un închis în sine şi o persoană care nu
îşi doreşte cu nici un chip să iasă în evidenţă prin ceva anume. Timiditatea
este specifică multor copii la vârsta adolescenţei. Marii majorităţi a
adolescenţilor acest handicap le dispare o dată cu primele reuşite de
construcţie identitară: încep să afle cine sunt ei, ce calităţi au, cum sunt ei
înşişi în raport cu ceilalţi, încep să stăpânească diferenţele între sexe,
învaţă sensul performanţei, doresc să se exprime diferit de ceilalţi şi învaţă
gustul unicităţii propriei persoane. Minoritatea timizilor, pe măsură ce cresc
în vârstă, recuperează şi ea o parte din handicap, chiar dacă mai greu şi mai
lent decât ceilalţi, învăţând să se confrunte cu fricile, să se evalueze mai bine pe sine, să fie mai atentă la
ceilalţi, să capete "voce" în
tentativa de a se exprima ca individualitate.
Pasul 1.
Propuneţi elevilor să descrie un portret robot al timidului-băiat şi al
timidei-fată. După ce au fost realizate cele două portrete, solicitaţi-le să
evalueze ce asemănări au cele două portrete şi ce deosebiri. Rugaţi-i pe cei care
cred că se identifică cu cele două portrete să aprecieze dacă acest
"defect" îi dezavantajează sau
dacă îi împiedică să se exprime aşa cum ar dori. Pentru cei care răspund
afirmativ, iniţiaţi un joc de rol.
Pasul 2. Joc de
rol. Propuneţi unei fete şi unui băiat, care s-au autodeclarat timizi, să-şi
imagineze că sunt la prima lor întâlnire. Ieşind în faţa clasei, cei doi
trebuie să-şi atingă, fiecare, un scop. Fata doreşte să fie invitată de către
băiat într-o excursie de câteva zile la mare sau la munte. Băiatul doreşte să
îi declare fetei că o place şi că doreşte să fie prieteni. Este de aşteptat ca dialogul să nu se
amorseze foarte repede. Cereţi-le voie ca replicile lor să poată fi date de
către alţi elevi în cazul în care "actorii" nu au inspiraţie, urmând
ca ei să reia replicile respective
altfel, conform personalităţii lor, în beneficiul dialogului. Creaţi toate
condiţiile pentru ca jena iniţială să dispară, propunându-le să creadă cu tărie
că o astfel de punere "în scenă" este doar o ficţiune, un exerciţiu
de comunicare. Pe măsură ce replicile se înmulţesc, cu sau fără ajutorul
celorlalţi, sugeraţi celor doi să înceapă să vorbească celuilalt despre sine
(ce calităţi au, de ce le este frică, ce nu cunosc, ce vise şi ambiţii au, ce
ar putea pune la dispoziţie în relaţia cu celălalt etc). Dialogul poate creşte
dacă cei doi sunt ajutaţi să îşi pună la muncă imaginaţia. Oricum, nu trebuie
scăpat din vedere că scopul este să-şi exprime, fiecare, dorinţa de la care a
plecat jocul. In final, după ce jocul şi-a atins scopul, rugaţi protagoniştii
să-şi ia "la revedere" şi să se sărute pe obraji.
Pasul 3. Solicitaţi celor doi, dar şi celorlalţi să
tragă concluziile. Este timiditatea un obstacol de nedepăşit în relaţiile
dintre adolescenţi? Ce anume trebuie să facă un adolescent dacă se consideră
timid? Ce pierderi acumulează un timid dacă nu reuşeşte să iasă la timp din
carapace? Cum trebuie să-l considere ceilalţi pe timid, să-l ignore sau să-l
ajute? Dacă la mijloc este numai lipsa
de încredere în sine, cum este necesar să reacţioneze timidul?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu