Acest model de
predare, elaborat de Donna M. Ogle în 1986 porneşte de la premisa că informaţia
anterioară a elevului trebuie luată în considerare atunci când se predau noi
informaţii. Un instrument important de învăţare îl reprezintă lectura, acest
model reprezentând şi o grilă de lectură pentru textul non-ficţional.
Aplicarea modelului Ştiu/ Vreau să ştiu/ Am învăţat
presupune parcurgerea a trei paşi accesarea a ceea ce ştim, determinarea a ceea
ce dorim să învăţăm şi reactualizarea a aceea ce am învăţat în urma lecturii.
Primii doi se pot realiza oral, pe bază de conversaţie, iar cel de-al treilea
se realizează în scris, fie în timp ce se lecturează textul, fie imediat ce
textul a fost parcurs integral.
Autoarea a construit o fişă de lucru, pe care elevii o
completează prin activităţi de grup sau
individual.
1.
Ştiu
|
Vreau să ştiu
|
Am învăţat
|
2. Categorii de informaţii pe care ne aşteptăm să le
utilizăm
A.
B.
C.
D.
Etapa Ştiu implică două nivele ale accesării
cunoştinţelor anterioare: un brainstorming cu rol de anticipare şi o activitate
de categorizare. Brainstormingul se realizează în jurul unui concept cheie (de
exemplu „ţestoasă de mare” şi nu „Ce ştiţi despre animalele care trăiesc în
mare?”) din conţinutul textului ce urmează a fi parcurs. Întrebări generale de
felul „Ce ştiţi despre...” se recomandă atunci când elevii deţin un nivel
scăzut de informaţii despre conceptul în cauză.
Pe baza informaţiilor obţinute în urma brainstormingului se efectuează
operaţii de generalizare şi categorizare. Elevilor li se cere să analizeze ceea
ce ştiu deja şi să observe pe cele care au puncte comune şi pot fi incluse
într-o categorie mai generală. A ne gândi la ceea ce ştim ne ajută să ne
îndreptăm atenţia asupra a ceea ce nu ştim.
Etapa Vreau să ştiu presupune formularea unor
întrebări, care apar prin evidenţierea punctelor de vedere diferite apărute ca
rezultat al brainstormingului sau categorizărilor. Rolul acestor întrebări este
de a orienta şi personaliza actul lecturii.
Etapa Am învăţat se realizează în scris, de
către fiecare elev/student în parte, după ce textul a fost citit. Dacă textul
este mai lung, completarea acestei rubrici se poate face după fiecare fragment
semnificativ. Elevilor/studenţilor li se cere să bifeze întrebările la care au
găsit răspuns, iar pentru cele rămase cu răspuns parţial sau fără se sugerează
lecturi suplimentare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu