Consiliere de grup clasa "X" - Interventie. Problema: Discriminare de gen. Interactiuni conflictuale intre cele doua genuri
Intervenţie:
Lecţia 1. Lumea in roz/lumea
in bleau - Lumea reala – discriminare de gen
CL. Toti suntem egali!
Obs.
Se
observa o puternica stratificare fete-baieti. Un conflict cu radacini adanci
(clasele primare). S-au asezat in banci fetele in fata, baietii in spate.
Propozitiile fetelor incep cu “baietii sunt/fac…”, propozitiile baietilor incep
cu “fetele sunt/fac…” Stereotipii multiple. Prin contagiune si baietii proveniti
din alt grup şcolar (alta cls a IV-a) au preluat sintagmele discriminarii de
gen de la ceilalti.
A
fost o lectie de tatonare, de observare a relatiilor si reactiilor celor doua
genuri, de facilitare a colaborarii consilier-elevi.
Lecţia 2. Naufragiat pe o
insula - lucru in
echipa, intercunoastere, colaborare
CL: Impreuna putem colabora pt a avea o
viata mai buna!
Libertatea
mea se intinde pana acolo unde incalca libertatea altuia.
Obs.
Grupul
baietilor considera ca fetele “sunt paracioase”. Nu ar trebui ca ele sa
povesteasca dnei diriginte abaterile lor disciplinare.
Numeroase
acuze de-o parte si de alta.
La
comentariul consilierului despre abaterile disciplinare, baietii povestesc
despre masuri diferite de disciplinare pt fete-baieti aplicate de profesori pt
abateri similare (! există
tendinţa de a evalua pozitiv fetele în comparaţia cu băieţii). Acestia insista pe ideea ca abaterile
lor disciplinare sunt minore si nu trebuie dezvaluite profesorilor, asa cum
nici ei nu o fac.
Intr-una
din banci sta un baiat si o fata. Sunt dati drept exemplu. Toti baietii afirma
despre el ca “el nu e baiat! E ca o fata! Nu face nimic!” Grupul baietilor
considera ca e normal ca baietii sa fie indisciplinati, sa incalce regulile, e
amuzant! Pentru ca nu sunt valorizate comportamentele lor, ei afirma ca “si dvs
le luati partea fetelor!” Stereotipii!
"X" pare liderul informal! (se
lucreaza individual cu el, in cabinet – Baietii cred ca dvs ati fost chemata sa
le tineti partea fetelor! Eu le-am zis ca nu-i asa… Dna "X" este de vina!
Ea a facut intotdeauna diferente intre fete si baieti!...
Fomularea de admonestări băieţilor de tipul „fiţi cuminţi cum sunt fetele”
Formulate de
tipul „ele pot, voi de ce nu puteţi” sau
invers, au creat complexe de inferioritate ajungând până la considerarea că un
gen este înzestrat să desfăşoare anumite activităţi – fetele desfasoara
activitati linistite, baietii sunt indisciplinati.
Elevul "X":
..”Bine, nu toate fetele sunt paracioase! Doar 3!” Se discuta si despre reguli
si consecintele incalcarii lor)
Exercitiul
propus ii “forteaza” sa lucreze in echipe mixte. Parasesc cu greu locurile
alese. Unii baieti trec de la o grupa la alta in cautarea camarazilor. Treptat
cedeaza si se implica in sarcina. Sunt prea galagiosi in lucru in echipa
(metoda nu e foarte exersata; nu li se atrage atentia pt ca scopul este altul
acum).
Multi
au ales membri de fam pt “a-i lua pe insula” fapt ce demonstreaza un puternic
atasament familial (lucru constat si in cercetarea despre adaptarea scolara).
Exercitiul
a facilitat lucrul in echipa mixta, a permis o bună colaborare şi stabilirea unor relaţii intre fete si baieti.
Studiile de gen surprind foarte bine preferinţa fetelor
de a se juca în perechi în timp ce băieţii se organizează în grupuri lărgite de
joc. Preferinţa băieţilor pentru jocul de grup le dezvoltă abilităţi de
colaborare, dar şi de competiţie în timp ce jocul fetelor în diade le dezvoltă
capacităţi de comunicare şi afectivitate. Fetele sunt mult mai atente în
alegerea partenerei de joacă, în timp ce pentru băieţi acest lucru se petrece
întâmplător, singura condiţie fiind preferinţa comună pentru acelaşi tip de
joc.
Aceste
consideratii se aplica si la clasa "X".
Sugestiile
consilierului sunt:
- de încuraja fetele pentru jocul în grup, iar băieţii pentru jocul în
diadă.
- Pentru ca un mediu de învăţare să fie constructiv trebuie să se acorde timp pentru dezvoltarea coeziunii de grup
şi a competenţelor de comunicare, să se utilizeze strategii de învăţare prin
cooperare şi să se comunice sincer şi
deschis.
Dacă se încurajează ideea că schimbările sunt dificile, dar nu imposibile,
iar uneori chiar necesare, dacă se acceptă că a greşi face parte din a învăţa
şi se vor celebra succesele evitând
aprecierile negative se poate realiza un mediu de învăţare constructiv.
Se va apela, in continuare, la invatarea
prin colaborare, urmarind:
- să se stimuleze dialogurile despre gen în timpul activităţilor, cu accent
pe promovarea echităţii şi parteneriatului de gen;
- să se implice activ copiii în
procesul de învăţare cu accent pe interesele şi experienţa anterioară a
acestora
- să se realizeze legături între mediul de învăţare din scoala şi mediul
obişnuit în care trăiesc copiii;
- să se diversifice sursele de
învăţare care să cuprindă perspective diverse (femei şi bărbaţi, minorităţi
etnice, religioase)
- să se valorifice diversele aptitudini speciale, telentele copiilor
indiferent de apartenenţa la sex;
- să se evalueze limbajul între copii evitând limbajul care introduce
prejudecăţi de gen;
Strategiile didactice care oferă oportunităţi egale de învăţare pentru
ambele genuri sunt acelea prin care:
- se oferă tuturor copiilor o
cantitate egală de atenţie, incurajare şi consideraţie;
- se utilizează criterii
comune în evaluare;
- se crează aşteptări egale
pentru fete şi băieţi în ceea ce priveşte succesul activităţii de învăţare;
- se aleg metode didactice
care să ia în considerare aptitudinile, nevoile, interesele individuale şi
genul copiilor.
Învăţarea prin cooperare poate fi stimulată în parteneriatul de gen prin:
- împărţirea
responsabilităţilor, a resurselor şi a efortului către scopuri şi obiective
comune;
- crearea unui mediu
favorabil astfel încât fiecare copil să se simtă în siguranţă, liber de a-si
exprima propriile opinii şi valori;
- asigurarea condiţiilor ca
fiecare copil să experimenteze sarcini şi roluri cât mai variate, evitând
separarea rolului în raport de gen.
Lecţia 3. Asemanatori si diferiti - lucru in echipa,
intercunoastere, colaborare
- realizati un colaj – tema
o stabiliti impreuna in grup
- pe fig geom. scrieti lucruri pe care le aveti in comun, trebuie să se aplice tuturor, în
grup. Evitati sa scrieti lucruri pe care oamenii le pot vedea (de
exemplu, "toată lumea are de par," sau "toţi purtam haine")
- in afara fig geom. scrieti
cel putin 2 lucruri unice pt fiecare
membru al grupului, se aplica doar unei pers
CL: Unitate – avem mai multe
in comun decat observam la prima vedere.