Prin metoda Frisco participanţii trebuie să
interpreteze un rol specific, care să acopere o anumită dimensiune a
personalităţii, abordând o problemă din mai multe perspective. Astfel, membrii
grupului vor trebui să joace, fiecare, pe rând, rolul consevatoristului, rolul exuberantului, rolul pesimistului şi rolul
optimistului. Metoda a fost propusă de echipa de cercetare Four
boys of Frisco (cei patru băieţi din San Francisco), iar scopul ei este de
a identifica problemele complexe şi dificile şi de a le rezolva pe căi simple şi
eficiente. Metoda Frisco are la bază brainstorming-ul regizat şi solicită din
partea elevilor capacităţi empatice, spirit critic, importantă fiind stimularea
gândirii, a imaginaţiei şi a creativităţii.
Etapele metodei Frisco:
1. Etapa punerii problemei: profesorul sau elevii/studenţii
sesizează o situaţie problemă şi a propun spre analiză;
2. Etapa organizării colectivului: se stabilesc rolurile: conservatorul,
exuberantul, pesimistul, optimistul şi cine le joacă. Rolurile pot fi
abordate individual sau, în cazul colectivelor numeroase, acelaşi rol poate fi
jucat de mai multi participanţi concomitent, aceştia formând o echipă.
3. Etapa dezbaterii colective: fiecare interpretează rolul ales
şi-şi susţine punctul de
vedere în acord cu acesta. Cel
care joacă rolul de este conservator are sarcina de a aprecia meritele
soluţiilor vechi, pronunţându-se pentru menţinerea lor, fără a exclude însă
posibilitatea unor eventuale îmbunătăţiri.
Exuberantul priveşte către viitor şi emite idei aparent
imposibil de aplicat în practică, asigurând astfel un cadru imaginativ-creativ,
inovator şi stimulându-i şi pe ceilalţi participanţi să privească astfel
lucrurile. Se bazează pe un fenomen de contagiune.
Pesimistul este cel care nu are o părere bună despre ce se
discută, cenzurând ideile şi soluţiile iniţiale propuse. El relevă aspectele
nefaste ale oricăror îmbunătăţiri.
Optimistul
luminează umbra lăsată de pesimist, îmbărbătând participanţii să privească
lucrurile dintr-o perspectivă reală, concretă şi realizabilă. El găseşte fundamentări
realiste şi posibilităţile de realizare a soluţiilor propuse de către exuberant,
stimulând participanţii să gândească pozitiv.
4. Etapa sistematizării ideilor emise şi a concluzionării asupra
soluţiilor găsite.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu