GHICEŞTE LA CE M-AM GÂNDIT ?
Sarcina didactică: alcătuirea
unei ghicitori prin unificarea tuturor sugestiilor date de un grup de copii.
Regulile jocului: copiii vor face
ghicitori numai despre obiecte sau unelte.
Ghicitoarea trebuie să se refere
la părţile componente, forma şi materialul din care sunt făcute obiectele sau
uneltele.
Copilul sau copiii care trebuie
să ghicească vor sta în afara clasei în timpul cât se alcătuieşte ghicitoarea
şi vor reveni numai la chemarea educatoarei. Ghicirea se va face numai pe baza
descrierii. Dacă cei întrebaţi nu reuşesc să ghicească au voie să pună grupei
întrebarea: „La ce foloseşte”.
Material didactic: imagini
reprezentând obiectele despre care ar urma să se alcătuiască ghicitoarea ca:
greblă, cazma, stropitoare, centimetru, foarfece, maşină de cusut, degetar, ac
cu aţă, calapod, ciocan, ferăstrău, rindea etc. Ele se vor folosi numai în
cazul unei grupe de copii cu greutăţi în elaborarea ghicitorul fără ajutorul
unui suport intuitiv.
Indicaţii pentru organizarea şi
desfăşurarea jocului
Copiii vor fi aşezaţi pe scăunele
în semicerc.
În prima parte a jocului
educatoarea va participa împreună cu copiii la compunerea ghicitorilor. Îi va
stimula să-şi spună fiecare părerile cu privire la unealta pusă în discuţie.
Apoi va sugera copiilor să valorifice cele discutate elaborând ghicitoarea.
Totodată, se va stabili în comun care din copii va expune ghicitoarea pentru
cel care a fost izolat temporar. După ce se însuşeşte tehnica alcăuirii în
comun a ghicitoarei, copiii sunt împărţiţi în 2-3 echipe şi alcătuiesc în mod
independent ghicitori despre obiecte şi unelte care n-au mai fost discutate în
cursul jocului. În această situaţie vor fi trimişi în afara clasei tot atâţia
copii câte echipe au fost stabilite (dacă sunt trei echipe – câte un copil din
fiecare echipă). Educatoarea va urmări toate echipele, va acorda însă ajutor
numai atunci când copiii nu reuşesc să se descurce în grup. Va aprecia în final
echipa care a creat cele mai frumoase ghicitori şi care a colaborat în cele mai
bune condiţii. Pentru o mai bună coordonare, fiecare echipă poate să-şi aleagă
un conducător.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu