Scopul problemelor
comportamentale il
reprezinta, de obicei, atragerea atentiei.
Probleme comportamentale la copii:
1. Absenta
- este un comportament evitativ, defensiv
- apare in situatii concrete: lucrari de control, conflicte (cu profesorii
sau colegii) etc.
Cauze:
- se schimba in functie de varsta
- la cei mici apare „fobia de scoala" (fobia: frica cu o anumita
cauza). Poate fi legat de anumite situatii scolare sau de drumul intre casa si
scoala
- la puberi si adolescenti poate fi cauzata de atitudinea profesorului, de
conflictele cu colegii si profesorii,existenta unei gasti din afara scolii,
care are un impact negativ asupra copilului
- familia, care considera ca a invata este extrem de important si
sentimentul de iubire este conditionat de notele bune.
Cum poate fi detectata?
- copilul este adus la scoala de parinti si plange la despartire, nu vrea
sub nici o forma sa intre in scoala (in cazul scolarului mic)
- anxietate in timpul rezolvarii exercitiilor de scoala
- simptome corporale: durere de cap, durere de stomac, disturbatii de
alimentatie sau de somn
- pasivitate
- simptome de frica cand se apropie de scoala (palpitatii, respiratie grea,
transpiratie).
2. Furturi mai mici
Cauze:
- lipsa de atentie sau de iubire din partea parintilor, lipsa acceptarii
individualitatii copilului.
Posibilitati de tratament:
- formarea sau cresterea responsabilitatii (ex. primeste o anumita suma de
bani pentru o saptamana, pe care el trebuie sa o gestioneze - e bine daca
parintele stie la ce a cheltuit copilul banii, dar intrebarile sa nu ia forma
unei interogari)
- consiliere sau psihoterapie familiala.
3. Vandalism
- manifestari agresive specifice - fata de obiecte, proprietati.
Caracteristicile persoanei
care manifesta comportament vandal:
- autocontrol scazut
- lipsa stimei de sine
- toleranta scazuta la frustrare.
Cauze:
- revolta fata de sistemul scolar
- copilul nu se simte bine la scoala respectiva.
4. Agresivitate
Forme:
- verbala: injuraturi
- corporala: vatamare corporala
- pasiva: nu face o anumita tema, nu raspunde la intrebari din suparare -
negativism.
Cauze:
- manifestarea emotiilor
negative, descarcarea tensiunii
- necesitatea de a-i domina pe
altii
-comportamente agresive invatate din cadrul familial, televiziune (filme
violente), prieteni
- presiunea grupului
- lipsa atentiei si al respectului
- stima de sine scazuta
- abuz fizic sau emotional in timpul copilariei.
Semne de avertizare:
- desene sau compuneri cu continut agresiv
- amenintari la adresa celorlalti
- manifestari agresive prealabile
- agresarea animalelor
- netolerarea criticii din partea celorlalti
- factori de stres din sfera familiei: educare inconsecventa, lipsa
suportului emotional, modele agresive.
Posibilitati de rezolvare a
problemei:
- formarea unei relatii care se
bazeaza pe incredere
- laudarea, recompensarea si incurajarea copilului - formarea unei stime de
sine pozitiva
- cunoasterea cercurilor de prieteni a copilului
- asigurarea unui model
coraspunzator
- introducerea si pastrarea unor
reguli punctual definite
- urmarirea jocurilor jucate pe
calculator si a filmelor vazute la televizor.
Anxietate
Apare la
nivel somatic (tremuraturi,
palpitatii), comportamental (evitarea
situatiilor care cauzeaza anxietate), emotional (hipersensibilitate). In urma anxietatii pot aparea
tulburari comportamentale. Daca este foarte exagerata impiedica adaptarea.
Anxietate de performanta
- apar tulburari de comportament la scoala
- apare la orice nivel de inteligenta:
1. in cazul
inteligentei obisnuite anxietatea
reprezinta baraj, obstacol,
conduce la scaderea
notelor impiedicand performanta
2. in cazul inteligentei
crescute copilul invata prea
mult, este suprasolicitat, de aceea de
multe ori este obosit, iar la situatii neasteptate are performanta scazuta
- are stima de sine negativa, se subevalueaza
- in cazul exercitiilor, provocarilor nu performanta il motiveaza ci
dorinta de a evita esecul
- in
cazuri severe este
asociat si cu
simptome somatice: dureri
de cap, sentiment de
voma, dureri de stomac, rosul unghiilor.
Posibilitati de tratament:
- cautarea profesionistului (psiholog, psihoterapeut, consilier)
- in
cele mai multe
cazuri numai o ameliorare a
situatiei este posibila,
neputand schimba intreaga personalitate
- inducerea unor exercitii de relaxare, de imaginare
- incetarea evaluarii copilul pe baza performantelor scolare .
Anxietate generalizata
- este prezenta continuu.
Caracteristici:
- stima de sine scazuta
- dubii permanente legate de competentele sale
- neliniste permanenta, nevoia de consolare permanenta
- simptome somatice permanent prezente: dureri de cap, de stomac, sentiment
de voma, transpiratie.
Aparitie:
- la
familii unde iubirea este
conditionata de performanta buna, de comportament bun (ex. "Daca nu te comporti
bine / nu ai note bune, nu te iubesc").
Posibilitati de tratare:
- profesionisti
- exercitii de relaxare
- cazurile mai usoare se remediaza total.
Ce poate sa faca un parinte?
- sa aiba expectante reale fata de copil (avand in vedere capacitatile
copilului) - sa evalueze corect necesitatile copilului
- atitudine pozitiva fata de copil
- sa asigure un mediu de siguranta
- sa nu descarce tensiunea proprie asupra copilului
- sa stabileasca si sa mentina o relatie empatica, de acceptare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu