marți, 5 iulie 2016

Resurse pentru logopedie: Ce e bine, ce e rău?



CE E BINE, CE E RĂU ?
Sarcina didactică: găsirea greşelilor în pronunţarea unor cuvinte şi enenţarea lor în forma corectă.
Regulile jocului: copiii aplaudă atunci când Aşchiuţă (sau alt personaj) pronunţă corect cuvintele şi îl corectează atunci când acesta greşeşte.
Se pronunţă un cuvânt greşit, iar cel care a primit mingea, răspunde pronunţând cuvântul corect.
Indicaţii pentru organizarea şi desfăşurarea jocului
Copiii stau pe scăunele în semicerc. Jocul poate începe cu prezentarea lui Aşchiuţă sau a unui alt personaj de la teatrul de păpuşi. Acţiunea de corectare a greşelilor va fi motivată prin necesitatea de a-l învăţa pe Aşchiuţă să pronunţe cuvintele corect.
În desfăşurarea jocului educatoarea va acorda atenţie la început alegerii unor cuvinte mai cunoscute de copii, apoi altele cu un grad de dificultate mai mare în pronunţare. Se vor face greşeli
             de omisiune a unor sunete:
pâne-pâine                                         cheion-creion
ahăr-zahăr                                          gaben-galben
macaoane-macaroane                   abastru-albastru
             de înlocuiri de sunete:
                                                mală-mamă
                                                pală-pară
                                                cată-casă
                                                coln-corn
                                                cascaval-caşcaval
                                                laţă-raţă

În cursul jocului se poate complica pe trei căi:
1)            prin găsirea unor cuvinte cu un grad de dificultate mai mare în pronunţare: portocală, portocaliu, zarzavat, pătrunjel, castravete etc.
2)            prin prezentarea unor propoziţii cu dezacorduri sau cu alte greşeli de ordin gramatical.
3)            prin prezentarea unor propoziţii simple formate din mai multe cuvinte pronunţate greşit.
Se va exersa distingerea după auz a articulaţiilor greşite şi corecte şi cu alte ocazii. Având în vedere că stigmatismul interdentar reprezintă cea mai frecventă articulare uncorectă a consoanelor (s-z, ş-j, ce, ci, je, ji, ţ) educatoarea va pronunţa cuvinte care încep cu unul din sunetele amintite în mod corect sau incorect.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu