CE E BINE, CE E RĂU ?
Sarcina didactică: găsirea
greşelilor în pronunţarea unor cuvinte şi enenţarea lor în forma corectă.
Regulile jocului: copiii aplaudă
atunci când Aşchiuţă (sau alt personaj) pronunţă corect cuvintele şi îl
corectează atunci când acesta greşeşte.
Se pronunţă un cuvânt greşit, iar
cel care a primit mingea, răspunde pronunţând cuvântul corect.
Indicaţii pentru organizarea şi
desfăşurarea jocului
Copiii stau pe scăunele în
semicerc. Jocul poate începe cu prezentarea lui Aşchiuţă sau a unui alt
personaj de la teatrul de păpuşi. Acţiunea de corectare a greşelilor va fi
motivată prin necesitatea de a-l învăţa pe Aşchiuţă să pronunţe cuvintele
corect.
În desfăşurarea jocului
educatoarea va acorda atenţie la început alegerii unor cuvinte mai cunoscute de
copii, apoi altele cu un grad de dificultate mai mare în pronunţare. Se vor
face greşeli
– de
omisiune a unor sunete:
pâne-pâine cheion-creion
ahăr-zahăr gaben-galben
macaoane-macaroane abastru-albastru
– de
înlocuiri de sunete:
mală-mamă
pală-pară
cată-casă
coln-corn
cascaval-caşcaval
laţă-raţă
În cursul jocului se poate
complica pe trei căi:
1) prin găsirea unor cuvinte cu un grad de dificultate mai
mare în pronunţare: portocală, portocaliu, zarzavat, pătrunjel, castravete etc.
2) prin prezentarea unor propoziţii cu dezacorduri sau cu
alte greşeli de ordin gramatical.
3) prin prezentarea unor propoziţii simple formate din mai
multe cuvinte pronunţate greşit.
Se va exersa distingerea după auz
a articulaţiilor greşite şi corecte şi cu alte ocazii. Având în vedere că
stigmatismul interdentar reprezintă cea mai frecventă articulare uncorectă a
consoanelor (s-z, ş-j, ce, ci, je, ji, ţ) educatoarea va pronunţa cuvinte care
încep cu unul din sunetele amintite în mod corect sau incorect.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu