JOCUL SILABELOR
Sarcina didactică: să completeze
silaba dată cu alte silabe pentru a obţine un cuvânt. Să alcătuiască propoziţii
cu cuvântul dat şi să despartă apoi toate cuvintele în silabe, menţionând
numărul silabelor din fiecare cuvânt spus.
Regulile jocului: copilul indicat
prin intermediul unei baghete va pronunţa silaba enunţată de educatoare şi o va
completa construind un cuvânt. Copiii vor căuta alte cuvinte care să aibă în
cuprinsul lor aceeaşi silabă şi se vor anunţa să le spună.
Material didactic: ilustraţii
care să sugereze copiilor diferite cuvinte cu silabele mai frecvent întâlnite
în vorbire, de exemplu:
a) casă, cadă, cană
masă, mazăre, macara
tavă, taburet, taxi
măgar, mălai, mănuşă, mătură
ladă, lamă, lacăt
b) cuvinte care conţin două-trei consoane consecutive:
capră, castană, castel, carte,
castravete
creion, cretă, crap, parc, porc,
patru , scrisoare, stropitoare.
Indicaţii pentru organizarea şi
desfăşurarea jocului
Copiii
vor sta pe scăunele în cerc, lăsând doar un loc pentru educatoare. Educatoarea
organizeazăîn introducere cîteva exerciţii de analiză a structurii unor cuvinte
cunoscute, pentru a familiariza copii cu noţiunea de silabă. După ce
educatoarea va da exemple, copiii pot asocia pronunţarea silabelor cu bătăi
ritmice din palme, cu palmele bine întinse oblic, în faţă, pentru ca pauzele
necesare să fie cât mai bine maracte, va începe jocul. Ea pronunţă o silabă din
cele mai frecvent întâlnite în structura cuvintelor: ma, na, la, pa, da, ca
etc. şi lasă timp copiilor. Ea se deplasează prin spatele copiilor şi atinge pe
rând copiii cu bagheta punându-i în situaţia de a completa silaba spusă pentru
a forma un cuvânt. Nu va limita copiii în ceea ce priveşte numărul sau
structura silabelor. Va putea accepta şi cuvinta care au silaba în interiorul
cuvântului.
În amplificarea jocului, se poate
introduce cerinţa de a se formula propoziţii cu cuvinte găsite.
Pentru înviorarea jocului se
poate utiliza întrecerea între copii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu