Instructaj:
Va
invit la o calatorie usor neobisnuita, o calatorie in timp, in trecut,
pana la cele mai vechi amintiri ale existentei voastre, amintiri din copilarie,
amintiri legate de persopanele importante din viata voastra, persoane care au
avut un rol important in dezvoltarea voastra
ca fete sau ca baieti, ca adolescenti sau adolescente.Sunt persoane care v-au invatat cum sa va purtati ca fata sau ca
baiat in diferite imprejurari, ce e bine sa faceti ce este interzis sa faceti,
sau au fost pentru voi modele masculine sau
modele feminine de urmat sau nu. Lasati-va gandurile sa mearga inapoi in
trecut si deveniti pentru cateva momente un spectator atent, foarte atent la
filmul care tocmai a inceput sa se deruleze in imaginatia voastra. Este un film
al carui erou principal sunteti chiar voi, de cand erati mai mici si pana in
momentul prezent, voi si cei care de-a lungul anilor au fost langa voi si v-au
indrumat pasii, v-au ghidat, v-au sfatuit in momente importante. Oare ce v-au
invatat? Ce v-au aratat? Oare ce v-au spus? Ce ati aflat despre a fi barbat
sau a fi femeie? Lasati filmul sa se deruleze usor in ritmul lui, pentru a
privi cu atentie fiecare eveniment important al devenirii voastre ca
adolescent/a. Si atunci cand ati terminat de parcurs acest film al vietii
voastre din trecut pana in prezent, va invit sa luati o foaie de hartie si un
creion, marker etc.
Va invit sa marcati un punct pe ea cu
ajutorul creionului din mana voastra Acest punct reprezinta momentul prezent al
vietii voastre in care ati descoperit ce inseamna sa fii baiat si ce inseamna
sa fii fata, in care ati aflat cum e sa fii baiat bun sau fata buna sau cum
e bine sa va purtati.
Copiii vor avea la dispozitie 10’ sa
creioneze aceasta linie a timpului pe foaia de hartie cu ajutorul materialelor
puse la dispozitie. Apoi desenele se aseaza in mijlocul grupului, iar fiecare
adolsescent va fi incurajat sa relateze celorlalti membri ai grupului istoria
personala a devenirii sale. Vom evidentia impreuna conceptia fiecaruia despre a
fi barbat sau a fi femeie, ca si efectele pe care interventiile educationale
ale adultilor le-au avut asupra dezvoltarii lor ca fata sau baiat.
Se vor identifica cu ajutorul elevilor care
sunt modelele masculine sau feminine preluate, integrate sau din contra cele
respinse.
Incheiere
Pozitia
„Facem fata lumii impreuna”
Exercitiul se realizeaza in diada si este
necsara constientizarea avantajelor si dezavantajelor unei relatii de
codependenta.
“Stati spate in spate
cu bratele inlantuite. Pretindeti ca sunteti bucurosi si vioi. Puteti privi
fiecare in jur, infruntand lumea. Daca unul din voi doreste sa inconjoare
camera, faceti-o dar fara sa va desprindeti. Spuneti daca puteti face si
altceva in afara drumului pe care il strabateti in aceasta postura?
Daca unul din voi
vrea sa se aseze si sa citesca o carte in timp ce celalalt strabate drumul
respectiv o poate face? Va puteti simti protejat, dar de asemenea inlantuit, cramponat…
Analizati tot ce simtiti in legatura cu aceasta pozitie”
Pozitia “Oscilatie
libera”
O astfel de provocare
permite adolescentilor accesul la descoperirea unui model de convietuire care
ar putea aduce beneficii multiple ambilor parteneri ai unei relatii.
“Stand fata in fata,
apropiati-va atat cat sa va fie bine. Ce simtiti? Miscati-va liber in sens
du-te vino. Atingeti-va unul pe altul. Duceti-va fiecare pe drumul lui si
intoarceti-va. Relatia voastra poate atinge acest ideal? Se exploreaza sentimentele
traite de fiecare partener intr-o astfel de relatie.
(I Mitrofan, D. Vasiles,
2001).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu