Autismul este o tulburare pervaziva de dezvoltare
caracterizata de scaderea capacitatii de a interactiona pe plan social si de a
comunica, comportament stereotip si repetitiv, cu simptome ce se manifesta de
obicei inaintea varstei de 3 ani. Aproximativ 75 % din indivizii afectati
manifesta si handicap mintal.
Cuvantul AUTISM – provine din grecescul “autos” – care
inseamna “insusi” sau “EUL propriu”. […]
Cum este diagnosticat autismul ?
Parintii sunt de obicei, primii care observa
comportamentul diferit al copilului lor.
De multe ori, copilului pare a fi diferit inca de la
nastere: nu reactioneaza la persoane sau jucarii isi fixeaza privirea pe un
obiect, o lunga perioada de timp. Dar, comportamentul diferit al copilului
poate aparea si dupa o perioada de dezvoltare normala, cand parintii realizeaza
ca ceva nu este in regula, “ceva nu merge”.
La nastere copilul este aparent normal, fara anomalii
fizice sau neurologice. Antecedentele lui sunt nesemnificative. Daca debutul
este precoce, spre luna a 4-a – a 8 – a de viata se ramarca la acesti copii,
lipsa miscarilor anticipatorii atunci cand sunt luati in brate, precum si lipsa
zambetului ca raspuns la zambetul mamei. Progresiv devine evidenta apatia,
dezinteresul pentru cei din jur, copilul retragandu-se parca intr-o lume
interioara in care jocul ritualizat ocupa un loc important.
Daca debutul survine mai tarziu, dupa o evolutie normala,
tabloul clinic se caracterizeaza prin trei simptome principale:
1. In primul rand se semnaleaza perturbarea comunicarii
interumane (singuratatea autista). Aceasta se manifesta printr-o totala
indiferenta fata de persoanele din jur. Copilul priveste in departare, parca
dincolo de oameni, aruncandu-si doar fugitiv privirea asupra examinatorului,
fara a avea acea privire sclipitoare, fara a avea contactul din privire (ochi
in ochi). Fata de prsoane, copilul autist manifesta dezinteres cvasitotal,
nereactionand la prezenta sau absenta parintilor, ca si cand el ar fi singur.
Inabilitatea in relatiile sociale se constata si in esecul de a stabili
contactul cu anturajul. Astfel el ciupeste sau musca persoanele din jur, lipsit
de orice experienta afectiva, poate face o criza de afect sau autoagresivitate
atunci cand cineva incearca sa-l scoata din izolarea sa. Desi, in general, autistul
nu comunica verbal cu persoanele din jur, el isi exprima cate o dorinta si
nevoile, prin gesturi, dand dovada in acest sens de o deosebita abilitate. In
contrast cu incapacitatea de a stabili relatii sociale, copilul este mai
indemanatic in manipularea mediului neinsufletit. Poate manifesta un interes
deosebit pentru anumite obiecte, fara insa a le utiliza in sensul lor simbolic
ci numai pentru a le agita, invarti, etc. Are o memorie buna pentru diferite
aranjamente spatiale si preferinta pentru ordonarea unor obiecte, deoarece el
manifesta o “nevoie obsedanta” pentru identic. Astfel poate intra intr-o criza
de manie si panica drept raspuns la schimbarea mediului sau la schimbarea
secventelor de timp din rutina zilnica. Afectivitatea copilului cu autism este
modificata: lipsit de atasament fata de parinti, el este legat de un obiect
ciudat; pericolele reale nu-i provoaca frica, in schimb se sperie de stimuli
obisnuiti.
2. Alta trasatura importanta si constanta a autismului
infantil este tulburarea limbajului vorbit. Acesta poate lipsi uneori, copilul
emitand sunete ciudate, fara semnificatie. Daca limbajul este dezvoltat, se
observa o discrepanta intre posedarea vocabularului si abilitatea de a-l folosi
ca mijloc de comunicare sociala. Astfel un copil de trei ani pronunta stereotip
cuvinte grele ca “maimutoi”, “greata”, “ghereta”, fara a le insera insa intr-o
conversatie utila. Structura gramaticala este imatura, ecolalia imediata sau
intarziata, stereotipiile, neologismele si utilizarea neadecvata a pronumelui
personal, este frecventa. Copilul vorbeste despre el la persoana a II-a sau a
III-a, nefolosind persoana I decat eventual dupa varsta de 5-7 ani, sau chiar
deloc (normal la 3 ani). Autistul spune “vrei apa” sau “baiatul vrea apa”.
Vorbirea este monotona, stereotipa lipsita de intonatie, iar melodia frazei
neadecvata.
3. Stereotipiile – sunt alte elemente des intalnite la
copii cu autism. Ele pot fi gestuale ca: repetitii ale miscarii mainilor,
degetelor, bratelor, rotirea corpului in jurul axei proprii, mersul pe varful
picioarelor. Uneori copilul cu autism prefera activitati repetitive ca:
deschiderea si inchiderea usilor, stingerea sau aprinderea becului, lovirea sau
zgarierea unei jucarii, ritualizarea activitatilor alimentare, activitati de imbracat
sau de joc. De altfel jocul, activitate importanta la aceasta varsta, prezinta
cateva particularitati: este marcat de acelasi caracter stereotip, copilul
foloseste obiecte putin complicate ca: sfoara, hartie, butoane, robinete,
rotite etc. Jocul colectiv este evitat si lipsit de caracterul sau creativ si
imaginativ.
Dezvoltarea fizica a copilului autist este in general
normala. Potentialul cognitiv poate fi bun dar cu realizari inegale; ei obtin
performante in cate un domeniu, bazate pe o memorie remarcabila in special in
cifre, melodii. Din cauza lipsei de cooperare la probe, acesti copii sunt greu
de testat. (Predescu V. – Psihiatrie Vol 1)
Caracteristicile copilului cu autism:
1. Comunicare:
a. Nu are contact vizual
b. Pare a fi surd
c. Posturi neobisnuite ale corpului
d. Ecolalie
e. Incepe sa foloseasca unele cuvinte, apoi nu le mai
foloseste
f. Nu are joc simbolic
2. Relatii sociale:
a. Nu arata ca observa cand intra sau pleaca persoanele
din aceeasi camera
b. Nu isi manifesta bucuria sau tristetea
c. Nu initiaza jocul
3. Explorarea mediului:
a.
Ramane fixat asupra unei singure activitati sau obiect
Autori: Barbuti Daciana, Giurgiu Mihaela
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu