Intervenţia timpurie este cheia obţinerii
unor rezultate optime pentru copiii cu autism. Cercetările demonstrează că
perioada de maximă dezvoltare a creierului uman se găseşte undeva între vârsta
de 0-3 ani. Întârzierea în dezvoltare a copilului mic, observată timpuriu,
poate fi compensată printr-o stimulare adecvată, mai exact prin adaptarea unor
metode terapeutice la necesităţile şi particularităţile copilului. Foarte
important - semnele autismului pot fi observate începând de la 10 luni.
Paşi necesari pentru începerea terapiei:
Informare
Consultarea unui medic psihiatru
Consultarea unui psiholog specializat în
terapie comportamentală
Evaluarea psihologică iniţială a copilului
Începerea terapiei – implementarea planului
de intervenţii
Consiliere parentală
Succesul în terapie depinde de 4 factori
majori:
1. Vârsta
copilului la intrarea într-un program de terapie.
2. Potenţialul
cognitiv, stabilitatea atenţiei, capacitatea de înţelegere a abstractului şi
autostimulările.
3. Gradul de
implicare al familiei.
4. Profesionalismul echipei şi
al coordonatorului.
Principalele terapii:
1. ABA – este o ştiinţă a
comportamentului uman. Este un proces de aplicare sistematică a intervenţiilor
bazate pe principiile învăţării cu scopul de a îmbunătăţi comportamentele şi
achiziţiile necesare adaptării la mediu.
Analiza comportamentală
aplicată este o tehnică prin care se evaluează mediul în care trăieşte o
persoană, apoi se fac anumite schimbări cu scopul de a produce îmbunătăţiri
semnificative în comportamentul uman, în sensul adaptării acestuia la cerinţele
mediului. De asemenea, include observarea directă, analiza funcţională a
relaţiei dintre mediu şi comportament.
Metoda ABA ajută copilul cu
autism în următoarele arii:
Creşte frecvenţa apariţiei
comportamentelor dezirabile prin recompensare.
Învaţă copilul abilităţi noi
(prin învăţare sistematică şi recompensare, predă abilităţi de autonomie
personală, comunicare şi relaţionare socială).
Menţine anumite comportamente
necesare adaptării la mediul social.
Generalizează sau transferă
comportamentele dintr-o situaţie în alta sau de la un anumit mod de răspuns la
altul mai complex (scopul este de a generaliza şi transfera tot ceea ce învaţă
în camera de lucru la grădiniţă, şcoală şi în mediu social).
Reduce comportamentele care
pot îngreuna învăţarea şi relaţionarea.
Modifică mediul de învăţare
pentru ca aceasta să se realizeze cât mai eficient, însă pe termen lung se
urmăreşte ca persoana să se poată descurca în orice situaţie.
2. Terapia logopedică – are ca scop educarea şi
reeducarea (terapia corectivă) limbajului. Atât la copiii normali, cât şi la
cei cu diverse deficienţe, tulburările de limbaj survenite din diverse cauze
împiedică înţelegerea, recepţionarea şi transmiterea mesajului verbal.
Comunicarea prin limbaj este cea mai importantă cale de integrare şcolară şi
socială a copilului.
3. Terapia ocupaţională - este un tratament care se
concentrează în a ajuta persoanele pentru a dobândi independenţa în toate
zonele de activitate pe care le desfăşoară. Terapia ocupaţională oferă copiilor
metode variate, activităţi plăcute şi distractive pentru a-şi îmbogăţi
deprinderile cognitive, fizice şi motorii, dar şi pentru a-şi spori încrederea
în sine. Cu ajutorul terapiei ocupaţionale, un copil cu probleme în dezvoltare
va învăţa să interacţioneze cu membri familiei şi să dezvolte relaţii sociale
cu alţi copii şi parteneri de joc.
4.
Terapie prin artă – Art-terapia
utilizează toate formele expresive – pictura, sculptura, muzica, literatura,
poezia, teatrul şi dansul – ca mijloace de punere în valoare şi îmbogăţire a
personalităţii fiecăruia, ajutându-l sa-şi exprime emoţiile profunde şi
dificultăţile pe care le întâmpină sau pur şi simplu să se dezvolte armonios.
5. Terapia
senzorială – experienţele senzoriale
includ atingerile, mişcarea, vigilenţa corporală, vederea, sunetele, mirosul,
gustul şi forţa gravitaţională. Diferenţierea între acestea poartă numele de
integrare senzorială . În timp ce procesul integrării senzoriale se petrece
automat şi fără eforturi pentru majoritatea, pentru alţii procesul nu
funcţionează bine. Efortul intens şi atenţia sporită, deşi necesare, de multe
ori nu sunt suficiente.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu