Autism – este
o tulburare neurologică care afectează dezvoltarea normală a abilităţilor de
comunicare, interacţiune socială, a funcţiilor cognitive şi a comportamentului
Cognitiv
Prezintă o
arie restrânsă de interese;
Abilităţi
cognitive deficitare – prezintă adesea un coeficient intelectual sub nivelul
mediei;
Capacitatea de memorare este adesea
rigidă şi instabilă;
Nu pot înţelege noţiuni abstracte şi
nu pot opera logic în rezolvarea problemelor;
Jocul simbolic, jocul de imitare,
jocul implicând situaţii sociale obişnuite nu există sau sunt slab dezvoltate.
Limbaj
Întârzierea sau
lipsa totală a limbajului verbal;
Limbaj
stereotip şi repetitiv sau limbaj idiosincratic;
Anormalitate în
înălţimea, accentul, debitul, ritmul şi intonaţia vorbirii;
Profil
QI-verbal scăzut;
Ecolalie
imediată sau intârziată (repatarea ca un ecou a ceea ce tocmai a spus
interlocutorul);
Emoţii
Exprimarea emoţiilor este adesea
inadecvată (reacţii bizare, posturi corporale inadecvate, manifestări
comportamentale heteroagresive sau autoagresive);
Anxietate;
Dificultăţi în
identificarea emoţiilor proprii sau ale celorlalţi;
Toleranţă scăzută faţă de situaţiile
stresante, ce reprezintă adesea motivul comportamentelor negative.
Abilităţi
motorii
Au dificultăţi în anumite zone din
aria motorie – scrisul, legatul şireturilor, înotat, mersul pe bicicletă, căţăratul;
Posturi
corporale inadecvate, mers ciudat;
În anumite
cazuri este prezentă agitaţia motorie;
Motricitatea
poate fi limitată, copilul părând inert, fără iniţiativă motorie.
Social
Lipsa
contactului vizual sau contact vizual redus;
Nu iniţiază
comunicarea sau jocul cu alţi copii de aceeaşi vârstă;
Absenţa reciprocităţii emoţionale sau
sociale (nu participă activ la jocurile colective, preferând activităţile
solitare, servindu-se de alţii în scop instrumental);
Senzorial
Tulburări de
integrare senzorială;
Preferinţe
alimentare sau reducerea considerabilă a tipurilor de mâncare tolerate;
Prezenţa
autostimulărilor (tactile, vizuale, auditive, olfactive etc), ce au adesea rol de
compensare;
Reacţii
exacerbate sau toleranţă maximă faţă de anumiţi stimuli (durere, texturi,
lumina, sunete etc.)
Funcţionare
neurologică
Dificultăţi de
concentrare şi de menţinere a atenţiei;
Prezintă
tulburări funcţionale (tulburări de somn, tulburări alimentare)
Dificultăti în
operarea conceptelor de spaţiu şi timp;
Disfuncţii de integrare senzorială,
adică unul sau mai multe simţuri sunt incapabile de a transmite şi procesa
adecvat informaţia pentru a oferi creierului o imagine de ansamblu despre ceea
ce se întâmplă.
Alte
caracteristici:
Reacţiile de angoasă, de agresivitate
sau de aparentă furie pot să apară cu ocazia schimbărilor mediului (modificarea
unei mobile, schimbarea traseului obişnuit, absenţa unei jucării, schimbarea
pieptănăturii) sau unei surprize (zgomot neaşteptat, sosirea unui străin);
Interese şi activităti restrânse,
repetitive şi stereotipe, caracterizate adesea prin prezenţa manierismelor
motorii nefuncţionale, a preocuparii pentru părti ale obiectelor;
Preferă
locurile familiare în locul celor noi;
Ataşament
neobişnuit faţă de obiecte.
Dacă un
copil este diagnosticat cu autism prezintă următoarele caracteristici:
Evită contactul vizual
Nu răspunde la nume
Nu se uită în directia indicată
Flutură mâinile sau alte obiecte
Se învârte în cerc
Nu comunică verbal cu persoanele din
jur
Când i se vorbeşte se comportă ca şi
cum nu ar auzi
Plânge adesea atunci când vrea ceva şi
nu se poate face înţeles
Este dificil de calmat atunci când plânge
Nu observă când mama şi tata ies din
cameră
Nu arată cu degetul
Nu se joacă cu alţi copii
Pot rămâne cu privirea fixată pe un
lucru mai mult timp
Nu pot imita alţi copii
Îi place să se joace repetitiv cu
anumite obiecte
Se balansează de pe un picior pe
altul
Poate avea preferinţe alimentare
bizare
Nu este interest de jocuri şi îi
place să stea izolat
Nu zâmbeşte celorlalţi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu