joi, 12 iunie 2014

Identificarea caracteristicilor copiilor cu tulburări de spectru autist



Autism – este o tulburare neurologică care afectează dezvoltarea normală a abilităţilor de comunicare, interacţiune socială, a funcţiilor cognitive şi a comportamentului



Cognitiv

Prezintă o arie restrânsă de interese;

Abilităţi cognitive deficitare – prezintă adesea un coeficient intelectual sub nivelul mediei;

Capacitatea de memorare este adesea rigidă şi instabilă;

Nu pot înţelege noţiuni abstracte şi nu pot opera logic în rezolvarea problemelor;

Jocul simbolic, jocul de imitare, jocul implicând situaţii sociale obişnuite nu există sau sunt slab dezvoltate.

Limbaj

Întârzierea sau lipsa totală a limbajului verbal;

Limbaj stereotip şi repetitiv sau limbaj idiosincratic;

Anormalitate în înălţimea, accentul, debitul, ritmul şi intonaţia vorbirii;

Profil QI-verbal scăzut;

Ecolalie imediată sau intârziată (repatarea ca un ecou a ceea ce tocmai a spus interlocutorul);

Emoţii

Exprimarea emoţiilor este adesea inadecvată (reacţii bizare, posturi corporale inadecvate, manifestări comportamentale heteroagresive sau autoagresive);

Anxietate;

Dificultăţi în identificarea emoţiilor proprii sau ale celorlalţi;

Toleranţă scăzută faţă de situaţiile stresante, ce reprezintă adesea motivul comportamentelor negative.

Abilităţi motorii

Au dificultăţi în anumite zone din aria motorie – scrisul, legatul şireturilor, înotat, mersul pe bicicletă, căţăratul;

Posturi corporale inadecvate, mers ciudat;

În anumite cazuri este prezentă agitaţia motorie;

Motricitatea poate fi limitată, copilul părând inert, fără iniţiativă motorie.

Social

Lipsa contactului vizual sau contact vizual redus;

Nu iniţiază comunicarea sau jocul cu alţi copii de aceeaşi vârstă;

Absenţa reciprocităţii emoţionale sau sociale (nu participă activ la jocurile colective, preferând activităţile solitare, servindu-se de alţii în scop instrumental);


Senzorial

Tulburări de integrare senzorială;

Preferinţe alimentare sau reducerea considerabilă a tipurilor de mâncare tolerate;

Prezenţa autostimulărilor (tactile, vizuale, auditive, olfactive etc), ce au adesea rol de compensare;

Reacţii exacerbate sau toleranţă maximă faţă de anumiţi stimuli (durere, texturi, lumina, sunete etc.)

Funcţionare neurologică

Dificultăţi de concentrare şi de menţinere a atenţiei;

Prezintă tulburări funcţionale (tulburări de somn, tulburări alimentare)

Dificultăti în operarea conceptelor de spaţiu şi timp;

Disfuncţii de integrare senzorială, adică unul sau mai multe simţuri sunt incapabile de a transmite şi procesa adecvat informaţia pentru a oferi creierului o imagine de ansamblu despre ceea ce se întâmplă.

Alte caracteristici:

Reacţiile de angoasă, de agresivitate sau de aparentă furie pot să apară cu ocazia schimbărilor mediului (modificarea unei mobile, schimbarea traseului obişnuit, absenţa unei jucării, schimbarea pieptănăturii) sau unei surprize (zgomot neaşteptat, sosirea unui străin);

Interese şi activităti restrânse, repetitive şi stereotipe, caracterizate adesea prin prezenţa manierismelor motorii nefuncţionale, a preocuparii pentru părti ale obiectelor;

Preferă locurile familiare în locul celor noi;

Ataşament neobişnuit faţă de obiecte.

Dacă un copil este diagnosticat cu autism prezintă următoarele caracteristici:

Evită contactul vizual
Nu răspunde la nume
Nu se uită în directia indicată
Flutură mâinile sau alte obiecte
Se învârte în cerc
Nu comunică verbal cu persoanele din jur
Când i se vorbeşte se comportă ca şi cum nu ar auzi
Plânge adesea atunci când vrea ceva şi nu se poate face înţeles
Este dificil de calmat atunci când plânge
Nu observă când mama şi tata ies din cameră
Nu arată cu degetul
Nu se joacă cu alţi copii
Pot rămâne cu privirea fixată pe un lucru mai mult timp
Nu pot imita alţi copii
Îi place să se joace repetitiv cu anumite obiecte
Se balansează de pe un picior pe altul
Poate avea preferinţe alimentare bizare
Nu este interest de jocuri şi îi place să stea izolat
Nu zâmbeşte celorlalţi


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu