JOC DIDACTIC PENTRU
DEZVOLTAREA LIMBAJULUI ŞI COMUNICĂRII
GRUPA MICĂ
FOCUL ŞI VÂNTUL
Sarcina didactică: redarea
corectă a unor sunete izolate şi a sunetelor din componenţa unor cuvinte.
Regulile jocului: copiii reproduc
prin mişcări şi onomatopee fenomenele despre care se relatează în povestirea
educatoarei, respectând sensul acesteia.
Indicaţii pentru organizarea şi
desfăşurarea jocului
Copiii vor sta fie pe scăunele,
fie pe covor în semicerc.
În introducerea activităţii se
vor reactualiza reprezentările despre foc şi vânt, cerându-se copiilor să
reproducă onomatopeele fâşş-fâşş, vâjj-vâjj. În acest scop se vor prezenta pe
rând cele două ilustraţii şi se vor denumi fenomenele : foc şi vânt.
În continuare, educatoarea
introduce exerciţiile de pronunţare în contextul unei poveşti simple. Regula
jocului cere copiilor ca atunci când povestea se întrerupe, ei să reproducă
sunetele corespunzătoare fenomenului enunţat în contextul poveştii. De exemplu:
„În casă s-a făcut frig. Mama a pus lemne în sobă şi a aprins focul. Focul
făcea...”. Copiii vor imita zgomotul focului. „S-au ars lemnele şi focul s-a
stins, apoi tata a ieşit în curte să aducă altele. Afară era frig şi bătea
vântul...”. Copiii vor reproduce mişcarea vântului, zgomotul produs de acesta
(vâj-vâj).
Povestea poate continua sau poate
fi reluată într-o altă formă asigurându-se repetarea pronunţării de către copii
a sunetelor corespunzătoare.
În partea a doua a jocului
educatoarea imită unul din fenomenele discutate mai sus, iar copiii formulează
propoziţii simple în legătură cu acţiunea percepută: „focul arde” sau „focul
face fâşş-fâşş” (educatoarea şi copiii mimează acţiunea de aprindere a focului)
sau „vântul bate” (educatoarea şi copiii leagănă puternic braţele deasupra
capului).
În pronunţarea onomatopeelor care
încep cu consoanele f-v, se recomandă articularea exgerat conturată prin
aducerea buzei inferioare sub incisivii superiori.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu