C. Rogers propune
urmatoarele tehnici de consiliere/ terapie (cf. Iolanda Mitrofan, 2000) :
•
reflectia, meditatia, afirmatii cu
accent pe sentimentele
prezente;
•
reformularea
continutului relatat de client;
•
acceptarea neconditionata (atitudine empatica autentica): acceptarea pozitiva
verbala şi nonverbala.
In prezent se folosesc urmatoarele tehnici
de consiliere nondirectiva:
A. Tehnici de ascultare. Ascultarea activa
Pe parcursul relatarilor clientului,
consilierul trebuie sa fie preocupat in permanenta de intrebari precum. Ce spune de fapt clientul ? ; Care sunt mesajele reale ale acestuia
?. Aceasta preocupare poate fi
verbalizata prin afirmatii de tipul: Se pare ca suferiti mult
din cauza faptului ca... .
In felul acesta, consilierul arata ca manifestă
un interes sporit faţă de ceea exprima clientul, printr-o atitudine plina de
atenţie şi solicitudine.
Tehnica ascultării include, cu deosebire,
atentia acordata unor semne nonverbale: folosite nu pentru a exprima
sentimente, ci pentru a le ascunde.
B.
Tehnici de reflectare:
a. Repetitia ecou
Consilierul reia o secventa din relatarea
clientului, accentuand cuvintele şi expresiile - cheie. Astfel, clientul este
încurajat sa comunice şi, mai mult, acesta simte ca este inteles, acceptat,
simte ca nu este singur.
Exemplu: Clientul: ...Eram atât de nefericit...
. Consilierul: .. .Erati atât de nefericit...
etc.
De aceea, reformularea mesajului
clientului, utilizand alti termeni, considerati ca echivalenti, este superioara
in masura in care evidentiaza un efort real de intelegere.
Exemplu: Clientul: ...Emm atât de nefericit... . Consilierul
: ... Vreti să spuneti ca intâmplarea respectivă v-a intristat foarte
mult... etc.
b. Repetitia pe alt
ton. Consilierul reia o parte din relatarea clientului dar pe alt ton
si cu o nuanta de umor, tocmai pentru a schimba viziunea sa asupra unor
evenimente considerate negative.
C.
Tehnici de reformulare
A reformula inseamnă a spune cu alti
termeni intr-o maniera mai concisa sau mai explicita ceea ce clientul tocmai a
exprimat. O reformulare este corect efectuata si devine eficienta doar in
masura in care intruneste acordul celui caruia ii este destinată (I. Dafinoiu, 2000, p. 125).
Pentru Rogers, acordul clientului
reprezinta criteriul principal al validitatii reformularii; clientul este
considerat expert in problema sa, cea mai informata persoana in legatura
cu situatia pe care o traieste.
trei
procedee principale ale reformularii:
Exemplele care insotesc descrierea acestor
procedee sunt preluate din lucrarea Elemente de psihoterapie integrativă, semnată
de I. Dafinoiu (op. cit., pp. 126-127):
1. Reformularea-reflectare - consilierul subliniaza
aspectele esentiale din relatarea clientului, pastrand însă
cadrul de referinta propus de client.
aspectele esentiale din relatarea clientului, pastrand însă
cadrul de referinta propus de client.
Exemplu: Clientul: ...Problema cu
acest gen de sentimente placute este ca ma simt nefericit pentru ca stiu ca,
dupa aceste extraordinare momente de improspatare a forte lor, voi recădea in
starea de depresie. Consilierul: Daca
inteleg bine, va spuneţi ca aceste reactii tonice sunt pasagere si acest fapt
vă interzice orice satisfactie.
2. Reformularea ca inversare a raportului figură-fond
este un procedeu care se foloseste, cu deosebire,
atunci cand clientul este nemultumit de modul in care a reactionat intr-o
anumita situatie ; ea permite sa se obţină o nouă viziune asupra ansamblului, fără a se adăuga sau omite ceva
din relatarea clientului. Acest procedeu îşi are originea în teoria gestaltistă
şi exprimă foarte bine concepţia rogersiană privind restructurarea câmpului.
Exemplu : Clientul: ...Sunt singurul
din clasă care nu face nimic niciodată bine! Consilierul: ...După
părerea dumneavoastră toţi ceilalţi reuşesc mai bine decât dumneavoastră ?
3. Reformularea-clarificare este
un procedeu complex prin care consilierul formulează ceea ce clientul a simţit,
dar nu poate exprima.
Exemplu : Clientul: Cumnatul meu
este un tip literalmente plin de pretenţii. După el, numai persoana lui
contează. Numai el are ceva de spus. Imediat ce apare, conversaţia este
monopolizată de el. Pot să urez bună seara la toata lumea şi să plec. Consilierul:
Nodul problemei nu este dat atât de aceste maniere, cât faptul că ele,
într-un fel sau altul, vă deranjează, ajung să vă elimine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu