PREVENIREA ȘI COMBATEREA
ABSENTEISMULUI
MANAGEMENTUL PREZENŢEI
ELEVILOR LA ŞCOALĂ
(Strategii de intervenție.
Material suport pentru profesori)
Acest material se
doreşte a fi un suport pentru diriginţii/învățătorii care se confruntă cu
problema absenteismului.
ABSENTEISMUL
1. DEFINIRE, CARACTERIZARE, FORME,
SEMNIFICAŢII
-
problemă socială; conduită evazionistă, cronică, care
reflectă atitudinea structurată a lipsei de interes, motivaţie, încredre în
educaţia şcolară
-
fuga de la ore este o problemă predominant emoţională
(conduită de tip evazionist; evadare fizică şi psihologică din situaţia
percepută ca traumatizantă)
-
formă de manifestare a devianţei şcolare (semnal tardiv
al existenţei unor probleme)
-
reducere a ataşamentului şi a integrării, identificare
scăzută cu obiectivele şi aspiraţiile grupului (de elevi)
-
forme:
¨ absenteism
selectiv (fuga de la şcoală este frecventă la o singură disciplină sau doar la
câteva discipline)
¨ absenteism
generalizat (fuga de la şcoală este frecventă şi generalizată, prefigurează
abandonul şcolar)
¨ căutarea
singurătăţii (reacţie la tensiunea puternică intra- sau interpersonală)
¨ dorinţa de a
fi cu partenerul (la adolescenţi)
¨ dorinţa de
apartenenţă la grup (,,ritualuri de iniţiere’’)
¨ atitudine
defensivă faţă de autoritatea unui sistem
-
semnificaţiile psihosociale ale fugii de la şcoală:
funcţia de separare / individualizare (mai ales la adolescenţi)
2. CAUZE
1. care ţin de
personalitatea şi starea de sănătate a elevului: motivaţie şcolară scăzută,
lipsă de interes, încredere scăzută în educaţia şcolară, oboseală, anxietate,
autoeficacitate scăzută, imagine de sine deteriorată, sentimente de
inferioritate, abilităţi sociale reduse, pasivitate; refuzul de a adera la o
alegere făcută de alţii (reacţie la presiunea exercitată de dorinţele
adulţilor)
2. care ţin de
familie, condiţiile socio-economice ale familie: sărăcia, stil parental
indiferent, neglijent, familii dizarmonice, părinţi foarte ocupaţi sau plecaţi
în străinătate
3. care ţin de
contextul şcolar specific (inclusiv relaţia profesor-elev): presiunea grupului,
supraîncărcarea şcolară, comunicarea defectuasă elev-profesor (ironizarea,
umilirea elevului) evaluarea subiectivă, frica de evaluare, conflict cu
colegii, practici educative percepute de elevi ca fiind nedrepte, frustrante,
incompatibilitate între aspiraţiile, trebuinţele de învăţare şi oferta
educaţională a şcolii; formă de apărare –împotriva disciplinei excesiv de
rigidă şi severă, politici proabsenteiste ale şcolii la elevii din clasele
terminale (în şcolile de ,elită’’)
-
foarte importantă este şi variabila vârstă:
Ø la elevii
mici - fuga de la şcoală poate fi o manifestare a ,,fobiei şcolare’’; cauze:
dependenţă crescută de părinţi, părinţi care valorizează excesiv educaţia
şcolară; stiluri parentale supraprotectoare, autoritare sau indiferente;
strategie defensivă faţă de colegii violenţi, eşecul şcolar, situaţii
umilitoare
Ø la elevii
mari - fuga de la ore este rezultatul unei opţiuni (proces de deliberare, luare
a deciziei); cauzele pot fi: frica de evaluare, de eşec, fobia / anxietatea
socială (frecventă în perioada adolescenţei, manifestată prin anxietate faţă de
situaţia de a fi observat de colegi, teama de a vorbi în public, teama de a
interacţiona cu persoane de sex opus, teama de critică, stimă de sine scăzută);
teama de pedeapsă, teama de pierdere a statutului în grup
Ø riscurile
fugii de la şcoală: depresia, consum de toxice legale şi ilegale, acte
delictuale, abandon şcolar.
PAŞI
ÎN APLICAREA PROGRAMULUI DE MONITORIZARE A ABSENŢELOR ELEVILOR ÎN ŞCOALĂ
1.Constituirea
Comisiei de monitorizare a absenţelor la nivel de şcoală
2.
Completarea Fişei de monitorizare a absenţelor nemotivate şi a Fişei
sintetice pentru clasă de către
diriginţii claselor
3.
Completarea Fişei de centralizare a absenţelor nemotivate şi a Fişei
sintetice pentru şcoală
4.
Aplicarea chestionarelor pentru elevi, părinţi în clasele unde absenteismul
este ridicat
5.
Solicitarea sprijinului consilierului şcolar în alegerea programului/activităţilor de intervenţie - prevenţie şi aplicarea la clasele de elevi cu un
absenteism ridicat
Materialul este distribuit profesorilor diriginti si profesorilor de invatamant primar.
Acesta cuprinde si
ACTIVITĂŢI DE PREVENŢIE ŞI INTERVENŢIE
ÎN CAZUL ABSENTEISMULUI
ce se pot derula la gimnaziu în cadrul orelor de consiliere și orientare/dirigenție,
la
ciclul primar în cadrul orelor de dezvoltare personală sau educație civică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu