joi, 2 iunie 2016

Antrenamentul abilităţilor sociale: Abilităţi conversaţionale

Abilităţi conversaţionale: salutul şi prezentările, iniţierea şi întreţinerea unei conversaţii

Salutul, auto-prezentarea şi prezentarea altora

Când saluţi pe cineva cunoscut este politicos să îi spui şi numele: „Bună, Andrei!”

Când spui „salut” sau „la reverdere”, nu uita să utilizezi şi limbajul corpului şi abilităţile legate de caracteristicile vocii, cum ar fi contactul vizual, vocea clară şi puternică, zâmbetul şi tonul prietenos.

Când salutăm pe cineva, de multe ori adăugăm şi: „Ce mai faci?” sau „Cum îţi merge?”

Când întâlneşti pe cineva pentru prima dată, s-ar putea să trebuiască să te prezinţi: „Salut, eu sunt Emil.”

Când eşti într-o situaţie în care prietenii tăi nu se cunosc între ei, va trebui să îi prezinţi unii altora.




 Iniţierea şi menţinerea conversaţiilor

Unul dintre cele mai bune moduri de a începe o conversaţie este de a pune întrebări celeilalte persoane. Cele mai bune întrebări sunt cele deschise: „Care sunt sporturile tale preferate?” mai degrabă decât „Îţi place forbalul?”

Când cunoşti pe cineva nou, pune-i întrebări despre el sau ea, cum ar fi: ce îi place să facă în timpul liber, ce muzică îi place, unde locuieşte şi unde merge la şcoală sau unde merge în vacanţă etc.

Când cineva vorbeşte, transmiteţi şi că îl ascultaţi, prin sunete de genul „mmmm”, „aaaa”, „aaaha”, „oh”, „hmmm” etc. Acest lucru este cu atât mai important atunci când vorbeşi la telefon şi cealaltă persoană nu îţi poate vedea limbajul trupului.

În timpul unei conversaţii, menţine-te la subiect şi ai grijă să nu deviezi, deoarece acest lucru poate fi obositor şi greu de urmărit de către cealaltă persoană.

Încearcă să schimbaţi rolurile din când în când în timpul unei conversaţii, astfel încât să nu vorbeşti doar tu sau cealaltă persoană. Atunci când schimbaţi rolurile, va trebui să aştepţi până cealaltă persoană termină de vorbit, înainte să începi tu să vorbeşti. Nu uita să laşi cealaltă persoană să termine ceea ce are de spus.

Încearcă să nu răspunzi doar printr-un cuvânt, deoarece s-ar putea să laşi celeilalte persoane impresia că nu doreşti să discuţi cu ea. Încearcă să găseşti şi alte lucruri pe care le poţi discuta despre subiectul respectiv.

Uneori s-ar putea să trebuiască să opreşti pe cineva în mijlocul unei conversaţii, pentru a-i transmite un mesaj. Cel mai simplu mod de a face acest lucru este să aştepţi o pauză naturală în conversaţie, să te scuzi că întrerupi şi să transmiţi mesajul tău.

Nu uita: în timpul conversaţiilor, utilizează limbajul corporal şi abilităţile legate de caracteristicile vocii (contactul vizual, vorbirea cu o voce clară şi tare, nu prea repede, nici prea încet, postura prietenoasă, zâmbetul şi tonul prietenos).


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu