marți, 24 aprilie 2012

Stresul la examene, o cursă cu obstacole


Ora de consiliere… la cls 8

(activitate preluată din lucrarea Drept la ţintă/Ghid de dirigenţie şi consiliere educaţională. Coord. Marcela Claudia Călineci; Crina David, Florentina Marcinschi, Alina Mihaela Munteanu, Ioana Şandru . Bucureşti: Educaţia 2000+, 2008)
Scenariul activităţii:
1.       Introducere în subiect
Se citeşte textul următor (o pagină din jurnalul unui adolescent):
Dragă jurnal, astăzi m-am trezit devreme. Am de studiat, de învăţat mult la română. Sunt obosit şi încep să nu dau randament. Mai sunt două luni până la examen şi parcă timpul mă strânge ca o menghină. Nesiguranţa pune stăpânire pe mine: oricât de mult aş învăţa, simt că nu ştiu nimic. Cred că acestea sunt simptome de om stresat. Am dureri de cap deseori şi nu mă pot concentra. Mi-e teamă. Oare ce se va întâmpla?
Se notează pe o coală de flipchart indiciile care amintesc despre examen.
2.       Brainstorming: Stres
Se asociază stresul cu diverse culori, forme geometrice, acţiuni, mirosuri sau obiecte. Se desenează metafore despre stres. Se comentează exemplele.
3.       Factorii  care declanşează stresul dinaintea examenului. Activitatea „Cărămizile stresului” (desenul unui zid de cărămidă)
Se scrie pe post-it- uri ceea ce provoacă starea de stres înaintea unui examen. Se aşează post-it-ul în „cărămizile zidului”. Se dă un titlu zidului.
Se organizează răspunsurile elevilor urmărind: cauze ce ţin de organizarea învăţării, managementul timpului, managementul emoţiilor, suportul afectiv al familiei, alte cauze.
4.       Consecinţele stresului pentru sănătatea voastră
Fişă de lucru: Elevii identifică consecinţele stresului provocat de examen.
Se organizează informaţiile:
-          Simptome fizice: …………………………………………………………………………………. (ex: insomnie, dureri de cap, dureri musculare etc)
-          Simptome psihice: ……………………………………………………………………………….. (ex: frustrare, anxietate, depresie etc)
-          Simptome comportamentale: ………………………………………………………………. (ex: izolare, agresivitate, violenţă, consumul de substanţe etc)
5.       Caricatură. Elevii desenează un elev stresat de examen. (Nu uitaţi să reprezentaţi în desen mimica specifică!)
6.       Joc de rol: Discuţie Elevul stresat – Medicul/consilierul şcolar/psihologul/un părinte/un coleg
Medicul/consilierul şcolar/psihologul/un părinte/un coleg trebuie să afle cauza stresului elevului şi să-i ofere recomandări pentru a face faţă stresului (ex. program de studiu – durata, structurarea materiei conform unui calendar de pregătire, intervalul orar de studiu, motivaţia etc, activităţi de relaxare)
Se întocmeşte FIŞA PERSONALĂ A STRESULUI (Profilul stresului personal)

FIŞA PERSONALĂ A STRESULUI (Profilul stresului personal)
1.       Consideri că eşti o persoană stresată?
Da
Nu
2.       Care cuvinte din lista de mai jos reprezintă consecinţe ale stresului pentru tine?
Oboseală
Greaţă
Nesiguranţă
Dureri de cap
Indigestie
Lipsa poftei de mâncare
3.       Care din situaţiile indicate mai jos îţi creează o stare acută de stres?
Competiţia din clasă
Discuţiile cu părinţii
Presiunea profesorilor
Teama de eşec
Zvonurile despre examen
4.       Enumeră cel puţin trei activităţi care te relaxează. ………………….
5.       Scrie câteva verbe care te mobilizează. ………………………
6.       Enumeră alimentele care te energizează în perioadele de studiu intens. …………………..
7.       Câte ore dormi în medie pe noapte? …………
8.       Scrie ce gânduri negative ai faţă de examen. ……………………………………………………………
9.       Recomandări pentru a face faţă stresului: …………………………………

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu