joi, 15 septembrie 2016

Măsurati-vă singuri stresul



       Acest inventar pentru evaluarea stresului individual a fost aşezat în  contextul vietii normale şi obişnuite, excluzând situatiile exceptionale, cum ar fi un război, o catastrofă naturală sau o epidemie.
         Notati punctele pe care dv. vi le atribuiti în fiecare din cele 96 de cazuri din diferite categorii.Realizati totalul punctelor pentru fiecare dintre ele: stil de viată, mediu, simptome, slujbă/ocupatie, relatii, personalitate. Totalul vă va oferi  gradul de stres  care îl aveti in acest moment. Pentru ca evaluarea să fie valabilă,trebuie să răspundeti la toate întrebările cu sinceritate deplină.

Scala are 4 trepte: Niciodata, Aproape niciodata, Frecvent, Aproape totdeauna

I.  STIL DE VIATA
                                                                             Niciodată     Aproape   Frecvent   Aproape
                                                                                                 niciodată                 totdeauna
1.      Dorm un număr de ore potrivit cu nevoile mele ………3                    2             1          0
2.      Mănânc la ore fixe …………………………………  3                    2             1          0
3.      Când sunt nervos,iau tranchilizante…………………   0                    1             2          3
4.      În timpul liber ,mă uit la TV sau la video……………   0                    1             2          3
5.      Fac exercitiu fizic în mod regulat ……………………  3                    2             1          0
6.      Mănânc în grabă……………………………………  0                    1             2          3
7.      Din toate alimentele bogate în colesterol (ouă ,ficat,brânză)
mănânc cât am poftă ………………………………   0                    1             2          3
8.      Consum fructe şi verdeturi din plin……………………3                    2             1          0
9.      Beau apă între mese………………………………… 3                    2             1          0
10.  Mănânc între mese…………………………………   0                    1             2          3
11.  Servesc un mic dejun bogat…………………………  3                     2            1          0
12.  La cină mănânc putin………………………………    3                     2            1          0
13.  Fumez………………………………………………  0                     1            2          3
14.  Consum băuturi alcoolice……………………………  0                     1            2          3
15.  În timpul liber ies în natură şi la aer curat………………3                     2            1          0
16.  Practic un “hobby” care mă relaxează…………………3                     2            1          0
Total STIL DE VIATA………….

II. MEDIU

17.  Familia mea este destul de gălăgioasă………………… 0                    1          2          3
18.  Simt că am nevoie de mai mult spatiu în casă…………  0                    1          2          3
19.  toate lucrurile mele sunt puse în ordine,fiecare la locul lui.3                    2          1          0
20.  Beneficiez de o atmosferă de cămin plăcută……………3                    2          1          0
21.  Vecinii mei sunt gălăgioşi………………………………0                    1          2          3
22.   Se află multă lume în zona în care locuiesc…………… 0                    1          2          3
23.  Casa mea este curată şi ordonată……………………   3                    2          1          0
24.  Acasă mă relaxez în linişte……………………………  3                    2          1          0
25.  Dormitorul meu mi se pare mic………………………   0                    1          2          3
26.  Am impresia  că locuim prea multi sub acelaşi acoperiş…0                   1          2          3
27.  Sunt multumit cum este zugrăvită locuinta……………… 3                   2          1          0
28.  Consider casa mea ca fiind destul de spatioasă
pentru nevoile  noastre……………………………………   3            2          1          0
29.  În cartierul meu sunt mirosuri neplăcute………………… 0            1          2          3
30.  Zona în care locuiesc e destul de zgomotoasă…………    0            1          2          3         
31.  Aerul din localitatea mea este curat……………………   3            2          1          0
32.  Străzile şi parcurile din cartierul meu sunt curate şi îngrijite.3            2          1          0
Total MEDIU …………………….





III. SIMPTOME

33.  Sufăr de dureri de cap……………………………………… 0         1           2              3
34.  Am dureri abdominale………………………………………0          1           2              3
35.  Am o digestie bună………………………………………….3          2           1              0
36.  Am scaun regulat……………………………………………3          2           1              0
37.  Mă supără spatele…………………………………………  0          1           2              3
38.  Sufăr de tahicardie…………………………………………..0          1           2              3
39.  Sufăr de alergii………………………………………………3          2           1             0
40.  Am senzatie de sufocare……………………………………..0         1           2              3
41.  Mi se intepenesc muşchii gâtului
 şi ai spatelui…………………………………………………… 0          1           2              3
42.  Am tensiune arterială moderată şi constantă………………… 3         2           1               0
43.  Am memorie bună…………………………………………   3          2           1              0
44.  Nu am poftă de mâncare……………………………………. 0          1           2              3
45.  Mă simt obosit şi fără putere …………………………………0          1           2              3
46.  Sufăr de insomnie……………………………………………..0         1           2              3
47.  Transpir mult ( chiar când nu fac exercitii )…………………..   0          1           2              3
48.  Plâng şi mă descurajez foarte repede………………………….0         1           2              3

Total SIMPTOME………………………..

IV.             SLUJBA/OCUPATIE

49.  Lucrul meu zilnic
îmi produce multă tensiune…………………………………….. 0         1          2           3
50.  În momentele libere mă frământă
 problemele de serviciu……………………………………..…...0         1         2            3
51.  Programul de lucru este regulat…………………………….. 3         2         1            0
52.  Ocupatiile mele îmi permit
să mânănc liniştit acasă………………………………………… 0         1         2            3
53.  Lucrez acasă noaptea şi la sfârşitul săptămănii…………….    3         2        1             0
54.  Am mai multe slujbe……………………………………….  0          1        2            3
55.  La lucru mi se pare că timpul zboară………………………   3          2        1            0
56.  Mă simt folositor şi satisfăcut în ocupatiile mele……………    3         2        1             0
57.  Trăiesc cu frica piederii serviciului………………………….  0           1         2           3
58.  Relatiile cu colegii de serviciu sunt conflictuale……………      0          1         2           3
59.  Sunt în relatii bune cu şeful meu…………………………….   3          2        1            0
60.  Consider că postul meu este sigur…………………………..  3          2        1            0
61.  Automobilul îmi este necesar la lucru………………………   .0           1        2           3
62.  Uit să mănânc atunci când trebuie să termin o treabă……….    0           1       2            3
63.  Mă consider competent în munca mea………………………   3          2        1           0
64.  Am convingerea că şeful meu şi/sau familia mea
 apreciază lucrul pe care îl fac…………………………………..   3           2        1           0

Total SLUJBA/OCUPATIE……………

  
V.                RELATII
65.  Mă bucur să fiu amabil
şi politicos cu toată lumea……………………………………3           2          1            0
66.  Îmi păstrez încrederea în ceilalti………………………… 3           2          1            0
67.  Sunt nemultumit atunci când
planurile mele depind de altii………………………………....0           1         2           3
68.  Mă afectează mult disputele……………………………   0          1         2           3
69.  Am prieteni dispuşi să mă asculte………………………   3          2          1            0
70.  Sunt satisfăcut de viata mea sexuală………………………3         2          1            0
71.  Pun pret pe părerea pe care o au altii despre mine………...0          1         2           3
72.  Doresc să fac lucrurile mai bine decât  ceilalti……………. 0          1         2           3
73.  Colegii de serviciu sunt prietenii mei……………………... 3          2         1            0
74.  Am răbdare să ascult problemele  celorlalti……………….3          2         1            0
75.  Cred că sotul /sotia mea are nevoie să se schimbe
pentru ca relatia  noastră să fie bună ( pentru cei necăsătoriti : logodnic/logodnică,prieten/prietenă,apropiat/apropiată )……... 0          1        2           3
76.  Vorbesc  prea mult………………………………………  0         1         2           3
77.  Atunci când discut cu cineva,îmi dau seama………………  0        1         2            3
că foarte curând încep să vorbesc pe un ton ridicat…………… 0        1         2            3
78.  Sunt invidios pe cei  mai bogati decât mine………………   0        1         2            3
79.  Când am o dispută cu cineva ,
mă gândesc la ce-i voi răspunde în timp ce el încă vorbeşte…    0        1         2           3
80.  Devin nervos atunci când mi se dau ordine………………   0        1         2           3
Total RELATII………………………..


VI. PERSONALITATE
81.  Mă simt în general satisfăcut de viata pe care o duc……….  3          2           1           0
82.  Îmi place să vorbesc pe altii de bine………………………..3          2          1           0
83.  Devin nervos când cineva conduce încet automobilul
 în fata mea……………………………………………………..0          1           2          3
84.  Când trebuie să stau la coadă  la un ghişeu
renunt şi plec……………………………………………………0          1          2          3
85.  Mă simt îngăduitor cu mine însumi atunci
când se apropie termenele……………………………………… 3          2          1          0
86.  Privesc viitorul cu încredere………………………………...  3          2          1           0
87.  Cu toate că nu îmi place,am tendinta
să mă gândesc la ce poate fi mai rău……………………………. 0         1         2            3
88.  Îmi place să fac lucrurile în felul meu
şi mă supăr atunci când acesta nu e posibil……………………..   0           1         2           3
89.  Sunt bine dispus……………………………………………..3          2         1            0
90.  Sunt multumit de purtarea mea……………………………..   3          2         1            0
91.  Mă enervez atunci când sunt întrerupt
în cursul unei activităti………………………………………….  0           1         2           3
92.  Sunt perfectionist…………………………………………    0           1         2           3
93.  Mă gândesc la cei care îmi datorează bani………………….  0           1         2           3
94.  Devin nervos atunci când sunt prins
într-o aglomeratie rutieră……………………………………….   0            1         2           3
95.    plictisesc foarte repede în concediu şi doresc
să revin la activitătile mele “ productive”………………………      0           1         2           3
96.  Trăiesc cu teama că într-o zi s-ar putea să mă îmbolnăvesc
de o oarecare boală fatală,cum ar fi cancerul…………………...    0           1         2            3
                                                Total PERSONALITATE………





Calculati –vă totalul
                                     1. Notati punctele pentru fiecare sectiune

I.       STIL DE VIATA ….
II.    MEDIU…………….
III. SIMPTOME……….
IV. LUCRU…………….
V.    RELATII……………
VI. PERSONALITATE…
1.      Adăugati încă trei puncte dacă                                3. Adăugati două puncte dacă

Aveti între 35 şi 60 de ani……….                              Aveti între 25-34 ani…………….
Sunteti separat/ă sau divortat/ă…..                              Sunteti necasătorit/ă ,văduv/ă…..
Trăiti într-un oraş mare………….                               Aveti în casă unu sau doi copii….
Nu aveti serviciu…………………                              Lucrati temporar…………………
TOTAL GENERAL……………..

Şi acum,după ce ati obtinut totalul,observati în ce interval de stres vă găsiti :

Pâna la 48 de puncte. Nivelul  de stres este primejdios de scăzut. Este nevoie să puneti un pic de scânteie şi imbold în viata dv. pentru a obtine reusitele care se aşteaptă de la capacitatea pe care o aveti.

Între 49 si 72 de puncte Beneficiati de un nivel scăzut de stres. Acest lucru se poate datora unei naturi liniştite şi multumite într-un mediu favorabil. Situatia dumneavoastră este sănătoasă şi  lipsită de riscul de infarct, ulcere şi alte îmbolnăviri asociate cu stresul. Cu toate acestea, este  posibil să aveti un randament mult mai scăzut fată de capacitatea pe care o aveti şi poate e nevoie, din când în când, de o provocare pentru a face un efort mai mare.

Între 73 şi 96 de puncte. Aceasta este intervalul normal al stresului. Cele mai multe persoane se află la acest nivel. Uneori sunt tensiuni, alteori momente de relaxare. Este necesară  şi o oarecare tensiune pentru a atinge anumite tinte propuse; însă stresul nu trebuie să fie permanent,ci să se compenseze prin perioade de linişte. Aceste alternări formează o parte din echilibru uman. Deoarece această zonă este foarte largă, punctajul poate să fie aproape de limite. Dacă punctajul dv. este foarte aproape de limita superioară, ca măsură de prudentă, considerati-vă cel putin partial şi în intervalul următor.

Între 97 si 120 de puncte. Stresul din aceast interval  este considerabil ridicat. În felul acesta, dumneavoastră aveti o înştiintare clară şi concludentă a primejdiei. Observati cu grijă  fiecare sector al vietii dv. cu scopul de a vedea care sunt problemele care au nevoie de o rezolvare mai urgentă. Acum este  momentul de a preveni dereglările psihice importante ca: depresia, neliniştea sau pierderea facultătilor mintale sau de a evita complicatii ale aparatului digestiv şi circulator. Căutati să priviti problema pe calea cea mai directă din diferite perspective: dieta, exercitiul fizic, relaxarea, ajutorul personal al cuiva demn de încredere. Adoptati  o atitudine pozitivă şi căutati să fiti amabili cu toti ceilalti.

Între 121 şi 144 de puncte. Această zonă este considerată primejdioasă. Dacă obtineti mai mult de 144 de puncte, vă găsiti în mijlocul unui grup redus de persoane foarte stresate şi cu multiple probleme, care reclamă o atentie urgentă. De aceea, luati în serios problema ieşirii din această situatie înainte de a fi  prea târziu. Căutati ajutor. Sunt situatii pe care unii nu le pot înfrunta singuri. Cu totii avem uneori nevoie de sprijin din partea familiei sau a prietenilor sau chiar de ajutorul profesional al unui psiholog sau psihiatru. Dacă este posibil, schimbati-vă  activitatea  pentru câteva zile şi aplicati toate tehnicile şi strategiile antistres.


Preluat  testul din  Julian Melgosa , “Fără stres”, Editura “Viata şi sănătatea”, 2000.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu