miercuri, 11 septembrie 2024

DECALOGUL copilului la ÎNCEPUTUL de an școlar (Minutul de pedagogie)


1. Am nevoie de îngrijire fizică, ca să pot crește armonios. Mâncarea sănătoasă, somnul bun, timpul frumos valorificat, sportul sunt prietenii mei în această perioadă și în cea imediat următoare. Îmi place să aud, spunându-mi-se: ,,ce frumos s-a înălțat! Ce frumos s-a maturizat! Ce copil frumos!”

2. Nevoia mea medicală trebuie să fie prioritară pentru tine, ca părinte. Sănătatea îmi dă starea de bine și generează confortul minții și al corpului meu. 

3. Când stresul și epuizarea mă copleșesc, nu diminuarea sarcinilor e soluția, ci PAUZA, detașarea de orice stimul stresor. 

3. Îmi doresc ca, la toate ședințele cu părinții, unul dintre părinți să fie prezent. Urmărește-mi progresul școlar, fii cu mine în demersul meu de învățare! În caz de regres, nu ridica mâna sau tonul, ridică-mi moralul!

4. Evaluarea să fie corectă și nota adusă acasă să nu fie instrumentul pedepsei, al umilirii, al supraîncărcării cu alte sarcini, al repetitivului ,, nu ești bun de nimic!”, ci să fie un ceasornic pentru a regla timpul școlar și timpul petrecut de tine, părinte, cu mine. Ideal ar fi să fie imboldul spiritului de echipă: părinte-copil, al repetitivului ,, să ne punem pe treabă, știu că poți și poți!

Nu-mi spori pedeapsa, sporește-mi încrederea!

5. Am nevoie să fiu îmbrățișat des, cât mai des. Cadoul nu înlocuiește îmbrățișarea și nici supărarea, și nici prezența sporadică sau absența ta! Nota nu dictează îmbrățișarea și nici Condiționarea!

6. Să ne împărțim timpul, ca să fie TIMP și școlar, și  socio-emoțional, pentru relația noastră - timp pentru creșterea ÎMPREUNĂ.

7. Am nevoie să veghezi asupra mea discret când petrec timp social, să accepți prietenii mei, căci nu sunt mai prejos ca mine! În același timp, să nu-mi răpești clipele de bucurie spunându-mi: ,,sunt mai buni ca tine!”

9. Nu-mi înlocui joaca și ieșitul afară cu multe activități extrașcolare, înlocuiește-mi doar timpul virtual. A înlocui nu înseamnă doar a lua, ci și a pune altceva în loc: poate o lectură împreună, poate reprize de veselie…

10. Respectă-mi emoțiile și timpul necesar trăirii lor! Cum eu sunt al tău, ele, sentimentele sunt ale mele. Nu le minimiza, dar nici nu le maximiza! Și mai ales nu le ironiza sau, mai rău, ignora!

Sunt oglinda ta, nu extensia ta! SUNT!

(Minutul de pedagogie)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu