marți, 22 iunie 2010

Inteligenţa emoţională



Pentru a reuşi în viaţă, Goleman consideră că fiecare dintre noi ar trebui să înveţe şi să exerseze principalele dimensiuni ale inteligenţei emoţionale:

Conştiinţa propriilor emoţii: să fii capabil să le recunoşti şi să le numeşti; să fii în stare să înţelegi cauza lor; să recunoşti diferenţele dintre sentimente şi acţiuni;

Controlul (“managerizarea”) emoţiilor: să fii în stare să-ţi stăpâneşti mânia şi să-ţi tolerezi frustrările; să fii în stare să-ţi exprimi furia natural, potrivit, fără agresiune; să fii în stare să nu te autodistrugi, să te respecţi, să poţi să ai sentimente pozitive faţă de tine, de şcoală şi de familie; să-ţi poţi manipula stresul; să ai capacitatea de a scăpa de singurătate şi de anxietate socială;

Motivarea personală (exploatarea, utilizarea emoţiilor în mod productiv): să fii mai responsabil; să fii capabil să te concentrezi asupra unei sarcini şi să îţi menţii atenţia asupra ei; să fii mai puţin impulsiv şi mai puţin autocontrolat; să-ţi îmbunătăţeşti scorurile la testele de creaţie (realizare);

Empatia – citirea emoţiilor: să fii în stare să priveşti din perspectiva celuilalt; să înveţi să îi asculţi pe ceilalţi; să îţi îmbunătăţeşti empatia şi sensibilitatea la sentimentele celorlalti;

Dirijarea (conducerea) relaţiilor interpersonale: să-ţi dezvolţi abilităţile de a analiza şi înţelege relaţiile interpersonale; să poţi rezolva conflictele şi să negociezi neînţelegerile; să soluţionezi problemele din relaţiile interpersonale; să fii mai deschis (asertiv, pozitiv) şi abil în comunicare; să fii mai popular şi deschis, prietenos şi implicat în mod echilibrat; să fii mai implicat şi plin de tact (delicat, atent, politicos); să fii prosocial şi să te integrezi armonios în grup; să fii mai cooperant, participant, serviabil, de nădejde, îndatoritor; să fii mai democratic în relaţiile de afaceri, în modul de a te purta cu alţii, în modul de a-i trata.

Abilitatea emoţională va fi foarte utilă în creşterea şi educarea copiilor. Părinţii vor putea să le dezvolte copiilor potenţialul emoţional şi social învăţându-i să adopte şi să-şi dezvolte caracteristicile inteligenţei emoţionale: să-şi identifice sentimentele personale şi să le diferenţieze; să înveţe mult mai mult despre modul cum şi unde se pot exterioriza sentimentele; să-şi dezvolte empatia – abilitatea de a-şi pune sentimentele în acord cu alţii; să citească limbajul trupurilor şi alte aspecte nonverbale, pentru a înţelege comunicarea; să înveţe să asculte; să înveţe să fie constructivi (afirmativi).

Recomandăm: Goleman, Daniel. Inteligenţa emoţională. Bucureşti: Curtea Veche, 2001


Asculta mai multe audio Muzica

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu