marți, 1 noiembrie 2011

Eu şi lumea mea

Acest joc face parte din programul educațional Decizia e a mea (autori Aurora Liiceanu și Andrei Popescu).


Cât sunt de preocupaţi adolescenţii de modul în care gândesc cei din lumea lor?


Jocul de rol care urmează se bazează pe un antrenament al capacităţii de a realiza cum propria persoană este percepută de către alţii. Prin modul de desfăşurare al jocului, se oferă posibilitatea ca fiecare participant să se gândească la propria lui “filosofie”, să-și exprime atitudinile şi să înveţe să le comunice celorlalţi.


Instrucţiunile jocului sunt următoarele: “ Imaginaţi-vă că ne aflăm pe o insulă separată în patru părţi egale, notate cu semnele (+ , + ) ; (+ , - ) ; (- , +) ; (- , -).


Aceste semne indică părerea despre “ eu și lumea în care trăiesc” . Cele patru păreri ar indica următoarele:


(+ , +) eu sunt în regulă, lumea în care trăiesc este în regulă;
(+ , -) eu sunt în regulă, lumea în care trăiesc nu e în regulă;
(- , +) cu mine este ceva în neregulă, însă lumea în care trăiesc este în regulă;
(- , - ) eu nu sunt în regulă dar nici lumea în care trăiesc nu e în regulă.



Insula este divizată în patru părţi şi ţine de fiecare participant să aleagă, pe baza propriilor păreri, în care parte a insulei va dori să trăiască. Fiecare trebuie să se gândească la faptul că nu starea lui de moment, din ziua aceea, este determinantă, ci ceea ce i s-a intâmplat personal în ultimul interval de timp, să zicem în ultimele trei luni.


Se divide spaţiul util (exerciţiului de rol) al clasei în patru spaţii, iar fiecare elev este rugat să decidă unde se “repartizează” singur. Inainte să se pronunţe singur asupra propriului plasament, el va fi supus opiniei grupului, care poate fi organizată prin simplu vot. In consecinţă, fiecare va primi un semnal de la grup și abia apoi se va asocia zonei respective a "insulei".


După ce toţi participanţii s-au repartizat, se fomează patru grupuri. Acestea vor fi invitate să discute, pe parcursul a 4-5 minute despre motivele şi raţiunile care i-a condus pe cei din fiecare grup să aibe o asemenea alegere. Deci, cele patru grupuri, în patru spaţii separate, trebuie să-şi pregătească un punct de vedere comun tuturor celor din grup. Când toate grupurile sunt pregătite, se poate trece la prezentarea opiniilor celor patru grupuri.




NOTA:
După un asemenea joc de rol, adolescenţii pot realiza singuri că modul în care gândesc singuri poate fi şi este influenţat de modul în care gândesc ceilalţi. Lumea personală nu va mai fi privită ca un cerc închis, ca o cetate în plină campanie de apărare, ci ca un cerc deschis care devine, treptat, cât mai larg, pentru a permite cât mai multe contacte interpersonale, cât mai multe schimburi de păreri şi opinii, toate în beneficiul direct al adolescentului. Comunicarea şi securitatea emoţională devin, prin exerciţiul interacţiunii, motoare ale auto-descoperirii eu-lui, prin diferenţe față de ceilalţi, prin constanţă și fidelitate față de sine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu