marți, 22 septembrie 2015

Abordarea creativitatii



Ce inseamna a fi creativ ?
            Nu trebuie sa facem confuzie intre un geniu si o persoana creativa. Creativitatea apare in “ doze” mici la fiecare dintre noi, pentru ca ea poate insemna o asociatie de idei ce da o forma noua unui domeniu de cunoastere epuizat, aplicarea unor idei deja cunoscute in explicarea unor aspecte mai putin elucidate ale naturii etc.
            Cele mai importante aspecte psihologice ale conceptului de creativitate sunt : procesul creativ, produsul creativ si personalitatea creatoare.
·         Procesul creativ. Etapele actului creatiei:
-          sesizarea unei probleme ( stare de indoiala);
-          faza de incubatie ( sentiment de frustrare);
-          iluminarea ( moment de relaxare);
-          verificarea – materializarea ideii intr-un fapt perceptibil si evaluarea acestuia prin     
                            stabilirea gradului in care produsul corespunde criteriilor de origina-
                           litate.
·         Produsul creativ. Criterii de apreciere a produsului creativ :
1. Criteriul originalitatii :
-          noutatea
-          impredictibilitatea – relatia neasteptata dintre lucrurile existente in lumea reala si
                                        obiectul creat;
2. Criteriul conexiunilor – activitate combinatorica;
3. Criteriul nonrationalitatii ( nonrationalitatea corespunde starii incubatiei, care consta
                                                in aglutinarea unor evenimente spontane si necontrolabile
                                                dupa anumite legi aparent autonome.)
·         Personalitatea creatoare.
-          Fluenta de idei- abilitatea de a genera cat mai multe raspunsuri referitoare la o
                                problema data, intr-un timp nelimitat;

-          Flexibilitatea – capacitatea subiectilor de a-si modifica rapid fluxul ideativ in scopul
                                gasirii unor utilizari noi ale unor produse uzuale;
-          Originalitatea – aptitudinea subiectului de a oferi raspunsuri neuzuale la problemele
                                ridicate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu