marți, 13 aprilie 2010

Copilul cu ADHD

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)
Denumiri alternative: ADD, ADHD, Sindrom hiperkinetic

ADHD este o problemă legată de neatenţie, hiperactivitate, impulsivitate sau anumite combinaţii ale acestora. Pentru ca aceste probleme să fie diagnosticate ca ADHD, ele trebuie să depăşească nivelul normal corespunzător vârstei şi dezvoltării copilului.

ADHD afectează performanţele şcolare ale copilului şi relaţiile lui cu alţii. Studiile arată că un procent de 5% din copiii de vârstă şcolară prezintă simptome ADHD.

Copiii cu ADHD au o varietate de nevoi. Unii sunt prea hiperactivi sau neatenţi pentru a funcţiona într-o clasă obişnuită, chiar şi cu medicaţie şi un plan de management al comportamentului. Astfel de copii pot fi plasaţi în clase de educaţie specială pentru toată ziua sau o parte a ei. În unele şcoli, profesorul de educaţie specială colaborează cu profesorul clasei pentru a veni în întâmpinarea nevoilor unice ale copilului. Oricum, cei mai mulţi copii sunt capabili să stea într-o clasă obişnuită.

Copiii cu ADHD adesea necesită condiţii speciale pentru a fi ajutaţi să înveţe. De exemplu, profesorul poate aşeza copilul într-o zonă cu mai puţini distractori, îi poate oferi o arie în care copilul se poate mişca pentru a-şi elibera excesul de energie sau stabileşte un sistem clar de reguli şi de recompensare a comportamentului adecvat. Păstrarea unei imagini pe bancă poate servi ca simbol vizual pentru a-i aminti de comportamentul şcolar corect, cum ar fi ridicarea mâinii în loc de a striga sau a sta pe scaun în loc de a se plimba prin clasă. A-i lăsa copilului mai mult timp la teste poate face diferenţa între reuşită şi eşec, oferindu-i o şansă de a arăta ce a învăţat. Revederea instrucţiunilor sau temelor scrise pe tablă şi chiar listarea cărţilor şi materialelor de care au nevoie pentru o sarcină, pot fi utile pentru copiii dezorganizaţi, neatenţi pentru a-şi termina sarcinile.

Elevii cu ADHD adesea au nevoie să înveţe tehnici de monitorizare şi control al atenţiei şi comportamentului propriu.

Pentru că şcoala cere ca copiii să stea liniştiţi, să-şi aştepte rândul, să fie atenţi şi să-şi rezolve sarcinile nu este o surpriză faptul că mulţi copii cu ADHD au probleme la clasă. Minţile lor sunt capabile să înveţe, dar hiperactivitatea lor şi neatenţia face învăţarea dificilă. Cu o combinaţie potrivită de practici educaţionale, medicaţie şi consiliere, aceste probleme pot fi evitate.

Sugestii pentru părinţi: copilul cu ADHD nu este bolnav, el are o dizabilitate sau o disfuncţie care se va ameliora; evitaţi stigmatizarea copilului; între dumneavoastră şi educatoare/ învăţătoare trebuie să existe o permanentă comunicare constructivă; toată familia trebuie să se implice în educarea copilului, e nevoie de multă răbdare şi colaborare; mediul familial trebuie să fie ordonat (copilul să aibe un orar adecvat, constant); gândiţi-vă că surplusul de energie al copilului valorificat în mod corespunzător se poate transforma într-o calitate- El poate deveni un bun sportiv; încurajaţi copilul pentru cel mai mic progres; recompensaţi orice reuşită a lui; oferiţi-i posibilitatea de a-şi alege recompensa; simptomele ADHD pot fi diminuate prin utilizarea unor medicamente, apelaţi la medicul psihiatru care poate prescrie un tratament corespunzător.

Vă recomandăm materialul Cum îi ajutăm pe copiii cu ADHD?, realizat de către dr. Mădălina Linte, medic specialist psihiatrie pediatrică.

Pentru o vizualizare optimă apasă pe Menu, apoi View Fullscreen (în fereastra de mai jos)!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu