duminică, 23 ianuarie 2011

Autocontrolul comportamental. Diferenţe de gen (2)



Convingeri cu efecte negative (prejudecăţi, stereotipuri) ale părinţilor legate de disciplinarea copiilor

“Bătaia este ruptă din Rai.”

Disciplina şi disciplinarea sunt diferite de pedeapsă. Agresivitatea fizică sau verbală descurajează copiii şi afectează ataşamentul emoţional faţă de părinţi (percepuţi ca un pericol). În locul pedepsei pentru corectarea unui comportament, copiii au nevoie să înveţe care comportamente sunt permise, care nu sunt permise şi de ce anume. Disciplina trebuie să-l ajute pe copil să-şi dezvolte abilităţile de autocontrol şi autoreglaj comportamental.

“Copiii sunt iresponsabili.”

Învăţaţi copiii să-şi dezvolte responsabilitatea prin oferirea de sarcini spre realizare. Asiguraţi-vă însă că următoarele aspecte sunt prezente: copilul înţelege sarcina, acceptă să o realizeze, are abilitatea de a se motiva suficient încât să o facă.

“Copiii încalcă întotdeauna regulile.”

- Formulaţi aşteptările dvs. clar, pe înţelesul copiilor (exprimaţi în termeni comportamentali ce doriţi să facă copilul dvs.)

- Realizaţi diferenţa între regulile negociabile şi cele nenegociabile.

- Implicaţi copiii cât mai mult în stabilirea regulilor negociabile şi a celor nenegociabile.

- Expuneţi regulile cu claritate (ajutaţi copiii să înţeleagă regulile, importanţa lor, condiţiile în care ele se aplică, consecinţele nerespectării lor).

- Asiguraţi-vă că nu impuneţi prea multe reguli (este necesară această regulă? protejează sănătatea, siguranţa copilului sau a altora?).

- Faceţi distincţia între copil şi comportamentul neadecvat al acestuia. Trebuie dezaprobat comportamentul neadecvat şi nu copilul:

“Te rog, strânge-ţi hainele şi pune-le în dulap. Dacă stau aruncate peste tot e greu să găseşti la timp ce ai nevoie şi este şi mai puţin spaţiu disponibil în cameră!”, în loc de: “Ce copil dezordonat şi obraznic eşti! Ai lucrurile împrăştiate peste tot! Strânge-le odată!”

Material preluat din Ghidul „Diferenţe de gen în creşterea şi educarea copiilor. Instrument pentru consilieri şcolari, psihologi şi asistenţi sociali în lucrul cu părinţii
Ghidul a apărut în cadrul proiectului „Voluntariat în sprijinul promovării egalităţii de gen – voluntare şi voluntari promovând egalitatea de gen în liceele bucureştene” derulat de Centrul Parteneriat pentru Egalitate (CPE).
Coordonatoare proiect: Alina Chiriac
Autoare: Domnica Petrovai (coordonatoare), Bogdana Bursuc (coordonatoare), Raluca Anca, Raluca Tătaru, Diana CalenicEchipa de consultanţi: Sabina Botea, Elena Cornescu, Aurelia Grigorescu, Roxana Iatan, Loana Ioniţă, Mihaela Oancea, Daniela Radu, Elena Şpoc, Marcela Marcinschi, Elena Salomia, Aura Stănculescu, Eta Şerbănoiu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu