duminică, 23 ianuarie 2011

Autocontrolul comportamental. Diferenţe de gen (3)



Comportamente negative ale părinţilor care se constituie în bariere în disciplinarea copiilor

"Părinţii nu oferă un model comportamental corespunzător disciplinării copiilor."
Recomandăm părinţilor:

- Oferiţi sugestii pozitive copiilor.

- Evitaţi criticarea copiilor întrucât aceasta poate conduce la scăderea stimei de sine şi la sentimente de neîncredere.

- Apreciaţi copilul pentru realizările şi comportamentele adecvate.

- Fiţi consecvent în aplicarea regulilor şi metodelor de disciplină.

- Respectaţi-vă copiii în mod consecvent şi adecvat, astfel încât să vă permiteţi neînţelegeri atunci când este cazul. Adresaţi-vă copilului în mod politicos: “scuză-mă”, mulţumesc” , “te rog”. Cereţi-vă scuze atunci când greşiţi faţă de copil, nu discutaţi metodele de disciplină ale copilului de faţă cu prietenii lui.

- Asiguraţi copilului intimitatea de care are nevoie.

Bariere de gen, datorate dezvoltării diferenţiate a copiilor, cu impact negativ asupra disciplinării acestora

"Băieţii preiau iniţiativa, planifică şi creează structuri şi reguli proprii."
Recomandăm părinţilor:

Permiteţi băieţilor să emită reguli negociabile care vor fi apoi discutate. Implicaţi băieţii în jocuri care să le permită exercitarea acestei abilităţi.

"Fetele se conformează structurilor şi regulilor stabilite de adulţi."
Recomandăm părinţilor:

Dezvoltaţi abilitatea fetelor de a crea structuri. Implicaţi cât mai mult fetele în sarcini decizionale, de alegere, în stabilirea limitelor propriului comportament etc. (“doreşti să luam masa înainte de a plimba câinele sau după?”).

Bariere de gen în dezvoltarea copiilor datorate mediului fizic şi social

"Există situaţii inedite pentru care copiii nu au învăţat un răspuns comportamental."
Recomandăm părinţilor:

Modelaţi comportamentul copilului prin propriul exemplu comportamental sau ghidaţi-l prin instrucţiuni verbale precise, secvenţiate cât mai detaliat.

Neadaptarea aspectelor ţinând de context la situaţii ţinând de înaintarea în vârstă a copiilor.

Fiţi cât mai flexibil. O serie de reguli sau de proceduri sunt potrivite pentru copiii de vârstă mică. Pe măsură ce cresc, copiii au nevoie de mai multă independenţă şi responsabilizare.


Material preluat din Ghidul „Diferenţe de gen în creşterea şi educarea copiilor. Instrument pentru consilieri şcolari, psihologi şi asistenţi sociali în lucrul cu părinţii”

Ghidul a apărut în cadrul proiectului „Voluntariat în sprijinul promovării egalităţii de gen – voluntare şi voluntari promovând egalitatea de gen în liceele bucureştene” derulat de Centrul Parteneriat pentru Egalitate (CPE).
Coordonatoare proiect: Alina Chiriac

Autoare: Domnica Petrovai (coordonatoare), Bogdana Bursuc (coordonatoare), Raluca Anca, Raluca Tătaru, Diana Calenic
Echipa de consultanţi: Sabina Botea, Elena Cornescu, Aurelia Grigorescu, Roxana Iatan, Loana Ioniţă, Mihaela Oancea, Daniela Radu, Elena Şpoc, Marcela Marcinschi, Elena Salomia, Aura Stănculescu, Eta Şerbănoiu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu