joi, 12 iunie 2014

Câteva sfaturi dacă aveţi un copil hiperactiv sau cu ADHD…



Crearea unui climat de liniştire şi relaxare

Atunci când vă simţiţi exasperaţi şi depăşiţi de comportamentele copilului, nu uitaţi niciodată că toate acestea le face pentru că nu se poate abţine sau că îi este foarte greu să o facă. Toate acestea nu le face pentru a vă scoate pe dumneavoastră din sărite sau să vă pedepsească. Pur şi simplu, îi vine să se mişte şi are nevoie de intervenţia dumneavoastră calmă şi liniştită pentru a se putea reorganiza. Este foarte important să discutaţi cu el despre cum se simte sau cum ar descrie starea lui atunci când începe să alerge sau să se mişte necontrolat. Doar aşa vă apropiaţi de el şi îi arătaţi că vreţi să îl înţelegeţi şi să găsiţi împreună soluţii ce îl pot ajuta în restabilirea controlului.

În momentele "critice" puteţi să apelaţi la tehnica respiratului adânc de 5 ori. Trebuie să îl încurajaţi să îşi spună în minte: "Stop mişcare!" (eventual îi puteţi sugera să îşi imagineze un semafor cu lumina roşie aprinsă), după care să respire adânc (inspiră pe nas şi expiră pe gură) şi să numere până la 5.

O altă tehnică recomandată acasă este masajul de relaxare. Atingerea este important pentru copiii hiperactivi. Este important ca masajul să fie făcut cu mişcări lente şi ample, nu foarte apăsate. În acest fel îl puteţi ajuta să se relaxeze corporal. Masajul poate să cuprindă umerii şi spatele, tâmplele şi fruntea, scalpul. Puteţi folosi masajul tematic şi să călătoriţi prin tot felul de locuri relaxante şi calme: o pădure, o cascadă, pe munte etc. Aşa îl ajutaţi să se relaxeze mental şi reduceţi din agitaţia psihică.

Observarea comportamentelor adecvate

Este posibil ca acest copil special să se obişnuiască cu felul lui de a fi prin atenţia
mare pe care o primeşte de la toţi din jurul lui. Şi-a auzit de atâtea ori numele strigat, a fost de atât de multe ori atenţionat, încât poate ajunge la concluzia greşită că doar aşa poate fi în centrul atenţiei. Este foarte important ca părinţii şi educatorii să nu întărească această convingere prin numeroasele atenţionări negative "Iar vorbeşti? / Încetează! /Dacă mai faci asta, te pedepsesc!". Acestea reprezintă modalităţi prin care copilul primeşte preponderent atenţie negativă şi îşi va întări comportamentele mai puţin plăcute, deoarece va considera că doar aşa va fi băgat în seamă de oamenii mari. Este esenţial să fie ignorate comportamentele neadecvate, mai mult decât să fie subliniate prin atenţionări. Se recomandă lăudarea şi stimularea acelor comportamente potrivite şi adecvate.

Dacă copilul este acasă şi începe să deseneze şi să coloreze, îi puteţi întări acest comportament: "Îmi place să văd ce desenezi, este foarte frumos desenul tău! "; Este aşa de plăcut când fiecare îşi face treaba lui sau ce îi place şi este linişte". Încercaţi să vă apropiaţi cât mai mult de copilul dumneavoastră. La fel de important este să fie lăudat atunci când respectă regulile sociale.

Învăţarea şi exersarea regulilor sociale

Fiind în continuă mişcare, de foarte mult ori, copilului hiperactiv îi este dificil să se adapteze adecvat la cerinţele sociale. Din cauza impulsivităţii se aruncă direct în acţiune, fără a mai evalua sau lua în calcul consecinţele propriilor decizii. De aceea este important să primească suportul părinţilor. Aceşti copii învaţă şi aplică foarte puţin din ceea ce le spunem (teoria post poznă), au nevoie de practică şi exersare concretă a respectivelor situaţii sau reguli sociale pentru a interioriza mai uşor ce au ei de făcut.

Cum îl puteţi învăţa regulile sociale?

Jocul. Gândiţi-vă la situaţii sociale diverse în care copilului dumneavoastră îi este greu sau nu este conştient de efectele comportamentului său. Alegeţi câteva figurine de pluş sau de plastic (omuleţi, animale) şi jucaţi împreună situaţiile respective. Învăţaţi-l prin joc manierele adecvate de interacţiune şi mai ales încurajaţi-l să înţeleagă cum se simt şi celelalte personaje. După ce jucaţi scena respectivă întrebaţi-l dacă i se pare utilă soluţia găsită, dacă lui i-ar plăcea să o încerce acasă sau la şcoală.

Poveştile sociale. Este de preferat să folosiţi poveşti scurte, mai ales la copiii mai mici. Citiţi copilului dumneavoastră o poveste care abordează concepte importante pentru dezvoltarea lui: prietenia, cooperarea, gestionarea emoţiilor neplăcute, onestitatea, etc. După, sau chiar în timpul lecturii, discutaţi cu el despre poveste. Stimulaţi-i gândirea prin întrebări deschise, nu îi oferiţi dumneavoastră răspunsurile sau morala poveştii. Creaţi un dialog care să îl ajute să înţeleagă relaţiile de cauzalitate din poveste, emoţiile personajelor, relaţiile dintre ele. Poveştile sunt o modalitate sigură de a lucra cu copilul dumneavoastră. Deoarece nu este el cel vizat este foarte probabil să fie mai receptiv la învăţăturile poveştii.

Implicarea în activităţi adecvate de descărcare a energiei

Uneori sunt momente când doar activitatea funcţionează. Încercaţi diferite strategii de liniştire şi ele nu funcţionează pentru că el are nevoie să fie în mişcare. În aceste momente este foarte important să îi oferiţi modalităţi de consumare a energiei în scopuri constructive. Când copilul se agită şi nu găseşte singur resursele necesare pentru a se linişti, în acel moment îi puteţi da diferite sarcini: să aducă din bucătărie un pahar, să ştergeţi praful împreună, să aranjaţi jucăriile, să faceţi ordine în dulapul lui etc. Dacă a îndeplinit respectivele sarcini, se poate să i se sublinieze că aceste sarcini l-au ajutat să se liniştească şi că sunteţi mândri de el şi de ajutorul oferit. Deci nu trebuie să îi atragem tot timpul atenţia faţă de cum ar trebui să se comporte. De foarte multe ori el ştie cam ce ar avea de făcut, doar că în situaţia respectivă îi este greu să se abţină.

Încurajarea
Acesta este un pas foarte important în creşterea armonioasă a unui copil hiperactiv. Deseori, prin energia şi impulsivitatea sa, nu este preferatul profesorilor sau adulţilor cu care intră în contact. De aceea are nevoie de încurajarea şi aprobarea dumneavoastră. Deseori, copilul hiperactiv învaţă să se aştepte la reacţii negative din partea celor din jur şi ajunge să îşi contureze o imagine negativă despre sine. Încrederea scăzută în forţele proprii nu face decât să contribuie la accentuarea simptomelor nepotrivite. El are nevoie de încurajare nu doar în momentele în care a reuşit să se controleze şi să gestioneze situaţia, ci mai ales în momentele dificile, când nu s-a putut controla. Este important să îi recunoaşteţi sentimentele şi să îi arătaţi că sunteţi alături de el necondiţionat. Dialogul este esenţial în construirea unei relaţii bazate pe respect, cu copilul dumneavoastră.

Aşadar fiţi activi în viaţa copilului dumneavoastră hiperactiv!

ŞI NU UITAŢI!

Păstrează-ţi simţul umorului. Caută să te bucuri şi nu să te enervezi.
Sărbătoreşte umorul, creativitatea şi pasiunea persoanei hiperactive sau cu ADHD.
Copilul tău este minunat şi unic. Găseşte calea să te vezi ca un părinte terapeut şi nu ca o victimă.
Reţine: copilul hiperactiv sau cu ADHD are doua repere de timp: ACUM şi doar ACUM. Pentru ei nu există viitor şi trecut. DOAR ACUM!
Dacă vrei să înţelegi acţiunile copiilor hiperactivi, întreabă-te : Cum ar trebui să mă comport dacă aş mai avea de trăit doar 4 secunde?
În loc să pedepseşti comportamentul greşit, oferă recompense pentru comportamentul corect. Recompensele trebuie să fie imediate, frecvente, puternice, definite clar şi consistente.
Planifică totul. Anunţă înainte de a face orice schimbare. Discută cu copilul tău ce aşteptări ai. Pune copilul să repete.
Nu te certa, nu fi cicălitor şi nu te aştepta ca înţelepciunea ta să treacă spontan la copilul tău.
Căutaţi să dezamorsați conflictul şi nu să îl amplificaţi. Păstrează-ţi calmul şi în cele mai dificile situaţii.
Dacă aveţi un copil adolescent cu ADHD, negociază şi iar negociază. Părinţii trebuie să dovedească că sunt flexibili. Nu îţi face griji că vei pierde controlul: tu, ca părinte, vei fi cel care va decide întotdeauna unde se termină negocierea şi ce compromisuri accepţi. Reţine:comportamentele negative la persoanele cu ADHD apar din cauză că aceştia îşi pierde controlul şi nu din răutate. Comportamentele negative la persoanele cu ADHD trebuie dezamorsate cu mult calm şi tact.
Să nu uitaţi niciodată: Deşi nu este vina copilului, el va fi singurul care va suporta toate consecinţele.
Nu este o muncă uşoară, ci grea şi de durată.      

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu