luni, 16 iunie 2014

Conduite nepotrivite pentru comunicarea eficienta

Conduite nepotrivite pentru comunicarea eficienta:
      Tendinta de a judeca, de a aproba sau de a nu fi de acord cu parerile interlocutorului. Convingerea unor persoane ca cei din jurul lor nu isi vor imbunatati comportamentul decat daca sunt criticati este o bariera in calea unei comunicari eficiente. Comunicarea poate fi stanjenita de folosirea etichetelor de genul: 'Esti un naiv ca ai facut. '. Aceste etichetari transforma tonul conversatiei intr-unui negativ, consecinta fiind blocarea comunicarii;
      Critica (evaluarea negativa a celeilalte persoane, a atitudinilor sau actiunilor sale): 'Tu esti de vina - esti singurul vinovat pentru dezastrul in care te afli.'
      Etichetarea (folosirea etichetelor in caracterizarea unei persoane): 'Ce prostie! Vorbesti ca o fata!'; 'Esti exact ca toti ceilalti. Toti sunteti niste insensibili.'
      Lauda evaluativa (a evalua in termeni generali o alta persoana, actiunile sau atitudinile ei): 'Intotdeauna ai fost o fata buna! Nu-i asa ca ma vei ajuta la examen? '
      Oferirea de sfaturi (a oferi solutii la problemele celeilalte persoane): 'Daca as fi in locul tau, cu siguranta l-as refuza'; 'Asta-i foarte usor de rezolvat! in primul rand, .'
      Oferirea de solutii este o alta modalitate de a bloca procesul comunicarii, fie direct, prin oferirea de sfaturi sau indirect, prin folosirea intrebarilor intr-un mod agresiv, autoritar sau cu o nota evaluativa;
      Folosirea excesiva sau nepotrivita a intrebarilor (intrebarile inchise sunt de cele mai multe ori bariere in comunicare; se poate raspunde la ele printr-un singur cuvant): 'Cand s-a intamplat asta?'; 'Regreti cele intamplate?'
      A da ordine (a ordona unei alte persoane sa faca ceea ce vrei tu sa faca): 'Fa-ti tema imediat!'; 'De ce? - Pentru ca am spus eu!'
      Amenintari (incercarea de a comanda actiunile celeilalte persoane prin amenintarea ei cu privire la consecintele negative care vor aparea): '0 vei face sau daca nu….; 'Inceteaza imediat, sau ' 'Daca nu faci ce spun cu, atunci'
      Moralizarea (a spune unei alte persoane ce ar trebui sa faca; 'A tine predici' unei alte persoane): 'Trebuie sa-ti ceri scuze de la el.' 'Ar trebui sa '  sau 'ar fi cea mai mare greseala din partea ta sa';
      Abaterea (distragerea de la interesele celeilalte persoane): 'Nu te mai gandi la ce s-a intamplat. Hai sa vorbim despre ceva mai placut.'
      Evitarea abordarii unor probleme importante. Cea mai frecventa metoda de a schimba cursul conversatiei de la preocuparile celeilalte persoane la propriile preocupari este folosirea tacticii devierii, abaterii - 'mai bine sa vorbim despre ';
       Argumentarea logica impusa (incercarea de a convinge cealalta persoana prin argumentare logica sau dovezi logice, fara a tine cont de factorii emotionali implicati): 'Uite cum stau lucrurile; daca nu ai fi cumparat X, ai fi putut merge vara asta la mare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu