marți, 5 iulie 2016

Tulburări comportamentale la copii



Scopul  problemelor  comportamentale il  reprezinta,  de  obicei, atragerea atentiei. 

Probleme comportamentale la copii:

1. Absenta
- este un comportament evitativ, defensiv
- apare in situatii concrete: lucrari de control, conflicte (cu profesorii sau colegii) etc.
Cauze:
- se schimba in functie de varsta
- la cei mici apare „fobia de scoala" (fobia: frica cu o anumita cauza). Poate fi legat de anumite situatii scolare sau de drumul intre casa si scoala
- la puberi si adolescenti poate fi cauzata de atitudinea profesorului, de conflictele cu colegii si profesorii,existenta unei gasti din afara scolii, care are un impact negativ asupra copilului
- familia, care considera ca a invata este extrem de important si sentimentul de iubire este conditionat de notele bune.

Cum poate fi detectata?
- copilul este adus la scoala de parinti si plange la despartire, nu vrea sub nici o forma sa intre in scoala (in cazul scolarului mic)
- anxietate in timpul rezolvarii exercitiilor de scoala
- simptome corporale: durere de cap, durere de stomac, disturbatii de alimentatie sau de somn
- pasivitate
- simptome de frica cand se apropie de scoala (palpitatii, respiratie grea, transpiratie).

2. Furturi mai mici
Cauze:
- lipsa de atentie sau de iubire din partea parintilor, lipsa acceptarii individualitatii copilului.
Posibilitati de tratament:
- formarea sau cresterea responsabilitatii (ex. primeste o anumita suma de bani pentru o saptamana, pe care el trebuie sa o gestioneze - e bine daca parintele stie la ce a cheltuit copilul banii, dar intrebarile sa nu ia forma unei interogari)
- consiliere sau psihoterapie familiala.

3. Vandalism
- manifestari agresive specifice - fata de obiecte, proprietati.
Caracteristicile persoanei care manifesta comportament vandal:
- autocontrol scazut
- lipsa stimei de sine
- toleranta scazuta la frustrare.
Cauze:
- revolta fata de sistemul scolar
- copilul nu se simte bine la scoala respectiva.

4. Agresivitate
Forme:
- verbala: injuraturi
- corporala: vatamare corporala
- pasiva: nu face o anumita tema, nu raspunde la intrebari din suparare - negativism.
Cauze:
- manifestarea emotiilor negative, descarcarea tensiunii
- necesitatea de a-i domina pe altii
-comportamente agresive invatate din cadrul familial, televiziune (filme violente), prieteni
- presiunea grupului
- lipsa atentiei si al respectului
- stima de sine scazuta
- abuz fizic sau emotional in timpul copilariei.
Semne de avertizare:
- desene sau compuneri cu continut agresiv
- amenintari la adresa celorlalti
- manifestari agresive prealabile
- agresarea animalelor
- netolerarea criticii din partea celorlalti
- factori de stres din sfera familiei: educare inconsecventa, lipsa suportului emotional, modele agresive.
Posibilitati de rezolvare a problemei:
- formarea unei relatii care se bazeaza pe incredere
- laudarea, recompensarea si incurajarea copilului - formarea unei stime de sine pozitiva
- cunoasterea cercurilor de prieteni a copilului
- asigurarea unui model coraspunzator
- introducerea si pastrarea unor reguli punctual definite
- urmarirea jocurilor jucate pe calculator si a filmelor vazute la televizor.







Anxietate

Apare  la  nivel  somatic  (tremuraturi,  palpitatii),  comportamental  (evitarea  situatiilor  care  cauzeaza anxietate), emotional (hipersensibilitate). In urma anxietatii pot aparea tulburari comportamentale. Daca este foarte exagerata impiedica adaptarea.
Anxietate de performanta
- apar tulburari de comportament la scoala
- apare la orice nivel de inteligenta:
1.  in  cazul  inteligentei  obisnuite  anxietatea  reprezinta  baraj,  obstacol,  conduce  la  scaderea  notelor impiedicand performanta
2.  in cazul  inteligentei  crescute copilul  invata prea mult, este  suprasolicitat, de aceea de multe ori este obosit, iar la situatii neasteptate are performanta scazuta
- are stima de sine negativa, se subevalueaza
- in cazul exercitiilor, provocarilor nu performanta il motiveaza ci dorinta de a evita esecul
-  in  cazuri  severe  este  asociat  si  cu  simptome  somatice:  dureri  de  cap,  sentiment de  voma,  dureri  de stomac, rosul unghiilor.
Posibilitati de tratament:
- cautarea profesionistului (psiholog, psihoterapeut, consilier)
-  in  cele  mai  multe  cazuri  numai  o  ameliorare  a  situatiei  este  posibila,  neputand  schimba  intreaga personalitate
- inducerea unor exercitii de relaxare, de imaginare
- incetarea evaluarii copilul pe baza performantelor scolare .
Anxietate generalizata
- este prezenta continuu.
Caracteristici:
- stima de sine scazuta
- dubii permanente legate de competentele sale
- neliniste permanenta, nevoia de consolare permanenta
- simptome somatice permanent prezente: dureri de cap, de stomac, sentiment de voma, transpiratie.
Aparitie:
-  la  familii unde  iubirea este conditionata de performanta buna, de comportament bun (ex. "Daca nu te comporti bine / nu ai note bune, nu te iubesc").
Posibilitati de tratare:
- profesionisti
- exercitii de relaxare
- cazurile mai usoare se remediaza total.
Ce poate sa faca un parinte?
- sa aiba expectante reale fata de copil (avand in vedere capacitatile copilului) - sa evalueze corect necesitatile copilului
- atitudine pozitiva fata de copil
- sa asigure un mediu de siguranta
- sa nu descarce tensiunea proprie asupra copilului
- sa stabileasca si sa mentina o relatie empatica, de acceptare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu