duminică, 7 martie 2010

Responsabilitate

Recomandăm: George R. Walther. Influenţa limbajului pozitiv – Stăpâneşte puterea limbajului pozitiv, limbajul succesului. Bucureşti: Curtea Veche, 2008
50 de expresii ale limbajului pozitiv (continuare…)

4. CEI CARE FOLOSESC UN LIMBAJ POZITIV... ÎŞI ASUMĂ RESPONSABILITATEA

24. Aveţi grijă pe cine arătaţi cu degetul!
Atenţie la degetul arătător! Ori de câte ori vă auziţi (sau vă vedeţi) dând vina pe altcineva sau susţinând că un lucru este responsabilitatea altcuiva, concentraţi-vă asupra celor trei degete care arată spre dumneavoastră. În loc să spuneţi: „Mă superi atunci când...", spuneţi: „Mă simt supărat când..."

25. Folosiţi timpul pe care-l aveţi la dispoziţie
Renunţaţi la expresiile care sugerează că nu aveţi nici un control asupra timpului dumneavoastră — că nu aveţi destul timp. Asumaţi-vă responsabilitatea prin limbajul dumneavoastră. În loc să spuneţi: „Pur şi simplu nu pot să fac faţă; n-am destul timp", spuneţi: „Mă voi descurca, dacă-mi gestionez timpul şi renunţ la proiectele mai puţin urgente."

26. Nu contează ce vi se întâmplă, ci cum reacţionaţi la aceasta
Asumaţi-vă responsabilitatea faţă de situaţia dumneavoastră din prezent şi luaţi decizia să mergeţi înainte, în loc să vă risipiţi energia dând vina pe situaţia curentă sau pe împrejurările din trecut. În loc să spuneţi: „N-am ce să fac; nu e vina mea", spuneţi: „Este reponsabilitatea mea să schimb lucrurile."

27. Poţi conta pe mine
Chiar dacă s-ar putea să nu fiţi persoana care se va ocupa personal de o anumită sarcină, asumaţi-vă responsabilitatea atunci când vă oferiţi să ajutaţi pe cineva. În loc să spuneţi: „Nu este domeniul meu. Va trebui să găsiţi pe altcineva care să vă ajute”, spuneţi: „Ca să vă ajut, voi transmite mesajul dumneavoastră la departamentul potrivit.”

28. Alegeţi să pierdeţi?
Evitaţi limbajul „victimei”; recunoaşteţi că sunteţi responsabil, folosind cuvântul „aleg”. Când nu sunteţi mulţumit de felul cum stau lucrurile, alegeţi să le schimbaţi. In loc să spuneţi: „Nu pot schimba lucrurile. Nu e vina mea că am ajuns aici”, spuneţi: „Aleg să fac tot ce pot în această situaţie.”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu