Legislație în vigoare: Ordinul 3124/2017 și Ordinul 5805/2016 - reglementează
procedurile de evaluare adecvate pentru depistarea tulburărilor de învăţare (dislexie, disgrafie şi discalculie) ale
elevilor, precum şi tipul de intervenţie pentru asigurarea învăţării
individualizate şi personalizate în cazul acestora.
Beneficiarii acestor reglementări sunt elevii înscrişi
în sistemul de învăţământ preuniversitar, depistaţi cu tulburări de
învăţare.
Evaluarea capacităţii de învăţare în vederea
depistării tulburărilor de învăţare este realizată de către specialişti.
În înţelesul acestei problematici, termenii şi
expresiile utilizate au următoarele semnificaţii:
a) tulburări de învăţare, denumite în continuare tulburări specifice de învăţare (TSI) -
desemnează un grup eterogen de tulburări ce afectează procesul tipic de
achiziţie a abilităţilor şcolare (de citire, exprimare în scris şi matematice):
dislexie, disgrafie (inclusiv disortografia), discalculie.
Aceasta nu este o consecinţă a lipsei
oportunităţilor de învăţare sau a lipsei motivaţiei pentru învăţare, nu este
rezultatul unei dizabilităţi intelectuale, a unui intelect liminar, deficit
senzorial (de exemplu, auditiv, vizual, motor), a tulburărilor afective şi
emoţionale de natură psihiatrică, a altor tulburări de (neuro) dezvoltare (de
exemplu, TSA - tulburări de spectru autist, ADHD - tulburarea de deficit de
atenţie şi hiperactivitate) şi nu este cauzată de nicio formă de traumă
cerebrală sau maladie de achiziţie.
Dislexia, disgrafia şi
discalculia pot apărea izolat sau se pot asocia.
Acestea reprezintă o
tulburare de origine biologică, nefiind o consecinţă a absenţei oportunităţilor
de învăţare, a existenţei unor condiţii incapacitante sau a unor condiţii
defavorabile învăţării;
b) dislexia este o tulburare specifică a abilităţilor de
citire (în privinţa corectitudinii, fluenţei, comprehensiunii), care nu sunt
dezvoltate la nivelul aşteptat prin raportare la nivelul de dezvoltare
intelectuală, nivelul de şcolarizare şi vârsta persoanei;
c) disgrafia cuprinde toate formele de perturbări ale
procesului tipic de achiziţie a exprimării în scris (erori la nivelul
literelor, erori sintactice şi erori de punctuaţie, organizarea grafică a
paragrafelor);
d) discalculia este o tulburare specifică de învăţare care se
exprimă prin perturbări ale procesului tipic de achiziţie a abilităţilor
matematice (simţ numeric, memorarea tablei adunării şi înmulţirii, calcul
corect sau fluent, raţionament matematic acurat);
e) risc de dezvoltare a tulburărilor specifice de
învăţare - prezenţa unor semne, în preşcolaritate şi debutul micii şcolarităţi,
care să indice posibilitatea dezvoltării unor tulburări specifice de învăţare.
Indicatorii sunt reprezentaţi de anumite deficite/disfuncţii la nivelul unor
abilităţi considerate preachiziţii ale citit-scrisului, numeraţiei şi
calculului matematic. Indicatorii riscului de dezvoltare a acestor tulburări
pot fi observabili în diferite domenii: limbaj (expresiv, la nivel de
vocabular, complexitate morfosintactică, pragmatică, articulare; receptiv, sub
aspectul percepţiei sau înţelegerii vorbirii, inclusiv al procesărilor
fonologice; dislalia prelungită, persistentă), motor (coordonare, mişcări
grosiere şi fine, echilibru, coordonare oculomotorie, grafomotorie), psihomotor
(ritm, schemă corporală, orientare spaţiotemporală, inclusiv lateralitate),
cognitiv (atenţie, percepţie, memorie vizuală sau auditivă, memorie de lucru
sau de lungă durată, învăţare intermodală, operaţii cognitive);
f) dificultăţile de învăţare desemnează o categorie de
cerinţe educaţionale speciale (CES) ca urmare a intervenţiei unor factori
extrinseci (şcolari, familiali, sociali), dar şi a unor factori intrinseci
psihoafectivi. Dificultăţile de învăţare pot fi remediate şi, de cele mai multe
ori, se exprimă sub forma unor întârzieri şi nu a unor perturbări ale
procesului tipic de achiziţie. Dificultăţi de învăţare pot apărea şi secundar
unui nivel intelectual liminar, prezenţei deficienţelor senzoriale, prezenţei
ADHD, tulburărilor emoţionale severe, bilingvism;
g) adaptarea curriculară - orice măsură prin care
se accesibilizează curriculumul naţional în raport cu nevoile
speciale/cerinţele educaţionale speciale ale elevilor. În acest context se pot
stabili mai multe niveluri de adaptare, de la adaptarea contextului fizic, a
metodelor de predare şi până la adaptarea conţinuturilor şi a cerinţelor
curriculare;
h) augmentarea curriculară - presupune îmbogăţirea
standardelor curriculare cu strategii de procesare executivă care facilitează
achiziţia şi generalizarea informaţiei. Metodele de augmentare a curriculumului
includ: strategii de învăţare sau cognitive, strategii de învăţare orientate pe
elev, strategii de stimulare a autodeterminării. Modificarea curriculumului
presupune ca echipa implicată în elaborarea planului educaţional personalizat
(PEP) să adauge în conţinutul formal al curriculumului elevului ceea ce nu se
află în curriculumul general;
i) grad de severitate - un specificator al TSI
care cuprinde trei grade (uşor, moderat şi sever) şi care indică nivelul de
extindere a tulburării de învăţare în raport cu abilităţile şcolare afectate şi
cu nivelul de intensitate a sprijinului necesar;
j) evaluare adaptată - diferenţiere care se realizează la nivelul
practicilor de evaluare pedagogică a elevilor, pentru a răspunde cerinţelor
educaţionale speciale ale acestora. Evaluarea pedagogică adaptată comportă mai
multe niveluri, de la flexibilitatea pedagogică la acomodarea şi modificarea de
substanţă a conţinutului evaluării, niveluri care se vor stabili în urma unei
evaluări a nevoilor educaţionale speciale ale elevului. Adaptarea evaluării, în
raport cu nivelul la care se produce, poate fi realizată de către cadrul
didactic de la clasă (dacă este vorba de flexibilitate pedagogică sau adaptare)
sau de către echipa multidisciplinară care se ocupă de caz (prin intermediul
unui plan educaţional personalizat). Evaluarea adaptată se face în raport cu
gradul de severitate al TSI, cu gradul de afectare a unei abilităţi sau a mai
multor abilităţi şcolare;
k) terapii specifice - demersuri prin care abilităţile şcolare
afectate, fie direct, fie prin prisma caracteristicilor psihologice care susţin
învăţarea sunt reabilitate. Acestea includ, dar nu se limitează la: terapie
logopedică, terapie psihomotorie, terapie psihologică, terapie educaţională de
stimulare cognitivă, terapie ocupaţională;
l) măsuri compensatorii - strategii de adaptare
curriculară instrucţională care îi vor permite elevului să compenseze, din
punct de vedere funcţional, carenţele determinate de prezenţa tulburării
specifice de învăţare. Cuprind măsuri, materiale adaptate, tehnologii asistive.
Aceste măsuri şi instrumente de adaptare instrucţională respectă principiul
egalităţii de şanse, astfel încât elevul cu TSI să participe autonom la
activitatea instructiv-educativă;
m) instrumente compensatorii - instrumente didactice şi
tehnologice care substituie sau facilitează performanţa în condiţiile
existenţei unei abilităţi deficitare. Instrumentele compensatorii absolvă
elevul cu TSI de o prestaţie care devine dificilă din cauza tulburării, fără să
îi faciliteze, din punct de vedere cognitiv, sarcina de lucru. Utilizarea unor
asemenea instrumente nu se realizează la nivelul întregii clase. Cadrele
didactice, pe baza indicaţiilor psihologului clinician/profesorului de
sprijin/profesorului psihopedagog/logopedului/profesorului consilier şcolar,
permit utilizarea acestor instrumente doar elevilor cu TSI;
n) măsurile de dispensare
sunt intervenţii care permit elevului să nu realizeze anumite activităţi care,
din cauza tulburării specifice de învăţare, devin extrem de dificile şi care nu
îmbunătăţesc procesul de învăţare.
Intervenţia în cazul elevilor cu TSI
Elevii cu TSI sunt integraţi în învăţământul
de masă.
Planului
educaţional personalizat (PEP), la care va avea acces elevul în şcoală şi
obiectivele specifice de intervenţie psihopedagogică în cadrul şi în afara
şcolii, cuprinde:
a) datele
personale ale elevului;
b) tipologia
tulburării (conform diagnosticului);
c) recomandări
cu privire la intervenţia individualizată şi personalizată;
d) instrumente
compensatorii utilizate;
e) măsuri
de dispensare adoptate;
f) forme
de evaluare/verificare personalizate pe parcursul semestrelor şi la evaluările
naţionale/bacalaureat.
Obligaţia de
a adapta procesul educativ-formativ la nevoile elevului cu TSI revine unităţii
de învăţământ, doar pentru elevii pentru care a fost depus certificatul de orientare şcolară şi profesională.
Cu acordul
prealabil al consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ şi la
recomandarea specialistului, pentru fiecare caz în parte, elevii cu tulburări
specifice de învăţare pot folosi materiale sau instrumente compensatorii,
inclusiv tehnologii asistive şi de acces, şi vor beneficia de evaluare adaptată
pe parcursul semestrelor.
Măsurile compensatorii care se pot asigura
elevilor cu TSI sunt:
a) computer/tabletă
cu sofware - sintetizator vocal, care transformă tema de citire într-o temă de
ascultare;
b) aparat
de înregistrare care permite elevului să îşi completeze notiţele în timpul
lecţiei (tabletă, reportofon etc.), cu respectarea prevederilor legale în
vigoare;
c) hărţi
mentale, mape conceptuale ale unităţii de studiu;
d) manuale
şi cărţi în format digital (audio-book);
e) dicţionare,
vocabulare digitale;
f) tabele
cu: lunile anului, anotimpurile, zilele săptămânii, alfabetul, formule,
definiţii etc.;
g) texte
cu imagini, sinteze, scheme;
h) prezenţa
cadrului didactic care să citească itemii textului din manual, sarcinile de
rezolvat, chestionarele cu răspunsuri multiple;
i) computer
cu program de scriere video, cu corector ortografic, care permite realizarea
unor texte suficient de corecte fără un efort suplimentar de recitire şi de
corectare a eventualelor greşeli;
j) sofware
pentru realizarea hărţilor mentale, mape conceptuale;
k) fotocopii
adecvate ale unităţii de studiu;
l) dicţionar
digital (sub formă de tabletă sau pe computer);
m) calculator
care să faciliteze operaţiile de calcul;
n) alte
instrumente tehnologice mai puţin evoluate, cum ar fi tabela pitagoreică, de
măsuri, tabel cu formule matematice, scheme conceptuale etc.;
n) altele, la decizia cadrului
didactic.
Măsurile
de dispensare care se pot asigura elevilor cu TSI sunt:
a) dispensarea
cititului cu voce tare în faţa clasei;
b) dispensarea
citirii autonome a unor texte a căror lungime şi complexitate nu sunt
compatibile cu nivelul de abilitate al copilului;
c) cantitatea
excesivă de teme pentru acasă;
d) memorarea
poeziilor, formulelor, tabelelor, definiţiilor;
e) dispensarea
studierii limbilor străine în forma scrisă sau citită;
f) efectuarea
mai multor teste/evaluări la puţină vreme unele după altele;
g) dispensarea
scrierii rapide după dictare;
h) dispensarea
luării de notiţe scrise;
i) dispensarea
copierii de pe tablă, recopierea textelor;
j) dispensarea
respectării timpilor pentru realizarea sarcinilor de lucru în scris;
k) scrierea
de mână a temelor pentru acasă pentru cazurile severe de disgrafie (se acceptă
scrierea pe calculator sau transcriere de către părinte.);
l) dispensarea
memorării tablei înmulţirii;
m) dispensarea
copierii textelor (de exemplu, probleme matematice) de pe tablă sau manuale -
compensare cu texte pregătite anticipat, printate şi lipite pe caiete (sau
lucru direct pe fişe);
o) altele, la decizia cadrului
didactic.
Evaluarea
elevilor cu TSI se adaptează în funcţie de evoluţia particulară a acestora.
Recomandări de evaluare adaptată în raport cu gradul
de severitate al TSI:
a) TSI
uşoară - abordare prin prisma flexibilităţii pedagogice, adaptări minimale ale
instrumentelor şi modalităţilor de evaluare;
b) TSI
moderată - adaptări care sunt concordante cu adaptările curriculare pe care le
reclamă nevoile educaţionale ale elevului şi care sunt specifice
tipului/tipurilor de abilitate şcolară perturbată/perturbate;
c) TSI
severă - adaptări şi modificări ample, care reclamă un proces decizional
complex cu mai mulţi factori de decizie. Decizia este luată în echipă
multidisciplinară cu un profesor psihopedagog/de sprijin care să realizeze
managementul cazului, împreună cu profesorul de la clasă.
Recomandarea pentru un anumit tip de evaluare
nu va exclude punerea în lucru de către cadrul didactic de la clasă şi a altor
tipuri de evaluare adaptată.
Evaluarea
adaptată este asigurată pe parcursul semestrelor astfel:
a) testele
şi verificările se anunţă cu cel puţin 24 de ore înainte;
b) se
asigură timp suplimentar (30-60 de minute) pentru execuţia probelor sau se
asigură verificări cu mai puţine cerinţe;
c) se
introduc probe informatizate;
d) se
asigură citirea cu voce tare de către profesor a sarcinilor de efectuat în
timpul verificărilor. Subiectele se citesc pe rând, în ordinea în care se
elaborează lucrarea;
e) se
asigură folosirea instrumentelor compensatorii atât la probele scrise, cât şi
la cele orale;
f) se
vor prevedea verificări orale ca alternativă la cele scrise (mai cu seamă la
limbile străine);
g) în
notarea la probele orale se va ţine cont de capacităţile lexicale şi expresive
ale elevului;
h) în
funcţie de situaţie, evaluările vor fi concepute astfel încât să limiteze
scrisul (de exemplu, exerciţii cu spaţiu de completat, exerciţii de bifat, unit
etc.);
i) la
notarea/evaluarea testelor scrise se va ţine cont de conţinut, nu de formă;
j) se
asigură folosirea calculatorului de buzunar/birou, tablă pitagoreică sau tabele
cu formule.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu