duminică, 18 octombrie 2015
luni, 12 octombrie 2015
Grupul de discutii pentru parinti "Copilul meu incepe scoala"
Azi la cel de-al treilea Grup de discutii adresat parintilor elevilor din clasele pregatitoare am dezbatut tema: Comportamente
pozitive / dezirabile
- Invatare de comportamente pozitive/dezirabile.
- De ce nu functioneaza metodele pe care le aplicam? (informatia,
feedback-ul negativ)
- Disciplinarea = metoda de invatare de
comportamente dezirabile
- !!! PASUL 1: dezvoltarea încrederii în sine a
copilului
- Principiile invatarii unui comportament:
1. Disciplinarea
înseamnă focalizarea pe comportament şi nu pe persoană.
2. Disciplinarea
înseamnă învăţarea unor comportamente (imitarea si observarea celorlalti,
exercitiu)
3. Disciplinarea
înseamnă focalizarea pe aspectele pozitive ale unui comportament. (concret,
intariri/recompensa, pedeapsa doar stopeaza cmp, nu il invata cmp pozitive)
- PREVENIREA problemelor comportamentale
- Cum reactionam cand copilul are un
cmp problematic?
- Cum incurajam comportamentele
pozitive?
- Alternative de disciplinare
sâmbătă, 10 octombrie 2015
Disciplina pozitiva
DISCIPLINA POZITIVĂ înseamnă:
Ø
A recompensa un comportament bun. Pentru că recompensele sunt constructive, încurajează
eforturile viitoare. Pedeapsa este distructivă – îi umileşte pe copii şi îi
face să se simtă neputincioşi.
Ø
A încuraja auto-disciplina şi respectul pentru ceilalţi. Pentru că cei mici trebuie să devină nişte persoane care
ştiu să se comporte frumos, chiar şi atunci când nu există cineva care să le
spună ce au de făcut.
Ø
A stabili limite realiste în funcţie de vârsta şi stadiul
de dezvoltare. Pentru că, pe
măsură ce copiii cresc, aşteptările noastre se schimbă.
Ø
A fi noi înşine un bun exemplu. Pentru că cei mici observă întotdeauna mai uşor cum
suntem şi ce facem noi şi nu ceea ce spunem.
Ø
A încuraja şi nu a da ordine şi instrucţiuni. Pentru că „fă ce ţi-am spus!” nu îl învaţă nimic pe
copil, iar data viitoare va proceda la fel. Disciplina pozitivă înseamnă a explica de ce.
Ø
A fi constant – când spunem „nu” înseamnă „nu”. Pentru că cei mici au nevoie să ştie care le este locul
şi este foarte important să ştie că vorbim serios de fiecare dată.
Ø
A lăuda, a aprecia şi a acorda atenţie. Pentru că dacă cei mici sunt obişnuiţi să capete atenţia
noastră dacă se poartă frumos, atunci nu vor mai fi nevoiţi să ne atragă
atenţia prin comportamente inadecvate.
Ø
A dezvolta sentimentul respectului de sine. A certa copilul, a-l face să se ruşineze, a-l umili sau
răni poate duce la instituirea unui comportament chiar mai rău decât cel
anterior. Atenţia, lauda şi aprobarea construiesc sentimentul respectului de sine
iar un copil care se simte preţuit se va comporta frumos în continuare.
Sursa: Salvati Copiii
luni, 5 octombrie 2015
Cum ajutăm un elev îndoliat? – 16 sfaturi pentru profesori
Ce pot face profesorii, diriginții și consilierii școlari
pentru elevii care au pierdut recent un membru al familiei sau un
prieten:
1. Luați în calcul faptul că doliul afectează elevii în plan emoțional, social, comportamental, cognitiv, academic și spiritual ;
2. Stabiliți un contact personal cu familia elevului ;
3. Aveți în vedere că pentru mulți tineri școala oferă o pauză de la durere, comparativ cu atmosfera din familie. Obiceiurile de la școală pot reda un sens de normalitate vieții; Elevii încă își doresc să fie copii și că școala oferă șanse de joacă, râs, de a cânta și a ieși cu prietenii fără a te simți vinovat ;
4. Înainte de a le transmite colegilor de clasă informația despre pierderea unui membru al familiei al unui anumit elev, intrebați elevul în privința informației pe care este dispus să o divulge...
Continuarea articolului AICI http://planurideviitor.ro/category/in-scoli/
1. Luați în calcul faptul că doliul afectează elevii în plan emoțional, social, comportamental, cognitiv, academic și spiritual ;
2. Stabiliți un contact personal cu familia elevului ;
3. Aveți în vedere că pentru mulți tineri școala oferă o pauză de la durere, comparativ cu atmosfera din familie. Obiceiurile de la școală pot reda un sens de normalitate vieții; Elevii încă își doresc să fie copii și că școala oferă șanse de joacă, râs, de a cânta și a ieși cu prietenii fără a te simți vinovat ;
4. Înainte de a le transmite colegilor de clasă informația despre pierderea unui membru al familiei al unui anumit elev, intrebați elevul în privința informației pe care este dispus să o divulge...
Continuarea articolului AICI http://planurideviitor.ro/category/in-scoli/
miercuri, 30 septembrie 2015
Aduc o scrisoare pentru ....
Pregãtirea: Scaune mai puţine decât
numãrul participanţilor
Timp: 5-10 minute
Mărimea grupului: 20-30
Instrucţiuni
1. Se aseaza
scaunele în formă de cerc.
2.
Participanţii stau pe scaune. Un jucator (postasul) sta în mijloc.
3. Postasul spune: “Aduc o scrisoare pentru aceia ce. . . poartã
ochelari (au fãcut un duş în dimineaţa aceea. . . , poartă pantaloni. . . ,
pentru aceia care poartă ceas, sau orice, în funcţie de imaginaţia lui. )
4. Toti cei
care poarta ochelari trebuie să schimbe scaunele, in timp ce persoana din mijloc
foloseşte aceasta oportunitate ca sa se aseze.
5. Persoana
ramasa fara scaun continua jocul (aduce altă scrisoare).
Axa vietii
Acest instrument este adesea folosit atât
în terapie cât şi în activităţile de cunoaştere şi autocunoaştere.
El mai poate fi numit şi punctul de plecare în activităţile de cunoaştere şi autocunoaştere.
El mai poate fi numit şi punctul de plecare în activităţile de cunoaştere şi autocunoaştere.
Tehnica:
Se împarte o coală de hârtie în două,
prin trasarea unei axe verticale.
La unul din capete se scrie data naşterii,
iar la celălalt anul curent.
Se împarte axa pe intervale de 5 ani între cele
două capete.
Li se cere elevilor să îşi amintească evenimentele mai importante
din viaţa lor şi să le noteze, aşezându-le în ordine cronologică pe axă.
Etichete:
Cabinet de consiliere psihopedagogică,
jocuri
METODA FRISCO
Prin metoda Frisco participanţii trebuie să
interpreteze un rol specific, care să acopere o anumită dimensiune a
personalităţii, abordând o problemă din mai multe perspective. Astfel, membrii
grupului vor trebui să joace, fiecare, pe rând, rolul consevatoristului, rolul exuberantului, rolul pesimistului şi rolul
optimistului. Metoda a fost propusă de echipa de cercetare Four
boys of Frisco (cei patru băieţi din San Francisco), iar scopul ei este de
a identifica problemele complexe şi dificile şi de a le rezolva pe căi simple şi
eficiente. Metoda Frisco are la bază brainstorming-ul regizat şi solicită din
partea elevilor capacităţi empatice, spirit critic, importantă fiind stimularea
gândirii, a imaginaţiei şi a creativităţii.
Etapele metodei Frisco:
1. Etapa punerii problemei: profesorul sau elevii/studenţii
sesizează o situaţie problemă şi a propun spre analiză;
2. Etapa organizării colectivului: se stabilesc rolurile: conservatorul,
exuberantul, pesimistul, optimistul şi cine le joacă. Rolurile pot fi
abordate individual sau, în cazul colectivelor numeroase, acelaşi rol poate fi
jucat de mai multi participanţi concomitent, aceştia formând o echipă.
3. Etapa dezbaterii colective: fiecare interpretează rolul ales
şi-şi susţine punctul de
vedere în acord cu acesta. Cel
care joacă rolul de este conservator are sarcina de a aprecia meritele
soluţiilor vechi, pronunţându-se pentru menţinerea lor, fără a exclude însă
posibilitatea unor eventuale îmbunătăţiri.
Exuberantul priveşte către viitor şi emite idei aparent
imposibil de aplicat în practică, asigurând astfel un cadru imaginativ-creativ,
inovator şi stimulându-i şi pe ceilalţi participanţi să privească astfel
lucrurile. Se bazează pe un fenomen de contagiune.
Pesimistul este cel care nu are o părere bună despre ce se
discută, cenzurând ideile şi soluţiile iniţiale propuse. El relevă aspectele
nefaste ale oricăror îmbunătăţiri.
Optimistul
luminează umbra lăsată de pesimist, îmbărbătând participanţii să privească
lucrurile dintr-o perspectivă reală, concretă şi realizabilă. El găseşte fundamentări
realiste şi posibilităţile de realizare a soluţiilor propuse de către exuberant,
stimulând participanţii să gândească pozitiv.
4. Etapa sistematizării ideilor emise şi a concluzionării asupra
soluţiilor găsite.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)