Ora de
consiliere… la cls 8
(activitate preluată din
lucrarea Drept la ţintă/Ghid de dirigenţie şi consiliere educaţională. Coord.
Marcela Claudia Călineci; Crina David, Florentina Marcinschi, Alina Mihaela
Munteanu, Ioana Şandru . Bucureşti: Educaţia 2000+, 2008)
Scenariul activităţii:
1. Introducere în subiect
Se citeşte textul următor (o pagină din jurnalul
unui adolescent):
Dragă
jurnal, astăzi m-am trezit devreme. Am de studiat, de învăţat mult la română.
Sunt obosit şi încep să nu dau randament. Mai sunt două luni până la examen şi
parcă timpul mă strânge ca o menghină. Nesiguranţa pune stăpânire pe mine:
oricât de mult aş învăţa, simt că nu ştiu nimic. Cred că acestea sunt simptome
de om stresat. Am dureri de cap deseori şi nu mă pot concentra. Mi-e teamă.
Oare ce se va întâmpla?
Se notează pe o coală de flipchart indiciile care
amintesc despre examen.
2.
Brainstorming: Stres
Se asociază stresul cu diverse culori, forme
geometrice, acţiuni, mirosuri sau obiecte. Se desenează metafore despre stres.
Se comentează exemplele.
3.
Factorii
care declanşează stresul dinaintea examenului. Activitatea „Cărămizile stresului” (desenul unui
zid de cărămidă)
Se scrie pe post-it- uri ceea ce provoacă starea
de stres înaintea unui examen. Se aşează post-it-ul în „cărămizile zidului”.
Se dă un titlu zidului.
Se organizează răspunsurile elevilor urmărind: cauze
ce ţin de organizarea învăţării, managementul timpului, managementul emoţiilor,
suportul afectiv al familiei, alte cauze.
4.
Consecinţele stresului pentru sănătatea
voastră
Fişă de lucru: Elevii identifică consecinţele
stresului provocat de examen.
Se organizează informaţiile:
-
Simptome
fizice: …………………………………………………………………………………. (ex: insomnie, dureri de cap, dureri
musculare etc)
-
Simptome
psihice: ……………………………………………………………………………….. (ex: frustrare, anxietate, depresie
etc)
-
Simptome
comportamentale: ………………………………………………………………. (ex: izolare, agresivitate,
violenţă, consumul de substanţe etc)
5.
Caricatură. Elevii desenează un elev stresat de examen. (Nu
uitaţi să reprezentaţi în desen mimica specifică!)
6.
Joc de rol: Discuţie Elevul stresat – Medicul/consilierul şcolar/psihologul/un părinte/un coleg
Medicul/consilierul
şcolar/psihologul/un părinte/un coleg trebuie să afle cauza stresului elevului
şi să-i ofere recomandări pentru a face faţă stresului (ex. program de studiu –
durata, structurarea materiei conform unui calendar de pregătire, intervalul
orar de studiu, motivaţia etc, activităţi de relaxare)
Se
întocmeşte FIŞA PERSONALĂ A STRESULUI
(Profilul stresului personal)
FIŞA
PERSONALĂ A STRESULUI (Profilul stresului personal)
1.
Consideri
că eşti o persoană stresată?
Da
Nu
2.
Care
cuvinte din lista de mai jos reprezintă consecinţe ale stresului pentru tine?
Oboseală
Greaţă
Nesiguranţă
Dureri de cap
Indigestie
Lipsa poftei de mâncare
3.
Care din
situaţiile indicate mai jos îţi creează o stare acută de stres?
Competiţia din clasă
Discuţiile cu părinţii
Presiunea profesorilor
Teama de eşec
Zvonurile despre examen
4.
Enumeră
cel puţin trei activităţi care te relaxează. ………………….
5.
Scrie
câteva verbe care te mobilizează. ………………………
6.
Enumeră
alimentele care te energizează în perioadele de studiu intens. …………………..
7.
Câte ore
dormi în medie pe noapte? …………
8.
Scrie
ce gânduri negative ai faţă de examen. ……………………………………………………………
9.
Recomandări
pentru a face faţă stresului: …………………………………
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu