Obiective:
-
Să descopere posibile diferenţe între oameni,
-
Să conştientizeze necesitatea acceptării lor,
- Să descopere modalităţi de interacţiune şi comunicare
eficientă între oameni, bazată pe cunoaşterea şi acceptarea diferenţelor
Resurse – coli, creioane colorate,
scotch
Desfăşurarea activităţii:
- 5 min – realizaţi o hartă personală în care să
evidenţiaţi o serie de caracteristici
personale fizice şi psihologice, folosind cuvinte şi diferite simboluri
-
15 min – fiecare se prezintă celorlalţi, vorbind la
persoana I şi ajutându-se de harta personală
-
Se lipesc pe tablă toate aceste hărţi personale şi se
discută pe baza lor:
-
Ce au în comun? Ce au diferit?
-
Se evidenţiază faptul că, deşi există asemănări şi
deosebiri între ele, fiecare hartă este unică.
-
Se oferă elevilor câte un bilet, pe care figureză un
număr, şi se fac echipe de două persoane, dispunând de numere consecutive.
-
Având din nou harta personală în faţă, elevii discută pe
baza ei timp de 5 min, oprindu-se
asupra caracteristicilor diferite ale celor doi parteneri de discuţie şi se
ghidează după următoarele întrebări:
În ce fel de
situaţii te-au ajutat aceste caracteristici?
Au fost situaţii
în care aceste caracteristici au acţionat în dezavantajul tău?
Este afectată
relaţia dintre două persoane de prezenţa diferenţelor dintre ei?
Într-o relaţie
interumană, credeţi că mai important ar fi să accepţi aceste diferenţe sau să
le transformi?
Mă arăt în faţa
celuilalt aşa cum sunt sau aşa cum se aşteaptă el să fiu?
- Se discută despre existenţa diferenţelor dintre elevii
aceleiaşi clase şi despre modalităţile în care ei, deşi diferiţi, pot
convieţui, respectându-se şi acceptându-se reciproc.
- Se introduce conceptul de TOLERANŢĂ.
Dezbatere în echipe - DIFERENŢELE
EXISTĂ!
1. EU şi TU suntem
două persoane diferite, prin urmare, diferenţele există.
Nu putem deveni parteneri cu
drepturi egale în acţiunile în care suntem implicaţi dacă negăm faptul că
diferenţele există. Diferenţele trebuie recunoscute.
2. EU şi TU suntem uneori în competiţie, de
aceea s-ar putea să nu ne placă diferenţele pe care le afişează ceilalţi, şi
astfel să le respingem.
Nu întotdeauna ne plac
comportamentele diferite ale celor din jur. Asta nu înseamnă că ei sunt răi sau
au intenţii rele.
3. TU mi-ai comunicat opinia ta diferită, iar eu am
analizat-o mai bine pe a mea, lucru care mi-a demonstrat că diferenţele sunt
pozitive.
Diferenţele există şi ele ne ajută
să ne dezvoltăm.
4. TU şi EU trăim împreună, prin urmare, e
necesar să ştim că acceptarea diferenţelor poate fi convenabilă pentru toţi.
Putem trăi împreună, dacă învăţăm să
acceptăm comportamentul diferit al celor din jur.
Se poate discuta
şi despre diferenţele etnice, religioase etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu