Obiectul: Consiliere – “Decizia e a mea” (optional)
Subiectul: Grupul de prieteni – element central al lumii adolescentului
Tipul lectiei: mixta
Timp alocat: 50 minute
Scopul lecției:
- Dobandirea de cunostinte despre modul in care se constituie si se structureaza lumea adolescentului, despre criteriile dupa care functioneaza raporturile dintre membrii acestei lumi;
- Formarea deprinderii de analiza a raporturilor stabilite intre adolescent si persoanele semnificative din lumea imediata;
- Dezvoltarea capacitatii de evaluare in termini de cost-beneficiu a relatiilor ce se stabilesc in lumea adolescentilor;
- Dezvoltarea constiintei de sine si a atitudinilor pozitive fata de propria persoana.
Obiective operaționale: La finalul activitatii, elevii vor fi capabili
O1 - sa defineasca prietenia, pornind de la o dezbatere ce are ca suport experientele lor de viata;
O2 - sa precizeze rolul grupului de prieteni in adolescenta, evidentiind avantajele si dezavantajele apartenentei la acesta;
O3 - sa exemplifice tipuri de presiuni ce pot fi exercitate de prieteni;
O4 - sa prezinte moduri concrete in care adolescentii pot rezista presiunilor exercitate de grup;
O5 - sa evidentieze avantaje / dezavantaje ale rezistentei la presiunile prietenilor.
Metode si procedee: Conversatia, Brainstorming, Problematizarea, Dezbaterea in grup, Explicatia, Jocul de rol
Modalitati de lucru: individual si pe grupe
Resurse materiale: caietul elevului “Decizia e a mea”
Resurse umane: colectivul clasei a VII-a
Desfășurarea lecției:
1. Moment organizatoric
2. Captarea atentiei si Anuntarea temei
Brainstorming: “Ce este prietenia?” Ce alti termeni mai folosesc pentru a identifica un prieten?
Se anunta tema activitatii:”Grupul de prieteni”
Elevii sunt anuntati ca vor analiza rolul prietenilor in viata adolescentului, avantajele si dezavantajele de a avea prieteni
3. Desfasurarea activitatii
a) Se realizeaza portretul ideal al prietenului, se enunta exigente pe care trebuie sa le satisfaca o persoana pentru a primi statutul de prieten. Se analizeaza actualele prietenii prin prisma tiparului realizat. Durabilitatea unei prietenii (factori/conditii care o favorizeaza sau o anuleaza)
Activitatea elevilor: Elevii, impartiti in grupe vor schita portretul generic al “prietenului” si vor analiza cati dintre cei pe care ii numesc prieteni corespund tiparului. Facand apel la propriile experiente de viata, elevii vor determina durata unei prietenii si conditiile care o intretin/o destrama.
b) Dezbatere: (se realizeaza in trei grupe) “Grupul de prieteni”
- rolul grupului in viata adolescentului;
- modul de functionare (reguli, ierarhii)
Se analizeaza relatia adolescentului cu cele doua microgrupuri sociale semnificative: familia si grupul de prieteni. Se evidentiaza nevoi ce sunt satisfacute mai degraba de familie / grup de prieteni.
Se analizeaza similitudinea organizarilor din cadrul familiei, respectiv in cadrul grupului de prieteni (existenta regulilor, sanctiunilor, responsabilitatilor).
Activitatea elevilor: Fiecare grupa isi va nota raspunsurile pe o coala de flipchart si le va prezenta celorlalti. Un elev delegat (un raportor) va prezenta rezultatul negocierii in grup. Celelalte grupe pot interveni adaugand sau combatant ideile pezentate de colegii lor.
Se analizeaza raspunsurile; se evidentiaza punctele comune si se justifica diferentele.
Elevii completeaza un tabel ca cel de mai jos si anlizeaza informatiile inregistrate.
Nevoi ale adolescentului | Satisfacute de fam/grup |
|
|
|
|
c) Dezbatere: Este grupul de covarstnici prieten sau dusman? Se exemplifica situatii in care poate sa fie in una din situatii.
Analiza situatiilor in care grupul exercita presiuni
Modalitati in care adolescentul poate rezista presiunilor grupului.
Consecinte ale cedarii/ rezistentei la presiuni.
Ex: de presiuni carora trebuie sa le faca fata (pentru jocul de rol):
- “ hai sa plecam de la ore de mate’, mergem la mine sau ne uitam la un film”
- “vopseste-te si tu suvite, se poarta anul acesta”
- “nu te imprieteni cu Vlad, este un fraier, nu stie deloc sa se distreze”
Activitatea elevilor: Elevii identifica in experienta proprie sau a altora situatii in care grupul i-a ajutat sau i-a “fortat” sa adopte anumite comportamente / atitudini. Exmplele de presiuni se noteaza in fisa.
Elevii inventariaza modalitati in care au rezistat in timp presiunii grupului (se scriu in fisa).
Joc de rol: elevii “joaca” situatii in care trebuie sa reziste la presiunile unui grup. (“presiunile” sunt furnizate de profesor)
4. Realizarea feed-back-ului
Dezbatere: rentabilitatea apartenentei la un grup doar de teama unei izolari / marginalizari.
Activitatea elevilor: Elevii analizeaza costurile si beneficiile relatiilor de prietenie in grupuri care exercita presiuni.
5. Încheierea activității
Analiza unor maxime si reflectii:
“Un prieten este un alt tu insuti” (Zenon)
“ Nu merita sa regreti un prieten care nu suporta adevarul” (D. I. Pisarev)
“Prieten adevarat e acela care te sfatuieste spre bine, iar nu acela care iti lauda nebuniile”. (A. Pann)
“Marea intelepciune e sa-ti alegi alegi prieteni care nut e vor sili la compromisuri” (Camil Petrescu)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu